Zwerfvuil aanpakken is en blijft voor ons een prioriteit

Publicatiedatum

Auteur

Margot Wybo

Deel dit artikel

Na afgelopen weekend waarin Roeselaarse Mooimakers in de hele stad zwerfvuil opraapten, vroeg gemeenteraadslid Tom Vandenkendelaere (cd&v) tijdens de gemeenteraad naar de resultaten en de geplande verdere acties van het stadsbestuur.

"Zwerfvuil aanpakken is en blijft voor mijn fractie een prioriteit. Op zondag maakten we met de cd&v-fractie de Roeselaarse haven schoon, vandaag lagen al nieuwe blikjes op de plaats waar we maar liefst 20 vuilzakken en 15 pmd-zakken vulden. Daarom wou ik de cijfers kennen.” zegt Vandenkendelaere. Schepen Stefaan Van Coillie (cd&v) antwoordde: “Meer dan 650 vrijwilligers waren inderdaad in de weer om RSL proper te maken. In 2022 werd 980kg opgeraapt, vorig jaar was dat 1005kg samen, dit jaar waren het alles samen 1300 kilogram. Van de deelnemers horen we dat op de meeste plaatsen het zwerfvuil daalt, met uitzondering van een aantal plaatsen waar het net stijgt. De meeste opmerkingen hoor je over de hoeveelheid blikjes en drankverpakkingen. Daarom is Roeselare ook lid van de Statiegeldalliantie en vragende partij om dit in te voeren. 

“Tegelijk halen de stadsdiensten duidelijk wel minder vuilnis uit vuilnisbakken en detecteren zij minder sluikstorten. Waar dat in 2022 nog 187 ton bedroeg, daalde dat vorig jaar naar 177 ton. In de recente stadsmonitor reageren burgers duidelijk tevreden op het gevoerde beleid. Roeselare scoort 10% beter dan de gemiddelde centrumsteden.

Maar we zijn er nog niet en daarom blijven we inzetten op sensibiliseren via allerlei vormen van communicatie. Maar ook handhaving zetten we verder op in. Zowel Roeselaarse GAS-vaststellers als Vlaamse Ovam-vaststellers maakten in 2023 zo’n 1.000 bestuurlijke verslagen op.” zo vulde schepen Stefaan Van Coillie (cd&v) aan.

Dat de Mooimakers nog verder ondersteund worden door de stad via onder andere de aankomende actie ‘Mooimaker zoekt Mooimaatje’ kon tevens op goedkeuring rekenen. Ook in de Burgerbegroting van Krottegem loopt een project om mensen bewust te maken dat zwerfvuil niet op het openbaar domein hoort.

Roeselare nieuws

“Lokaal Signaal” voor sterk sociaal beleid

Roeselare is één van de acht gemeenten die deelnemen aan Lokaal Signaal, een pilootproject van de VVSG dat lokale sociale organisaties sterker wil ondersteunen. Het project geeft eerstelijnswelzijnswerkers een gebruiksvriendelijke digitale tool om maatschappelijke problemen die zij op het terrein vaststellen, snel en gestructureerd te signaleren aan het lokale bestuur.

Digitale uitdagingen bij de eID van 75‑plussers

Tijdens de gemeenteraad van 30 maart 2026 stelde cd&v‑raadslid Ria Vanzieleghem een mondelinge vraag over de keerzijde van de elektronische identiteitskaart (eID) voor 75‑plussers.

 

 

Waterstanden en transparantie

Tijdens de gemeenteraad van 2 maart 2026 stelde raadslid Thierry Bouckenooghe een mondelinge vraag over waterstanden en transparantie in Roeselare. Aanleiding was de bezorgdheid die bij inwoners ontstond tijdens de voorbije winter, toen aanhoudende regenval op verschillende momenten voor ongerustheid zorgde. In dergelijke periodes is duidelijke, transparante en bij voorkeur realtime informatie van groot belang om inwoners correct te informeren en hun gevoel van veiligheid te versterken.