Zwerfvuil aanpakken is en blijft voor ons een prioriteit

Margot Wybo

Na afgelopen weekend waarin Roeselaarse Mooimakers in de hele stad zwerfvuil opraapten, vroeg gemeenteraadslid Tom Vandenkendelaere (cd&v) tijdens de gemeenteraad naar de resultaten en de geplande verdere acties van het stadsbestuur.

"Zwerfvuil aanpakken is en blijft voor mijn fractie een prioriteit. Op zondag maakten we met de cd&v-fractie de Roeselaarse haven schoon, vandaag lagen al nieuwe blikjes op de plaats waar we maar liefst 20 vuilzakken en 15 pmd-zakken vulden. Daarom wou ik de cijfers kennen.” zegt Vandenkendelaere. Schepen Stefaan Van Coillie (cd&v) antwoordde: “Meer dan 650 vrijwilligers waren inderdaad in de weer om RSL proper te maken. In 2022 werd 980kg opgeraapt, vorig jaar was dat 1005kg samen, dit jaar waren het alles samen 1300 kilogram. Van de deelnemers horen we dat op de meeste plaatsen het zwerfvuil daalt, met uitzondering van een aantal plaatsen waar het net stijgt. De meeste opmerkingen hoor je over de hoeveelheid blikjes en drankverpakkingen. Daarom is Roeselare ook lid van de Statiegeldalliantie en vragende partij om dit in te voeren.

“Tegelijk halen de stadsdiensten duidelijk wel minder vuilnis uit vuilnisbakken en detecteren zij minder sluikstorten. Waar dat in 2022 nog 187 ton bedroeg, daalde dat vorig jaar naar 177 ton. In de recente stadsmonitor reageren burgers duidelijk tevreden op het gevoerde beleid. Roeselare scoort 10% beter dan de gemiddelde centrumsteden.

Maar we zijn er nog niet en daarom blijven we inzetten op sensibiliseren via allerlei vormen van communicatie. Maar ook handhaving zetten we verder op in. Zowel Roeselaarse GAS-vaststellers als Vlaamse Ovam-vaststellers maakten in 2023 zo’n 1.000 bestuurlijke verslagen op.” zo vulde schepen Stefaan Van Coillie (cd&v) aan.

Dat de Mooimakers nog verder ondersteund worden door de stad via onder andere de aankomende actie ‘Mooimaker zoekt Mooimaatje’ kon tevens op goedkeuring rekenen. Ook in de Burgerbegroting van Krottegem loopt een project om mensen bewust te maken dat zwerfvuil niet op het openbaar domein hoort.

Roeselare nieuws

Evenwicht vinden tussen ecologie en netheid in het maaibeleid van Stad Roeselare

Tijdens 'Maai mei niet' wordt wat minder gras gemaaid, zodat planten in het gras de kans krijgen om te bloeien. Goed voor de natuur en de insecten. Ook Roeselare doet mee, maar volgens een plan waarin rekening wordt gehouden met netheid en veiligheid. Bepaalde stroken zullen wel gemaaid worden, andere niet, zo wordt verwildering toch wat binnen de perken gehouden.

Binnenkort rouwplaats voor dieren in Roeselare

Tegen de zomer wil de stad een rouwplek voor dieren realiseren. Men kijkt hiervoor naar een plaats nabij de begraafplaats in de Groenestraat. Dat antwoordde schepen Matthijs Samyn op een vraag van raadslid Thomas Witdouck in de gemeenteraad van februari. Schepen Stefaan Van Coillie gaf mee dat ook de mogelijkheid om dieren mee te begraven in het graf van hun baasje wordt onderzocht.

De teloorgang van de bankautomaten

Op de recente gemeenteraad van 29 januari heeft raadslid Ria Vanzieleghem de problematiek van de teloorgang van geldautomaten aangekaart. Uit het antwoord blijkt dat de stad mee zoekt naar oplossingen.