Elk kind verdient een fantastische, veilige en ontwikkelingsgerichte tijd, ook ná de schoolbel. Dat is de essentie van het nieuw BOA-decreet. Het is ook de reden waarom onze cd&v-fractie zich op de gemeenteraad kritisch heeft opgesteld tegenover het nieuwe erkennings- en subsidiekader voor de Buitenschoolse Opvang en Activiteiten (BOA) in onze stad.
Hoewel we de inzet van de stadsdiensten in dit complexe dossier enorm waarderen, maken we ons grote zorgen over het gelopen proces en de scheve financiële keuzes die de meerderheid maakt. “Wij missen in de huidige plannen de absolute essentie van het Vlaamse BOA-decreet: een gelijkwaardig partnerschap met onze scholen en vrijetijdsactoren,” aldus gemeenteraadslid Fien Claeys.
Geen co-creatie, maar louter consultatie
De leidraad van de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) is zeer helder: schrijf een erkenningskader sámen met partners van binnen en buiten het bestuur, respecteer de eigenheid van elke sector en zoek samen naar een gemeenschappelijke taal. In Izegem zien we echter dat het stadsbestuur het kader al grotendeels top-down had uitgetekend.
Wij kijken liever naar inspirerende voorbeelden zoals in Deerlijk, waar men via een participatief platform samen met de directies wél van een wit blad vertrok om een gedragen visie uit te schrijve. “In onze stad vertrekt men vanuit een logica van zware administratieve controle: scholen moeten zich door een procedureslag wroeten, wat aanvoelt als een keurslijf dat van bovenaf wordt opgelegd in plaats van een ondersteunende hand.”
Scholen vangen bot
Onze scholen dragen de buitenschoolse opvang al jarenlang zelf, vaak met eigen middelen en bijzonder veel goodwill. “Met de verhoogde budgetten lag een kans om die schoolopvang te verstreken. Dat gebeurt volgens ons onvoldoende. De financiële tegemoetkoming voor scholen blijft beperkt blijft tot amper 5.000 euro”.
“Het is voor ons onaanvaardbaar dat het leeuwendeel van deze middelen niet naar het netwerk van onze eigen scholen vloeit, maar gereserveerd lijkt voor een externe partij en nieuw opvanginitiatief op de Bosmolens. Investeer waar de kinderen al zijn: op de scholen, niet op een nieuw eiland.
Onvolledig dossier
Tot slot kregen we op de gemeenteraad een onvolledig dossier voorgeschoteld. Het voorgelegde subsidiekader sprak zich enkel uit over Profiel 1 (professionele opvang) en Profiel 2 (scholen). We kregen totaal geen zicht op de financiële impact en het beleid voor Profiel 3 en 4, waaronder onze cruciale lokale vrijetijds-, sport- en jeugdactoren vallen. Zonder uitwerking van deze profielen ontbreekt een gigantisch deel van de puzzel.
Onze oproep was dan ook duidelijk. Druk op de pauzeknop. Goed beleid maken betekent ook durven pauzeren wanneer je voelt dat het draagvlak op het terrein ontbreekt. Daarom willen we met cd&v terug naar de tekentafel, met een wit blad.
Richt een lokaal samenwerkingsverband op waarbij onze directies en lokale verenigingen als échte bondgenoten en co-creators worden behandeld. Investeer de Izegemse middelen in vertrouwen en in de infrastructuur van de scholen zélf, voor een beleid dat écht gedragen is door iedereen die elke dag met onze kinderen werkt.