De gemeenteraad van Boortmeerbeek heeft op 18 mei het nieuwe Gemeentelijk Beleidsplan Omgevingshandhaving 2026-2031 goedgekeurd. Met dit plan wil de gemeente gerichter, transparanter en efficiënter optreden bij overtredingen rond ruimtelijke ordening, milieu en onroerend erfgoed.
“Handhaving is geen doel op zich,” zegt Bert Meulemans, schepen van Ruimtelijke Ordening. “Het gaat erom dat regels die onze leefomgeving beschermen ook effectief worden nageleefd. Zo zorgen we voor rechtszekerheid, gelijke behandeling en een veilige, kwalitatieve gemeente voor inwoners en bedrijven.”
Het beleidsplan legt duidelijke prioriteiten vast. Voor stedenbouw gaat het onder meer over het niet naleven van vergunningsvoorwaarden, het ongeoorloofd vellen van hoogstammige bomen en reliëfwijzigingen. Ook milieuovertredingen zoals problemen met riolering, bronbemaling, afval en asbest krijgen bijzondere aandacht.
De gemeente kiest daarbij voor een evenwichtige aanpak: niet maximaal handhaven op alles, maar gericht optreden waar de impact op leefbaarheid, veiligheid, milieu en ruimtelijke kwaliteit het grootst is. Het plan voorziet zowel proactieve controles als reactieve opvolging na meldingen of vaststellingen. Minstens 25% van de beschikbare werktijd wordt voorbehouden voor proactieve handhaving.
“Dit plan helpt ons om consequenter te werken,” besluit Meulemans. “We willen problemen liever voorkomen dan achteraf herstellen. Maar waar regels bewust worden genegeerd, moeten we ook kunnen optreden. Dat is goed bestuur: duidelijk, eerlijk en proportioneel.”
Voor de uitvoering werkt Boortmeerbeek samen met Interleuven. Driemaandelijks wordt gerapporteerd en overlegd over de handhavingsactiviteiten, zodat het beleid kan worden opgevolgd en waar nodig bijgestuurd.