Bij het verplaatsen door onze stad en deelgemeenten gaan we uit van het STOP-principe. Daarbij geven we het meeste aandacht aan Stappen, vervolgens aan Trappen, dan aan het Openbaar vervoer en als laatste aan het Privaat vervoer. We vinden het logisch dat het comfort en de veiligheid van voetgangers en fietsers prioritair zijn.
- Dendermonde is een scholenstad. We zetten in op de veiligheid van onze (klein)kinderen. We realiseerden met succes al heel wat fietsstraten. We kunnen nog meer straten omvormen tot fietsstraten als dat een positief effect heeft op de veiligheid en leefbaarheid van de straat.
- We vragen aandacht voor comfortabele en veilige wandel- en fietsroutes naar scholen, rusthuizen, ldc’s en andere openbare voorzieningen. Daarbij is ook aandacht voor rolstoelgebruikers, brede buggy’s, bakfietsen, ... Een uitdaging vormt een toekomstvisie voor een veilige Mechelsesteenweg.
- De toestand van onze voetpaden is niet zo goed. Heel wat voetpadtegels liggen los of zijn gebroken. De oorzaak is vaak een niet-kwalitatief herstel na werken. Alle werken aan voet- en fietspaden worden dan ook maximaal gebundeld. Nadien controleren we de herstelwerkzaamheden op hun degelijkheid én esthetische afwerking. We zijn streng wanneer werken niet volgens de regels van de kunst worden uitgevoerd.
- In woonwijken met weinig verkeer overwegen we om de voetpaden langs één of beide zijde(n) te ontharden. Dat is goed voor het klimaat. We doen dat zonder inbreuk op de toegankelijkheid of veiligheid.
-
Sluipverkeer in onze woonwijken moeten we weren. Tijdens deze legislatuur realiseerden we al een aantal knips, en dat steeds op verzoek en in overleg met de buurt. Om de leefbaarheid en verkeersveiligheid in onze woonwijken te verhogen, bekijken we steeds welke mobiliteits- en infrastructurele maatregelen we dienen te nemen.
- Vanuit de stad steunen we maximaal de aanleg van fietssnelwegen op ons grondgebied. De realisatie gebeurt steeds in dialoog met alle betrokkenen. Getroffen gronden vergoeden we aan een correcte prijs.
- Voor fietsers is er nood aan kwalitatieve en veilige mogelijkheden om hun fietsen overdekt te stallen op diverse plaatsen. In straten waar dat geen optie is, kunnen fietskluizen een oplossing bieden.
- Het nieuwe vervoersplan van De Lijn zorgt op sommige lijnen voor klachten over een minder goede dienstverlening. Het gaat onder meer over de lijnen van en naar Wetteren of de busverbinding van en naar Schoonaarde. De stad kaart dat binnen de Vervoersregio aan zodat er aanpassingen komen.
- Het stadscentrum moet steeds vlot en veilig bereikbaar zijn voor alle weggebruikers. Dat betekent dat de beleving in de winkelstraten voorrang krijgt op het bovengronds parkeren. De ondergrondse parking van de Oude Vest maakt dit mogelijk. De herinrichting van de Oude Vest en Vlasmarkt blijft een topprioriteit. We blijven inzetten op meer beleving en groen volgens het huidige plan.
- De NMBS besliste om de parkings aan de voor- en achterzijde van het station binnenkort betalend te maken. Dat zal een groot effect hebben op de parkeerdruk in de omliggende straten. Betalend parkeren en bewonerskaarten zullen ervoor moeten zorgen dat de buurtbewoners geen overlast ondervinden.
- Het parkeerbeleid in de binnenstad moet op korte termijn geëvalueerd en aangepast worden. Parkeren is vooral een probleem in Dendermonde-centrum en Sint-Gillis.
- In de binnenstad is het parkeerplan toe aan evaluatie en bijsturing wanneer de nieuwe grote ondergrondse parking op de Oude Vest goed draait.
- In Sint-Gillis onderzoeken we de invoering van bewonerskaarten, waarbij we per woongelegenheid slechts 1 of 2 parkeerplaatsen in de buurt garanderen. Nabij het kerkplein zoeken we opportuniteiten om onder- of bovengronds extra parkeerplaatsen te creëren voor bewoners, handelaars, werknemers, winkel- en cinemabezoekers.
- Ouders moeten hun kinderen op een veilige plaats kunnen afzetten in de schoolbuurt. Alle kinderen moeten op een veilige manier de school kunnen bereiken, of dat nu met de auto, te voet of per fiets is. In de mate van het mogelijke promoten we de fiets.
- Wij blijven grote voorstander van de doortrekking van de N41. Dat zal het overmatig doorgaand vracht- en autoverkeer in de dorpskern van Oudegem, op de Noordlaan en de Mechelsesteenweg beperken, wat de leefbaarheid ten goede komt.
- Voor elektrische wagens is er nood aan snellaadstations, zowel op privaat als op openbaar domein.
- De weginfrastructuur moeten we aanpassen aan geldende snelheidsbeperkingen. De snelheidslimieten moeten duidelijk aangegeven staan.
- Er is nood aan geschikte parkeerplaatsen voor vrachtwagens en grote bestelwagens.
- Een goedwerkende stedelijke dienst mobiliteit moet alle lopende projecten en gesignaleerde problemen efficiënt opvolgen.
Klik op onderstaande subthema's om onze concrete standpunten te ontdekken
- Plaats voor iedereen
- Dendermonde: da’s pas thuiskomen
- Dendermonde: daar wordt (aan) gewerkt!
- Handen uit de mouwen: Dendermonde aan de slag!
Klik hier om terug te gaan naar de hoofdpagina