Zorgeloos fuiven in de Kempen

Kunnen we nog veilig uitgaan in De Stille Kempen?
Nemen jeugdverenigingen risico's met het organiseren van fuiven?
Welke maatregelen zijn er nodig om je veilig te verplaatsen na een avondje stappen?

In een goedgevuld jeugdhuis De Vonk brachten de cd&v-afdelingen van Geel, Laakdal, Kasterlee, Herentals en Mol met scholenagent Jan Vanuytven, Thomas Sterckx (kabinet van Binnenlandse Zaken), Wim Caeyers (burgemeester van Mol), Wim Duerloo (CAW Kempen) en Polien Willems (jeugdwerk Herentals) een expertenpanel bij elkaar.

Ervaringen uit het veld en een pakkende getuigenis van een moeder wiens zoon het slachtoffer werd van zinloos geweld in de Stille Kempen maakten pijnlijk duidelijk dat er nood is aan inspanningen om het veilig uitgaan in onze regio te garanderen.

De organiserende afdelingen, aangevuld met cd&v-afdelingen uit Herenthout, Balen, Turnhout en Grobbendonk ondertekenden na afloop van dit Oranje Trefpunt een charter.
“Dit charter is geen vodje papier waar we snel onze handtekening onderzetten, maar we engageren ons om initiatieven te nemen op drie vlakken.

1) Initiatieven om een aangename fuifcultuur te engageren die fijn is voor de feestvierders, maar ook voor de organisatoren en de omwonenden van onze fuifzalen of tentfuiven
2) Extra inspanningen om de verplaatsingen van en naar de fuiven veilig te laten verlopen.
3) Blijvend in te zetten op sensibilisering van overmatig alcoholgebruik en drugs.”

Binnen de Kempen zullen we het fuifbeleid bovenaan de agenda plaatsen. Betrokken afdelingen hier lokaal aan de slag met onder andere jeugdverenigingen die (tent)fuiven organiseren. Goede praktijken worden gedeeld. Bekommernissen worden bovenlokaal besproken. Deze avond gaf ons de nodige bezorgdheden én antennepunten om mee aan de slag te gaan rond het Kempisch fuifbeleid.

Nieuws uit Hertals

cd&v nieuwjaarsreceptie 2024

Hotel Karmel liep vanmiddag gezellig vol voor de lokale CD&V nieuwjaarsreceptie.  Illusionist Kim Dèrvan gaf er een origineel optreden tussen en met het publiek.  'Gaat deze Illusionist het tij voor de CD&V doen keren bij de verkiezingen in juni en vooral die in oktober bij de lokale gemeenteraad?', klonk het in de wandelgangen.

De nationale peilingen blijven dieptepunten geven voor de eens zo populaire CVP - nu CD&V - met dramatische prognoses : 11%.

Gaat het in 2018 coalitie vormen van CD&V Herentals met de separatisten van N-VA en het als een blok laten vallen van Vooruit (ex-Sp.a) invloed hebben op de Herentalse resultaten in oktober 2024 ? Simpel : de kiezer beslist.  En gaat N-VA samen met extreem Vlaams Belang in de Kempen Neteland ?

100% genieten met 0% alcohol

Op de vrijdagmarkt in Herentals is de campagne ‘Kempen 0,0% - 100% genieten, 0% alcohol’ afgetrapt. Bedoeling is zo veel mogelijk mensen aan te sporen om tijdens de maand februari voor alcoholvrij alternatieven te kiezen. Er werd alvast geklonken met een mocktail.

Heldenhuis schenkt veiligheidshesjes

Het sociale fonds Heldenhuis Herentals heeft tweehonderd fluohesjes geschonken aan de lokale vestiging van de Fietsbieb. Op de rug van het hesje staat de boodschap ‘Hier rijdt een kleine held’.