Durmebrug Waasmunster wordt iets breder

Publicatiedatum

Deel dit artikel

Samen met partijgenoot en burgemeester Jurgen Bauwens (cd&v) dringt Vlaams volksvertegenwoordiger Stijn De Roo aan op de spoedige realisatie van de reeds lang beloofde nieuwe Durmebrug in Waasmunster.

De bevoegd minister Lydia Peeters (Open Vld) laat weten na een parlementaire vraag weten dat - afhankelijk van het verdere (gunstige) verloop van de te doorlopen procedures - de start voor de uitvoering van het infrastructuurproject Durmebrug in het voorjaar 2025 wordt vooropgesteld. Voorafgaande nutswerken/-verplaatsingen worden in 2024 opgestart en uitgevoerd. De brug wordt iets breder om te voldoen aan de richtlijnen van het nieuwe fietsvademecum.

De plannen voor de opmaak van het omgevingsvergunningsdossier werden afgerond. De technische plannen (in functie van de opmaak van het aanbestedingsdossier) worden gefinaliseerd in het voorjaar van 2024.

In functie van de opmaak van de bijkomende dossierstukken in het kader van de afwijkingsprocedures voor zowel VEN- als SBZ-gebied, alsmede het aanpassen/ finaliseren van het Project-MER, werd de indiening van de omgevingsvergunningaanvraag (OVA) opgeschoven naar het eerste kwartaal van 2024, aangezien dit alles integraal deel uitmaakt van het omgevingsvergunningsdossier en gezamenlijk in openbaar onderzoek zal gaan tijdens de OVA-procedure.

De omgevingsvergunning wordt, onder voorbehoud van de doorlooptermijnen en gunstige beslissingen in de te doorlopen procedures (afwijkingsprocedures VEN, en SBZ, project-MER, OVA), verwacht in de zomer van 2024. De publicatie van het aanbestedingsdossier (onder voorbehoud van het bekomen van een omgevingsvergunning) wordt verwacht in het derde/vierde kwartaal van 2024.

De gunning/vastlegging (onder voorbehoud verloop aanbestedingsprocedure en OVA) wordt verwacht in het begin/voorjaar van 2025. De infrastructuurwerken zouden vanaf het voorjaar 2025 kunnen starten.

In het geïntegreerd investeringsprogramma 2024 is voor dit project 7.200.000 euro voorzien op het reserveprogramma, wat 2.450.000 euro meer is dan in het GIP 2023. De meerkost is, aldus de minister, te wijten aan een actualisatie van de raming in functie van de sterk gestegen materiaalprijzen (de zeer sterk toegenomen staalprijs) en aan de aanpassing van het ontwerp conform de richtlijnen van het nieuwe fietsvademecum met verbreding van de enkelrichtingsfietspaden en de schrik-/schuwafstanden, wat resulteert in een verbreding van de brug.

Parlementslid Stijn De Roo: “Het wachten op de nieuwe brug heeft lang genoeg geduurd. Vlaanderen voorziet de nodige middelen in het investeringsprogramma – inclusief de gestegen kosten. Ik hoop dus dat de nutswerken effectief nog dit jaar van start kunnen gaan en dat procedures uitblijven.”

Nieuws

cd&v Oost-Vlaanderen stelt kandidatenlijsten voor provincieraadsverkiezingen voor

cd&v Oost-Vlaanderen stelt met trots de kandidatenlijsten voor de aankomende provincieraadsverkiezingen voor. De lijsten voor de kiesdistricten Gent, Aalst-Oudenaarde en Dendermonde-Sint-Niklaas zijn een evenwichtige mix van ervaren politici en veelbelovende nieuwkomers. Met deze diverse teams, die zorgvuldig zijn samengesteld om een brede vertegenwoordiging van de verschillende steden en gemeenten in Oost-Vlaanderen te waarborgen, is cd&v klaar om zich in te zetten voor de toekomst van onze provincie.

 

Niet alleen sensibiliseren, ook handhavingsmaatregelen nodig om de parkings in Oost-Vlaanderen te vrijwaren van zwerfvuil!

Zwerfvuil is een hardnekkig maatschappelijk probleem. Al jaren zoeken verschillende instanties in Vlaanderen oplossingen voor het zwerfvuil en sluikstort op de wegen. In de aanpak van zwerfvuil werkt het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) op een driesporenbeleid: sensibiliseren, verbaliseren en opruimen.

Cd&v wil van de Vlaamse Ardennen winnende regio maken

Wie aan de landelijke Vlaamse Ardennen denkt, denk aan de koers. En toch hangt de regio in de staart van het peloton wanneer het gaat over de verdeling van middelen vanuit Vlaanderen. In een nieuw plan voor de Vlaamse Ardennen, opgemaakt in samenwerking met burgemeesters en schepenen uit de regio, pleit Robrecht Bothuyne (ondervoorzitter cd&v, Vlaams parlementslid en eerste schepen in Kruisem) voor een eerlijkere verdeling van middelen. “Dit gaat over de centen uit het Gemeentefonds, maar evengoed over onderwijs, werkgelegenheid en mobiliteit. De regio Vlaamse Ardennen is onderbedeeld op heel wat vlakken en dat moet in de toekomst anders. Wie in onze regio woont, is evenveel waard als iemand die in Antwerpen woont.”