Samen met partijgenoot en burgemeester Jurgen Bauwens (cd&v) dringt Vlaams volksvertegenwoordiger Stijn De Roo aan op de spoedige realisatie van de reeds lang beloofde nieuwe Durmebrug in Waasmunster.
De bevoegd minister Lydia Peeters (Open Vld) laat weten na een parlementaire vraag weten dat - afhankelijk van het verdere (gunstige) verloop van de te doorlopen procedures - de start voor de uitvoering van het infrastructuurproject Durmebrug in het voorjaar 2025 wordt vooropgesteld. Voorafgaande nutswerken/-verplaatsingen worden in 2024 opgestart en uitgevoerd. De brug wordt iets breder om te voldoen aan de richtlijnen van het nieuwe fietsvademecum.
De plannen voor de opmaak van het omgevingsvergunningsdossier werden afgerond. De technische plannen (in functie van de opmaak van het aanbestedingsdossier) worden gefinaliseerd in het voorjaar van 2024.
In functie van de opmaak van de bijkomende dossierstukken in het kader van de afwijkingsprocedures voor zowel VEN- als SBZ-gebied, alsmede het aanpassen/ finaliseren van het Project-MER, werd de indiening van de omgevingsvergunningaanvraag (OVA) opgeschoven naar het eerste kwartaal van 2024, aangezien dit alles integraal deel uitmaakt van het omgevingsvergunningsdossier en gezamenlijk in openbaar onderzoek zal gaan tijdens de OVA-procedure.
De omgevingsvergunning wordt, onder voorbehoud van de doorlooptermijnen en gunstige beslissingen in de te doorlopen procedures (afwijkingsprocedures VEN, en SBZ, project-MER, OVA), verwacht in de zomer van 2024. De publicatie van het aanbestedingsdossier (onder voorbehoud van het bekomen van een omgevingsvergunning) wordt verwacht in het derde/vierde kwartaal van 2024.
De gunning/vastlegging (onder voorbehoud verloop aanbestedingsprocedure en OVA) wordt verwacht in het begin/voorjaar van 2025. De infrastructuurwerken zouden vanaf het voorjaar 2025 kunnen starten.
In het geïntegreerd investeringsprogramma 2024 is voor dit project 7.200.000 euro voorzien op het reserveprogramma, wat 2.450.000 euro meer is dan in het GIP 2023. De meerkost is, aldus de minister, te wijten aan een actualisatie van de raming in functie van de sterk gestegen materiaalprijzen (de zeer sterk toegenomen staalprijs) en aan de aanpassing van het ontwerp conform de richtlijnen van het nieuwe fietsvademecum met verbreding van de enkelrichtingsfietspaden en de schrik-/schuwafstanden, wat resulteert in een verbreding van de brug.
Parlementslid Stijn De Roo: “Het wachten op de nieuwe brug heeft lang genoeg geduurd. Vlaanderen voorziet de nodige middelen in het investeringsprogramma – inclusief de gestegen kosten. Ik hoop dus dat de nutswerken effectief nog dit jaar van start kunnen gaan en dat procedures uitblijven.”