900 jaar Norbertijnen

Nele Pelgrims

Wereldwijd wordt dit jaar de 900ste verjaardag gevierd van de norbertijnenorde. Na een val zijn paard door een blikseminslag begon Norbertus van Gennep te prediken, vertelt de legende.

We weten dat hij alsnel heel wat volgelingen kreeg en in 1120 een eerste klooster stichtte in Prémontré (Frankrijk).Vandaaruit verspreidde de orde van de Norbertijnen zich, tot ver buiten Europa zelfs. De abdij van Tongerlo werd gesticht in 1130, Averbode volgde in 1134. Door de eeuwen heen hebben de Norbertijnen mee hun stempel gedrukt op de ontwikkeling van de Merode, dat zich uitstrekt over 9 gemeenten (Aarschot, Diest, Geel, Herselt, Hulshout, Laakdal, Scherpenheuvel-Zichem, Tessenderlo en Westerlo) in 3 provincies (Antwerpen, Vlaams-Brabant en Limburg).
De Merode viert mee om die 900ste verjaardag in de kijker te zetten.

www.norbertijnenindemerode.be.

Meer dan 600.000 euro LEADER-steun voor Hagelandse initiatieven

​13 Hagelandse plattelandsprojecten krijgen via het Europees programma voor plattelandsontwikkeling LEADER ruim 600.000 euro steun. Het gaat om projecten die uitgewerkt worden voor heel het Hageland of in specifieke Hagelandse gemeenten.

Provincie gaat op zoek naar aannemer voor aanleg overstromingsgebied aan Tieltse Motte

De provincieraad van Vlaams-Brabant keurde het voorstel goed om een aannemer te zoeken voor de aanleg van een gecontroleerd overstromingsgebied in Tielt-Winge, tussen de Dorpsstraat en het Hazenpad enerzijds en tussen de Tieltse Motte en de oude tramdijk anderzijds.

cd&v Aarschot onthult dynamisch duo voor lokale verkiezingen

Aarschot, 27 maart 2024 – Naast de aankondiging van Nele Pelgrims als lijsttrekker kondigt cd&v Aarschot opnieuw twee namen aan voor de aankomende lokale verkiezingen in oktober: Dries Van Horebeek op plaats twee en Leo Janssens als lijstduwer. De partij trekt hiermee resoluut de kaart van verjonging, geruggensteund door ervaring.