Fietssnelweg F8: Herinrichting wil meer respect stimuleren

Publicatiedatum

Auteur

Bert Meulemans

Deel dit artikel

Aansluitend op de lopende rioleringswerken Audenhovelaan-Kallebeekstraat-Pontstraat, worden de kruisingen van de Vaartdijk met de Pontstraat-Langestraat en met de Bieststraat aangepakt. Daarvoor stemt de gemeente haar plannen af op, en werkt zij samen met de provincie. Daardoor realiseert de gemeente een belangrijke besparing en ondervinden de inwoners maar een keer hinder. Bij de herinrichting staat een veilige en aangename omgeving voorop. Door fietsers te attenderen dat zij geen voorrang hebben enerzijds, en door de snelheid terug te brengen naar 30 km/u anderzijds, hopen we dat automobilisten en fietsers meer respect voor elkaar kunnen opbrengen. 

Render herinrichting brug Schiplaken

Achtergrond

Eind 2022 werd de studie ‘Optimalisatie fietssnelweg F8 Leuven-Mechelen’ door MINT NV in opdracht van de provincie Vlaams-Brabant afgerond. Hierin werden specifiek de kruispunten op de fietssnelweg bestudeerd en werd een basisconcept vastgelegd. Het nieuwe bestuur nam de draad op en concretiseerde die plannen samen met de provincie. De werken zullen aansluitend op de rioleringswerken in de Pontstraat en de Kallebeekstraat worden uitgevoerd. 

Bij kruispunten van fietssnelwegen met gewestwegen wordt gestreefd naar een volledige scheiding van fiets- en autoverkeer door tunnels of bruggen, zoals bv. in Tildonk. Dat is ook het streefdoel voor de Molenheidebaan-Trianonlaan. Langs de zijde van Schiplaken - Hofstade is dat realiseerbaar, maar aan de kant van Hever is dat veel moeilijker wegens een huis en het café ‘t Stamkroegske. Dat kruispunt zal voorlopig niet worden aangepakt. De kruispunten met de Langestraat-Pontstraat en de Bieststraat wel.

 

Voorrangsregeling en fietszone

Bij kruispunten van fietssnelwegen met lokale wegen (Pontstraat-Langestraat en Bieststraat) stelt de Vlaamse richtlijn dat de fietssnelweg voorrang heeft. Deze richtlijn volgen we niet. Fietsers moeten blijven voorrang verlenen aan het verkeer op die twee lokale verbindingswegen. De aandacht voor de fietsers wordt daar extra op getrokken door een verandering in de kleur van het asfalt en door bijkomende belijnig en verkeersborden. De voorrangsregeling wordt consequent doorgetrokken. De Aarschotsebaan, het Sas en de Kallebeekstraat, waar nu voorrang van rechts geldt, zullen ook moeten voorrang verlenen. 

Herinrichting brug Boortmeerbeek

Tegelijk wordt de zone rond de brug ingericht als fietszone (zie bijgevoegd plannen). Aan de Bieststraat beperkt de zone zich tot de directe omgeving rond de brug. Voor de Pontstraat-Langestraat is deze relatief uitgebreid. Ze omvat het begin van de Langestraat, de Aarschotsbaan en Sas (op de Vaartdijk), een stukje Kallebeekstraat en de Pontstraat (die bovendien eenrichting wordt). 

Herinrichting brug Schiplaken

 

Verkeersveiligheid primeert

Op het infomoment (maar ook op sociale media) blijkt hoe vele automobilisten – ik ook – zich ergeren aan het roekeloos gedrag van sommige fietsers. Dat overstijgt natuurlijk het herinrichten van een kruispunt. En toch. De voorrang van Pontstraat-Langestraat en Bieststraat wordt consequent doorgetrokken en sterker in de verf gezet. En door álle kruispunten op de hele fietssnelweg volgens hetzelfde stramien in te richten, willen de provincie en de gemeenten de kruispunten beter ‘leesbaar’ en meer ‘herkenbaar’ maken. Zo wordt bijvoorbeeld ook in Wijgmaal hetzelfde stramien gevolgd. 

Met de inrichting als fietszone wordt de maximumsnelheid verder teruggebracht tot 30 km per uur. Dit hoofdzakelijk omdat bij een lage snelheid de kans op ernstige letsels of dodelijke slachtoffers veel kleiner is en omdat automobilisten zo gemakkelijker fietsers en voetgangers opmerken. Dat laatste is zeker nodig omdat de zichtbaarheid beperkt is door bochten en woningen kort op de weg. We willen niet wachten tot er een zwaar ongeval gebeurt. 

Verder willen we een gezellige omgeving creëren, zodat passanten en inwoners even halthouden bij de plaatselijke café ’s De Brug en ’t Brughuis of bij ijssalon De Ijsbroers. Zo bieden geven we plaatselijke ondernemers een duwtje in de rug. 

 

Meer info: Bert Meulemans
Schepen voor mobiliteit & ruimtelijk beleid, natuur & milieu en financiën,
0473 93 31 31 – [email protected]

Nieuws

Sammy op de partijraad

Afgelopen maandag was nationaal voorzitter Sammy Mahdi aanwezig op onze tweemaandelijkse partijraad.

Buurtbabbel Schippersbos

Op woensdag 4 juni organiseerden we een buurtborrel in wijk Schippersbos in Boortmeerbeek.

Justin Daerden afdelingssecretaris

Justin Daerden volgt Dirk Vercruysse op als lokale afdelingssecretaris.