Fuifplan:
Geen enkele andere vorm van vrijetijdsbesteding bereikt zo’n divers publiek in zo’n grote aantallen. Daarom staan wij voor volgende beleidsmatige aanpak en plan:
- Een beleid dat organisatoren ondersteunt en het voortbestaan van fuiven en evenementen stimuleert door:
- Informatieve ondersteuning (zie verder)
- Praktische ondersteuning (zie verder)
- Financiële ondersteuning (zie verder)
- Een gezond evenwicht tussen de inspanningen van de organisator en de engagementen van de lokale overheid.
- Geïntegreerde en integrale samenwerking met alle betrokken partners en diensten.
- Alle organisatoren worden gelijk behandeld. Wie verantwoordelijkheid neemt, verdient vertrouwen.
- Oprichten van een platform om in participatie met betrokken partners, diensten en organisatoren een positief fuifbeleid uit te bouwen.
- Een gedragen fuif- en evenementenbeleid dat tot stand komt door inspraak van de organisatoren en alle relevante partners en diensten.
1.Informatieve ondersteuning door realisatie van een evenementenloket, zowel fysiek als online
Hier kan je terecht met al jouw vragen over het organiseren van fuiven in Lochristi betreffende verzekering, subsidies en regelgeving: “Wat moet ik doen bij het organiseren van een evenement? Met welke zaken moeten we rekening houden bij het organiseren van een fuif? Moet ik een bijkomende verzekeringen hebben? Zijn er subsidies die ik kan verkrijgen voor het organiseren van dit evenement?”
- Inzetten op fuif-coachen en deze bevoegdheden geven.
- Duidelijke regelgeving en informatiekanaal (checklist, tijdlijn)
- Type evenementen (en regels die hiermee gepaard gaan) duidelijk afbakenen.
- Herwerken en gebruiksvriendelijk maken van het evenementendossier.
- Snelle respons op aanvragen en wijzigingen mogelijk maken.
2.Praktische ondersteuning
Een overkoepelend overleg met betrokken diensten en organisatoren zal ervoor zorgen dat we elkaar beter leren kennen en we begrip hebben voor elkaars werk. Problemen kunnen preventief aangepakt worden, er is spontanere interactie tussen verschillende betrokken diensten en organisatoren, drempel om vragen te stellen verkleint…
- Aanbieden van de nodige materiële ondersteuning.
- Voorzien van tijdelijke mobiliteitsmaatregelen om de veiligheid van fietsers en voetgangers te optimaliseren.
- Optimaal benutten en uitbreiden uitleendienst en deze voorzien op ons volledige bevolkingsaantal.
- Aanbevelingen voor veiligheid en optimalisatie van evenementenlocaties.
- Optimaliseren van evenementenlocaties (Jeugdhuizen en evenementenplein) dit aan de hand van quick wins met het oog op de toekomst.
3.Financiële ondersteuning
Om de veiligheid en kwaliteit van evenementen te verzekeren, is het essentieel om voldoende financiële ondersteuning te bieden.
- Behoud van de bestaande fuifsubsidie.
- Verhogen van de subsidie voor security.
- Het opwaarderen van eigen opgeleide stewards, het gebruik hiervan stimuleren plus en extra opleidingen voorzien.
Eigen stewards hebben meer inzicht over de mogelijke problemen van een specifiek evenement.
Inzet van eigen opgeleide vrijwilligers voor EHBO-diensten stimuleren.