De voorbije weken onderhandelde cd&v intensief met potentiële partners om een sterke en stabiele bestuursploeg voor Zele samen te stellen. Een eerste poging om tot een samenwerkingsakkoord te komen mislukte, maar ook nadat Zele#Anders het initiatiefrecht kreeg, bleven de partners met elkaar
in gesprek. Met succes. cd&v, Zele#Anders en Vooruit zullen de volgende zes jaar de toekomst van Zele verder vormgeven. De gevoerde onderhandelingen leverden alvast de krachtlijnen op van wat nu verder wordt uitgewerkt tot een ambitieus bestuursakkoord.
Breed akkoord
De kersverse partners vonden vrij snel een akkoord over de cruciale krachtlijnen voor een toekomstgericht bestuursakkoord.
Zo komt er onder meer een sociaal huis, een plek waar de sociale dienst en ROTZ (huis van het kind) samen met andere partners het versterkte armoedebeleid verder kunnen uitbouwen en het best mogelijke aanbod zullen ontwikkelen voor iedereen die nood heeft aan advies, begeleiding en ondersteuning. Er worden ook middelen vrijgemaakt om de groepskinderopvang in de gemeente te stimuleren.
In een polyvalent centrum zullen jongerenfuiven kunnen georganiseerd worden en wordt ruimte gemaakt voor muziekverenigingen, creatieve ateliers, startende muziekbands …
De participatiemogelijkheden voor de Zelenaar worden versterkt en verruimd waar nodig. Ook de mogelijke invoering van een burgerbudget op wijkniveau wordt in die optiek onderzocht.
Meer groen vraagt meer onderhoud. De budgetten voor groenonderhoud en netheid worden opgetrokken.
De gestarte herwaardering van het openbaar domein wordt onverkort verdergezet. Alvast de heraanleg van de Drieputtenstraat en de Kapellestraat staan hoog op de agenda, net als het wegenis- en rioleringsproject Rinkhout/Langevelde. Ook de verhoogde budgetten voor de versnelde renovatie van voet- en fietspaden blijven behouden.
Het volgende project in de realisatie van de Pleinenroute is de ontwikkeling van het Zandbergplein tot een aangenaam evenementenplein in het verlengde van De Klodde en De Wiek. Daarbij wordt de aanleg van een ondergrondse parking vooropgesteld. Een voorafgaande haalbaarheidsstudie zal de financiële en economische impact daarvan in kaart brengen.
De komende weken wordt de opgemaakte projectenlijst in een bestuursakkoord uitgewerkt tot een coherent project voor Zele. De ambitie blijft hoog om Zele verder te ontwikkelen tot een gemeente waarop elke Zelenaar fier kan zijn.
Optimalisatie circulatie en parkeren Het heikele punt in de zoektocht naar een stabiel partnerschap was natuurlijk de gewijzigde circulatie in de gemeente.
Ook die klip kon gerond worden omdat alle partijen steeds de einddoel voor ogen hielden: een gedragsverandering bij de autogebruiker realiseren met het oog op de bescherming van de zachte weggebruiker en de leefbaarheid van de woonkern, zonder de bereikbaarheid ervan in het gedrang te brengen.
Dat resulteerde in een akkoord over een opvolgstudie die de nieuwe verkeerssituatie zal evalueren. De studie zal ook voorstellen moeten formuleren om ongewenst doorgaand verkeer uit woonwijken te weren en de circulatielussen waar mogelijk te optimaliseren.
Tegelijk kwamen de partners overeen om de ‘harde knip’ op de Markt te vervangen door een dynamische verkeersfilter.
De focus ligt daarbij op het flexibel bereik van de handelszaken op de Markt. Bestemmingsverkeer zal de Markt van west naar oost kunnen kruisen tijdens de openingsuren van de handelszaken ten oosten van de Markt. Auto’s blijven wel steeds te gast op de Markt. Dat betekent dat ze zich stapvoets moeten verplaatsen en fietsers niet mogen inhalen. In de periode na schooltijd wordt de Markt even afgesloten voor autoverkeer om fietsende scholieren niet in gevaar te brengen (cfr. schoolstraat).
