Izegem erkent inburgeraars, maar laat kans op sterkere integratie liggen

Publicatiedatum

Auteur

Dries Dehaudt

Deel dit artikel

Tijdens de gemeenteraad van februari werd het voorstel van cd&v Izegem om een jaarlijkse inburgeringsceremonie te organiseren goedgekeurd, maar werd de koppeling met het Onthaal voor nieuwe inwoners verworpen. “Een gemiste kans om nieuwkomers verder te integreren.”

“Het is positief dat er een jaarlijkse inburgeringsceremonie komt, maar het had zoveel krachtiger kunnen zijn,” zegt gemeenteraadslid Ann Van Essche (cd&v). “Door dit initiatief te koppelen aan het jaarlijks Onthaal voor nieuwe inwoners zouden we niet alleen administratieve efficiëntie bereiken, maar vooral een duidelijk signaal geven dat Izegem een gastvrije stad is waar iedereen meetelt.”

Het voorstel om beide initiatieven samen te brengen was volgens cd&v een logische en budgetneutrale keuze. “Het zou onze stad geen extra inspanningen hebben gekost, maar wél gezorgd hebben voor een breder draagvlak en een warmere ontvangst voor iedereen die zich in Izegem vestigt,” aldus Van Essche.”Bovendien zou het ook getuigen van extra waardering voor de vele inspanningen en initiatieven die op vandaag al door onze diensten worden opgezet.”

Cd&v Izegem blijft pleiten voor een integratiebeleid dat meer is dan een formaliteit. “We geloven in een stad waar nieuwkomers zich actief kunnen en willen inzetten, en dat vraagt een lokaal beleid dat hen daarin ondersteunt,” besluit Van Essche. “We hopen dat het stadsbestuur op termijn alsnog de meerwaarde inziet van een geïntegreerde aanpak en openstaat voor de verdere ontwikkeling daarvan.”

Nieuws van Izegem

Toerisme zonder plan: Izegem laat zijn troeven liggen

Op de gemeenteraad van mei diende raadslid Ann Van Essche een voorstel in voor een geïntegreerd toeristisch actieplan voor Izegem. De meerderheid stemde het weg. Wat overblijft, is een stad die onder de huidige meerderheid enkel toeristische troeven heeft zien verdwijnen, zonder dat het bestuur een plan op tafel legt om die leegte op te vullen.

Cd&v Izegem mist globale visie op zalenbeleid

Onze verenigingen mankeren ruimte. Cd&v Izegem mist een globale visie om dat probleem in de toekomst het hoofd te bieden. Het Izegemse stadsbestuur heeft daarop vandaag geen antwoord. Onze vraag blijft: wat is de langetermijnvisie voor alle verenigingsruimtes in onze stad?

Korte Keten-ontbijt op zondag 31 mei in het SOK in Kachtem

Het is een gewoonte die we in Vlaanderen koesteren: op zondag een tafel delen met familie, buren en vrienden. Op 31 mei doen we dat opnieuw, maar met een extra dimensie. Na de geslaagde eerste editie strijkt het Korte Keten-ontbijt van cd&v Izegem opnieuw neer. Deze keer in het SOK in Kachtem.