CD&V vraagt een evaluatie van de zone 30

Publicatiedatum

Auteur

Bert Meulemans

Deel dit artikel

In het verleden hebben we herhaaldelijk aangedrongen op de oprichting van een mobiliteitscommissie. Aangezien OpenVLD, NVA en Groen deze niet wensen, brengen we onze punten op de gemeenteraad zelf.

CD&V ondersteunt het principe van trajectcontroles, echter voor ons dient een zone 30 duidelijk in de infrastructuur te worden aangegeven, m.n. via een poorteffect en/of drempel, en dient deze consistent te zijn met de ruimtelijke omgeving. De uitbreiding van de zones 30 en de bijhorende instelling van de trajectcontroles gebeurde zonder de voor ons noodzakelijke bijhorende infrastructurele maatregelen en sensibiliseringscampagnes. Zo had men bijvoorbeeld met een waarschuwingsperiode kunnen werken voor de autobestuurders, om vervolgens over te gaan tot effectieve verbalisering. De huidige inrichting van de zones 30 gebeurde dus niet op een adequate manier. 

Schiplaken

Voor Schiplaken vragen we de inperking van de zone 30 tot het duidelijk als zone 30 ingerichte deel nl. Bieststraat tussen Goorstraat en Blokstraat. 

Hever

Hier werd het aanwezige poorteffect verwijderd. We vragen dringend de realisatie van een poorteffect en de inperking van de fietsstraat zone tot iets voor Heverplein en tot net na de bochten in de Hoogstraat, de zone waar de woningen te kort op de stoep staan om een fietspad te realiseren. Waar de fietsers het fietspad afrijden dient de fietser beschermd te worden door ‘rugdekking’ middels een versmalling, of indien dat niet kan, met een drempel. Bijkomend herhalen wij onze vraag om de fietsstraten in het centrum van Hever zonaal uit te voeren. 

Boortmeerbeek

Ook voor Boortmeerbeek vragen we dat de fietsstraten in het centrum zonaal worden uitgevoerd. Bovendien vragen we deze zone uit te breiden met de Tobbackstraat die ruimtelijk volledig aansluit bij de dorpskern en waar de woningen zeer kort op de stoep staan. Ook hier vragen we dat de fietsers die het fietspad na de overweg afrijden beschermd worden door ‘rugdekking’ middels een versmalling, of indien dat niet kan, een drempel. 

ROBtv - "Eerst informeren dan pas sanctioneren"

Het Nieuwsblad - Nieuwe trajectcontroles zonder aangekondigd verkeersbord goed voor 2000 boetes in één gemeente

Nieuws

Overlijden Jeff Imbrechts

Het is met enorme droefheid dat wij vandaag het overlijden hebben vernomen van Jeff Imbrechts.

Rijd jij straks ook met een deelauto?

Elektrisch rijden voor iedereen in Boortmeerbeek

Boortmeerbeek zet opnieuw een stap richting duurzame mobiliteit. Vanaf nu staan er twee gloednieuwe elektrische deelwagens klaar aan het station in de Aststraat (Boortmeerbeek). Dit initiatief is een samenwerking tussen energiecoöperatie Klimaan en de gemeente Boortmeerbeek. De voertuigen beschikken over een eigen laadpaal en gereserveerde parkeerplaatsen, zodat je ze altijd makkelijk terugvindt én zonder zorgen kan parkeren na gebruik.

Provincie fluit oppositie terug: GRUP Kernversterking mag verfijnd worden

Tegen de intrekking van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) Kernversterking (gemeenteraad van 23 december) tekende de oppositie (OpenVLD en Groen) beroep aan. De provincie fluit de oppositie nu over heel de lijn terug. Het GRUP mocht wel degelijk worden ingetrokken en dat werd afdoende gemotiveerd. Bovendien maakte de oppositie bij zijn beroep opnieuw een procedurefout.