Voor ‘Zorgverleners in functie’ zal de Markt op elk moment overrijdbaar worden.
Het doel blijft om een eventuele toename van autoverkeer in de kern te beperken tot bestemmingsverkeer. Indien nodig worden daartoe bijkomende ontradingsmaatregelen genomen.
Geen van de bestuurspartners wil de aantoonbaar positieve resultaten van de reeds doorgevoerde veranderingen teniet doen of terug naar een Zele dat gekenmerkt werd door een handels- en woonkern die van de ochtend- tot de avondspits tot meer dan 500 auto’s per uur en veel zwaar doorgaand vervoer moest slikken en daardoor de oorzaak was van een onaanvaardbaar hoog (fiets)onveiligheidsgevoel. Ook een hernieuwde toename van hoge snelheden en asociaal rijgedrag is geen optie.
Meten is weten, en dus wordt een objectief monitoringsysteem opgezet om het nieuwe systeem te evalueren en bij te sturen waar nodig. Om voldoende maatschappelijk draagvlak te garanderen, wordt naast het monitoringssysteem een permanent participatieplatform geïnstalleerd.
Het is de intentie om de dynamische verkeersfilter uiterlijk in het najaar van 2025 operationeel te hebben.
Mandaatverdeling
De concrete bevoegdheidsverdeling binnen het schepencollege wordt nog verder uitgewerkt, maar de mandaten werden als volgt toegewezen:
- Voor Vooruit wordt Serdar Çelik schepen.
- Geert D’hooghe (Zele#Anders) wordt schepen in de eerste drie jaar van de legislatuur. Hij wordt nadien opgevolgd door Fien Van der Slycken (cd&v).
- Dirk De Mey (Zele#Anders) start als schepen voor de eerste 4 jaar van de legislatuur, waarna Geert D’hooghe overneemt voor de laatste twee jaar.
- Tugce Sönmez (Zele#Anders) wordt drie jaar voorzitter van de gemeenteraad, waarna zij wordt opgevolgd door Tom Schiettecat (cd&v).
- cd&v levert met Hans Knop de burgemeester. Tineke Lootens, Thomas Bauwens en Pieter Herwege worden schepen.
Quotes
“Door de sterke polarisatie van de laatste jaren was het geen geheim dat de coalitievorming niet eenvoudig zou worden. Er werden vaak pittige discussies gevoerd, maar ik kan iedereen alleen maar bedanken om steeds aan de onderhandelingstafel te blijven en telkens wanneer het leek vast te lopen opnieuw de constructieve dialoog aan te gaan”, aldus burgemeester Hans Knop. “We vonden elkaar in het gezamenlijke doel om Zele verkeersveilig en aangenaam te maken voor iedereen. Door symbolen los te laten en oog te hebben voor elkaars oprechte bekommernissen, zijn we tot een sterk wederzijds engagement gekomen waarmee we Zele verder toekomstgericht kunnen opbouwen.”
“We zijn blij dat naar onze bezorgdheden werd geluisterd. Dat leverde een gedragen akkoord op om te zoeken naar meer flexibiliteit, maar dan zonder de bereikte resultaten over boord te gooien en ons in blinde avonturen te storten,” vult Dirk De Mey aan. “Er is nog veel werk om alles nu te concretiseren tot een werkbaar geheel, maar het vertrouwen is er.”
“Zowel inzake sociaal beleid als inzake infrastructuur zitten we nu op dezelfde lijn. Het doet me plezier dat de ambitieuze doelen waaraan we de voorbije jaren werkten, overeind blijven. Ik kijk ernaar uit om al dat moois voor Zele de komende jaren samen met de collega’s te realiseren”, besluit Serdar Çelik.