“Niet iedereen kan met de fiets vanuit het centrum tot hier komen”

Publicatiedatum

Auteur

Polien Willems

Deel dit artikel

De geplande heraanleg van het dorpsplein in Morkhoven (Herentals) brengt heel wat veranderingen met zich mee. Het stadsbestuur wil van het plein een aangename ontmoetingsplaats maken, maar dat roept bij heel wat inwoners vragen op over de parkeergelegenheid en de verkeersstroom. Gemeenteraadslid An Michielsen (cd&vPLUS) legde de zorgen voor op de gemeenteraad.

De heraanleg van het dorpsplein in Morkhoven moet begin 2026 van start gaan. Naar aanleiding van dezewerkzaamheden organiseerde het stadsbestuur van Herentals een infomoment voor de inwoners. Volgensgemeenteraadslid An Michielsen (cd&vPLUS) hebben meerdere inwoners daar hun bezorgdheid geuit over voldoendeparkeergelegenheid in de deelgemeente. Dat legde ze dan ook voor op de jongste gemeenteraad. “De inwoners hebbendan ook al doordachte voorstellen ingediend, om tegemoet te komen aan die nood, zonder de intentie van het dorpspleinals ontmoetingsplaats te schaden”, klonk het verder.
Foute tellingen
“Deze voorstellen komen ten goede aan de veiligheid, bereikbaarheid en levendigheid van het dorp, en dat opverschillende tijdstippen in de week. Ik weet intussen dat er tellingen zijn uitgevoerd in het dorp om het aantalparkeerplaatsen te bepalen. Bij een verifi catie bij het begin en einde van een schooldag blijkt echter dat deze tellingen nietgoed overeenkomen met het eigenlijke verkeer dat dan in de dorpskern aanwezig is. Het is duidelijk dat voldoendeparkeerplaats bijdraagt tot de ontmoeting tussen mensen van zowel in het dorp als buiten het dorp. Daarnaast ben ik ervan overtuigd dat niet iedereen vanuit het centrum van Herentals de afstand tot in Morkhoven met de fiets kan afleggen.”

Keuzes maken
Burgemeester Jan Bertels (Vooruit) belooft dat het bestuur rekening zal houden met de verschillende insteken van deinwoners van Morkhoven. “Wel is het de bedoeling dat het dorpsplein wordt ingericht op maat van het dorp, net zoals deparkeerplaatsen en de parkeergelegenheid”, stelt Bertels.
“De parkeercapaciteit in het dorp blijft dezelfde, alleen wordt ze iets anders ingericht. Soms moet je in de politiek wel eenkeuze maken. Je kan niet de ene keer vragen om heel het plein vol te zetten met sporttoestellen, en de andere keervragen om het plein vol te zetten met auto’s. Dat is misschien wat overdreven, maar je moet soms wel een keuze maken.We gaan voor een keuze waarbij we rekening houden met basisschool De Wegwijzer. Zij hebben al laten weten dat zegeen auto’s voor hun schoolpoort willen. Daarnaast moeten we rekening houden met de markt, Het Pomphuis, de kerk, hetparochiehuis en de inwoners.”
“Je kan een ruimte slechts één keer inrichten”, gaat Bertels verder. “We verplaatsen een deel van de parkeercapaciteit vantussen de Streepstraat en Het Pomphuis naar de handelaars, om hen zo beter te kunnen bedienen. De school wil liefst eenplein voor hun deur en geen parkeerterrein. Daarnaast kunnen we de markten en de Chirofeesten gewoon blijvenorganiseren op het dorpsplein. De parkeertellingen voeren we op verschillende momenten van de dag uit. We leggen geenparkeerplaatsen aan voor één of twee pieken. We proberen zeker iedereen te verenigen in het dorp, maar we zijn ookrealistisch. We moeten soms keuzes maken.”

Sint-Niklaasstraat
Gemeenteraadslid Marc Everaerts (Vlaams Belang) stelde zich nog de vraag wat er concreet gaat gebeuren met de Sint-Niklaasstraat. In de plannen staat immers dat er éénrichtingsverkeer in de straat wordt ingevoerd. “Vanuit de Rode-
Afgeprint door Vlaams Parlement, uitsluitend voor juridische en academische doeleinden.
Leeuwstraat mag je de Sint-Niklaasstraat dan niet meer inrijden”, zegt Everaerts. “De mensen die de Goorstraat willenbereiken, moeten dus omrijden via de school of via Tempels. Dat zorgt soms voor gevaarlijke situaties in de omgeving vande school, maar ook in Tempels aangezien daar vaak kinderen op straat spelen.”
Volgens burgemeester Bertels zorgt de invoering van éénrichtingsverkeer in de Sint-Niklaasstraat niet voor extragevaarlijke situaties. “Je moet het voorstel vanop het infomoment begin februari goed bekijken”, stelt Bertels. “Daar is eenvoorkeurscenario voorgesteld om de Sint-Niklaasstraat een éénrichtingsstraat te maken. Maar het is niet zo dat het verkeerdan voorbij de school komt te rijden, aangezien we het verkeer nu aan de andere kant van het plein gaan laten passeren.Daarnaast rijdt het meeste verkeer langs Broekhoven en niet langs Tempels. Het is dan ook niet onze bedoeling om hetverkeer langs woonwijken te sturen. We raden mensen af om langs Tempels om te rijden.”

Nieuws uit Hertals

"Herentalse belastingbetaler is de dupe"

Oppositiepartij CD&V Plus vindt dat de stad Herentals te veel bijdraagt voor de bouw van het nieuwe zwembad aan het Netepark in vergelijking met de andere Netelandgemeenten. Volgens de berekening van de partij moet Herentals 1,33 miljoen per jaar ophoesten, en dat 30 jaar lang.

Verkiezings programma 2025-2030

Met dit programma voor de volgende bestuursperiode werken we aan een PLUS voor iedereen. We kiezen voor positieve verandering en samenwerking, met tonnen energie en vernieuwende ideeën. Ook verjonging op onze lijst zorgt mee voor die nieuwe aanpak!

Bart Michiels trekt de lijst in Herentals

De huidige Herentalse schepen van Sociale Zaken Bart Michiels (CD&V) wordt in oktober de lijsttrekker van CD&VPLUS. “We plaatsen een PLUS achter de naam van onze partij omdat het beleid een plus nodig heeft”, zegt Michiels. Uittredend burgemeester Mien Van Olmen (CD&V) wordt straks lijstduwer en beslist later over haar politieke toekomst.