Cd&v Aarschot vraagt stad voetbalclubs te helpen bij verplichte aankoop AED-toestellen

Bryan Blaes

Voetbal Vlaanderen verplicht alle voetbalclubs vanaf 1 juli 2023 een AED-toestel te hebben op hun terreinen. Cd&v Aarschot vraagt de stad hoe Aarschot hen en vele andere verenigingen kan helpen om AED-toestellen betaalbaar en extra toegankelijk te maken.

Dagelijks krijgen ongeveer 30 mensen in België een hartstilstand buiten het ziekenhuis. De overlevingskans van een slachtoffer verhoogt met 70% door met een AED-toestel binnen de 3 tot 5 minuten de reanimatie te starten. Ook in Aarschot heeft men het belang van die toestellen goed begrepen. In 2022 werd Aarschot immers voor twee jaar tot hartveilige stad benoemd. De stad kreeg dit label omwille van een aantal AED-toestellen die op haar grondgebied verdeeld zijn en de opleidingen die toen in alle deelgemeenten werden georganiseerd.

Verplicht

Maar vanaf juli 2023 verplicht Voetbal Vlaanderen onze voetbalverenigingen om een AED-toestel binnen handbereik te hebben op hun terreinen. Wanneer ze via Voetbal Vlaanderen een defibrillator kopen, kunnen de clubs 500 euro steun krijgen op voorwaarde dat er een jeugdwerking is. Maar een AED-toestel kost tussen de 1500 en 3000 euro. Dat is een groot budget voor een club die op vrijwilligers draait. Voetbalclubs zonder jeugdwerking krijgen deze tegemoetkoming zelfs niet.

Aarschot is de thuis van heel veel voetbalclubs en andere sportclubs en verenigingen. Daarom vroeg cd&v Aarschot de stad tijdens de gemeenteraad om ook bij te dragen aan de aankoop van die levensreddende maar prijzige toestellen. De stad gaf aan hier in de toekomst in een tegemoetkoming te zullen voorzien voor alle verenigingen met een eigen infrastructuur. Tevens zijn cursussen ter beschikking via het rode kruis die voor iedereen toegankelijk zijn.

Hart voor verenigingen

“Als stad kunnen we alleen maar hopen dat we deze toestellen zo min mogelijk nodig hebben. Al onze verenigingen willen hun leden zo gezond mogelijk houden en als we kunnen helpen en ondersteunen door het goedkoper maken of aanbieden van AED-toestellen en het geven van opleidingen, dan denken wij als cd&v dat we dit absoluut moeten doen. Elk mensenleven telt. Er zijn vele creatieve oplossingen te vinden om ervoor te zorgen dat Aarschot hartfalen kan tegengaan en we zijn dan ook blij dat onze stad hierin mee de nodige stappen zal zetten”, aldus Nele Pelgrims, fractieleider cd&v Aarschot. “Cd&v wil dat we met een groot hart voor verenigingen onze stad hartveilig houden”.

Meer dan 600.000 euro LEADER-steun voor Hagelandse initiatieven

​13 Hagelandse plattelandsprojecten krijgen via het Europees programma voor plattelandsontwikkeling LEADER ruim 600.000 euro steun. Het gaat om projecten die uitgewerkt worden voor heel het Hageland of in specifieke Hagelandse gemeenten.

Provincie gaat op zoek naar aannemer voor aanleg overstromingsgebied aan Tieltse Motte

De provincieraad van Vlaams-Brabant keurde het voorstel goed om een aannemer te zoeken voor de aanleg van een gecontroleerd overstromingsgebied in Tielt-Winge, tussen de Dorpsstraat en het Hazenpad enerzijds en tussen de Tieltse Motte en de oude tramdijk anderzijds.

cd&v Aarschot onthult dynamisch duo voor lokale verkiezingen

Aarschot, 27 maart 2024 – Naast de aankondiging van Nele Pelgrims als lijsttrekker kondigt cd&v Aarschot opnieuw twee namen aan voor de aankomende lokale verkiezingen in oktober: Dries Van Horebeek op plaats twee en Leo Janssens als lijstduwer. De partij trekt hiermee resoluut de kaart van verjonging, geruggensteund door ervaring.