Izegem laat openbare verlichting 's nachts weer branden

Simon Van Walleghem

Fluvius start op maandag 9 oktober met de aanpassing van de elektriciteitscabines om de openbare verlichting in Izegem ’s nachts opnieuw overal te laten branden. De aanpassingen zullen ongeveer twee weken in beslag nemen.

Net als heel wat andere steden en gemeenten besliste ook stad Izegem vorig jaar om de openbare verlichting ’s nachts te doven om energiekosten te drukken. Die beslissing was noodzakelijk omdat de prijzen vorig jaar ongezien hoog waren en de energiefactuur stilaan onbetaalbaar werd voor de stad. Intussen zijn de prijzen opnieuw op een normaler peil en besliste het stadsbestuur om de openbare verlichting opnieuw aan te steken.

De timing is afhankelijk van Fluvius, maar als alles vlot verloopt, zal de verlichting op 21 oktober ’s nachts overal opnieuw branden. Bestuurslid en fervent fietser Simon Van Walleghem vindt het alvast een goede zaak. "Met de donkerste maanden voor de deur, zal dat voor veel mensen een opluchting zijn. Nu enkel nog sneller verledden zodat dimmen over het volledige grondgebied mogelijk wordt."

Dimbare ledverlichting

Alle openbare verlichting in Izegem wordt gefaseerd vervangen door ledverlichting. Dat levert niet alleen een energiebesparing op, maar laat ons ook toe om de openbare verlichting ’s nachts stapsgewijs te dimmen: van 70% om 19 uur, naar 50% om 22 uur en naar 30% om 23 uur. Vanaf 5 uur gaan we terug naar 50%, om 6 uur naar 75% en naar 100% om 7 uur. De omschakeling naar ledverlichting kan voor het stadsbestuur van cd&v en N-VA niet snel genoeg gaan. "We gaven dat signaal ook duidelijk mee aan Fluvius. In het voorjaar van 2025 moet 75% van de openbare verlichting, ledverlichting zijn.”

Nieuws van Izegem

Dries en Ann versterken de West-Vlaamse lijst van cd&v

Vandaag maakte cd&v West-Vlaanderen de volledige lijst voor de Vlaamse en Federale verkiezingen van 9 juni bekend. Vanuit Izegem versterken ook schepen Ann Van Essche en gemeenteraadsvoorzitter Dries Dehaudt de West-Vlaamse ploeg van cd&v.

Een geslaagde evaluatie voor Izegems Armoedebeleidsplan

Sinds 2 jaar zet Izegem gecoördineerd in op het terugdringen van armoede met een ambitieus armoedebeleidsplan. Na twee jaar implementatie is het tijd om de meest opvallende resultaten te delen.

Doe mee aan de zwerfvuilactie van Stad Izegem

Elk jaar organiseert de stad een grote zwerfvuilactie. Zo'n 150 vrijwilligers komen dan samen om zwerfvuil op te ruimen in een bepaald gebied. De zwerfvuilactie vindt dit jaar plaats op zaterdag 23 maart 2024 van 9 tot 12 uur. Dit jaar nemen we samen de buurten Izegem Centrum, Izegem Centrum West en Izegem Centrum Oost onder handen.