IVIO zet nieuwe textielcontainers in het straatbeeld

Dries Dehaudt

Sinds 1 januari worden de groene textielcontainers van VICT geleidelijk vervangen door nieuwe witte exemplaren. In de gemeenten Ardooie, Ingelmunster, Izegem, Lendelede en Ledegem worden het containers van Belcotex. Voor Ruiselede, Oostrozebeke, Pittem, Tielt, Dentergem en Meulebeke blijven het er van VICT.

"Daarnaast krijgt ieder recyclagepark ook 2 textielcontainers van de Kringwinkel, zodat de burger zélf kan bepalen of hij/zij bewust voor lokaal hergebruik kiest", legt voorzitter van IVIO Dries Dehaudt uit. Zo goed als alle afgedankte stoffen zijn recycleerbaar en kunnen een nieuw leven krijgen. Waarom zouden we dat dan niet doen? Alle textiel is welkom in de textielcontainer, zelfs als het versleten en niet meer bruikbaar is. Ook speelgoedknuffels, schoenen, riemen en handtassen mogen in de containers. Enkel nat of zeer vervuild textiel hoort niet in de textielcontainer thuis.

Extra camera's in strijd tegen sluikstort

Rond de textielcontainers wordt dikwijls gesluikstort. In het kader van de bestrijding krijgen sommige textielcontainers een nieuwe locatie. Daarnaast zet IVIO ook mobiele camera’s in om de sluikstorters te betrappen. Het achterlaten van textiel naast een volle container wordt beschouwd als sluikstorten, en dus asociaal gedrag. Bij een overvolle textielcontainer kan je je oude textiel terug meenemen en later aanbieden, naar een andere container rijden, of het naar het recyclagepark brengen. Maar plaats dus zeker nooit textiel of ander afval naast de textielcontainers. Dries Dehaudt, voorzitter IVIO: “Met extra camera’s wordt de pakkans verhoogt. Als de sluikstorter betrapt wordt, krijgt deze niet alleen een GAS-boete, maar ook de opruimkosten zijn voor zijn/haar rekening. Een gewaarschuwd man/vrouw is er twee waard!”

Nieuws van Izegem

Dries en Ann versterken de West-Vlaamse lijst van cd&v

Vandaag maakte cd&v West-Vlaanderen de volledige lijst voor de Vlaamse en Federale verkiezingen van 9 juni bekend. Vanuit Izegem versterken ook schepen Ann Van Essche en gemeenteraadsvoorzitter Dries Dehaudt de West-Vlaamse ploeg van cd&v.

Een geslaagde evaluatie voor Izegems Armoedebeleidsplan

Sinds 2 jaar zet Izegem gecoördineerd in op het terugdringen van armoede met een ambitieus armoedebeleidsplan. Na twee jaar implementatie is het tijd om de meest opvallende resultaten te delen.

Doe mee aan de zwerfvuilactie van Stad Izegem

Elk jaar organiseert de stad een grote zwerfvuilactie. Zo'n 150 vrijwilligers komen dan samen om zwerfvuil op te ruimen in een bepaald gebied. De zwerfvuilactie vindt dit jaar plaats op zaterdag 23 maart 2024 van 9 tot 12 uur. Dit jaar nemen we samen de buurten Izegem Centrum, Izegem Centrum West en Izegem Centrum Oost onder handen.