Een geslaagde evaluatie voor Izegems Armoedebeleidsplan

Dries Dehaudt

Sinds 2 jaar zet Izegem gecoördineerd in op het terugdringen van armoede met een ambitieus armoedebeleidsplan. Na twee jaar implementatie is het tijd om de meest opvallende resultaten te delen.

Het armoedebeleidsplan van Izegem omvat een breed scala aan initiatieven gericht op het aanpakken van verschillende facetten van armoede waaronder digitale inclusie, activering en arbeid, vrije tijd en vakantie, wonen en buurtcohesie.

“De cijfers in Izegem zijn op veel vlakken positief”, lichtte Schepen van Welzijn Ann Van Essche (cd&v) toe tijdens de gemeenteraad. “73 gezinnen maken gebruik van de Babytheek, 144 fietsen werden uitgeleend via de Fietsbieb, binnenkort is er een jobbeurs met maar liefst 46 lokale en regionale bedrijven als standhouders.”

“Bovendien beschikken we via de Gemeente-stadsmonitor ook over data om ons beleidsplan mee te evalueren. In Vlaanderen stijgt het aantal mensen dat moeite heeft om de rekeningen te betalen en ook het aantal kansarme gezinnen stijgt. In Izegem zien we echter op veel aspecten een daling. Daar mogen we terecht trots op zijn. Exemplarisch is bijvoorbeeld de significante daling van het aantal personen dat met betalingsachterstand kampt.”

Armoede terugdringen is mensenwerk

In Izegem werd niet alleen geïnvesteerd in materiële ondersteuning, maar ook in structurele en sociale ondersteuning voor kwetsbare gezinnen. “Het perinataal netwerk, opgericht als centraal aanspreekpunt voor het welzijn van het kwetsbare kind, en de Brugfiguur zijn voorbeelden van deze aanpak”, vertelt de schepen. “Daarnaast zetten de Izegemse Dialoogmakers in op het verkleinen van de digitale kloof.”

Verder werd ook aandacht besteed aan initiatieven zoals het Rap op Stapkantoor en werden maatregelen genomen om huisjesmelkerij aan te pakken en de buurtcohesie te versterken. “We mogen onze aanpak gerust een succes noemen.”

Op één element maakt de schepen zich wel zorgen. “De kinderarmoede-index is de afgelopen jaren gestegen en dat baart me zorgen. We zijn het aan de toekomstige generatie verplicht om nog een tandje bij te steken. Zo komt er snel een tweede brugfiguur, willen we vroegtijdige schoolverlaters en schooluitval te voorkomen.”

Daarnaast komt er ook een zitdag van LIGO in het stadhuis. Zij organiseren opleidingen voor volwassenen in taal, wiskunde, ICT en maatschappijoriëntatie. “Armoede terugdringen is mensenwerk. Het is dus ook enkel via een gedeelde inzet van alle actoren dat we stappen vooruit kunnen zetten.”

Nieuws van Izegem

Dries en Ann versterken de West-Vlaamse lijst van cd&v

Vandaag maakte cd&v West-Vlaanderen de volledige lijst voor de Vlaamse en Federale verkiezingen van 9 juni bekend. Vanuit Izegem versterken ook schepen Ann Van Essche en gemeenteraadsvoorzitter Dries Dehaudt de West-Vlaamse ploeg van cd&v.

Doe mee aan de zwerfvuilactie van Stad Izegem

Elk jaar organiseert de stad een grote zwerfvuilactie. Zo'n 150 vrijwilligers komen dan samen om zwerfvuil op te ruimen in een bepaald gebied. De zwerfvuilactie vindt dit jaar plaats op zaterdag 23 maart 2024 van 9 tot 12 uur. Dit jaar nemen we samen de buurten Izegem Centrum, Izegem Centrum West en Izegem Centrum Oost onder handen.

IVIO zet nieuwe textielcontainers in het straatbeeld

Sinds 1 januari worden de groene textielcontainers van VICT geleidelijk vervangen door nieuwe witte exemplaren. In de gemeenten Ardooie, Ingelmunster, Izegem, Lendelede en Ledegem worden het containers van Belcotex. Voor Ruiselede, Oostrozebeke, Pittem, Tielt, Dentergem en Meulebeke blijven het er van VICT.