Wuustwezelse kandidaten kleuren bovenlokale verkiezingen

Als enige gemeente in onze regio beschikt Wuustwezel over drie kandidaten voor de komende Vlaamse en nationale verkiezingen. Alle drie komen ze op voor CD&V.

Burgemeester Dieter Wouters is eerste opvolger voor het Vlaams Parlement: “Deze verkiezingen zijn lokaal érg belangrijk. Een stem in Brussel hebben is voor onze regio erg belangrijk. Waar wordt beslist over subsidies voor fietspaden, over hoe onderwijs te organiseren of wat de toekomst is voor onze landbouw? Een sterk resultaat van onze lokale kandidaten maakt dat onze stem daar luider klinkt. Daar varen alle inwoners van onze regio wel bij. Een stem voor d’n buiten.”

Ook op de Vlaamse lijst kan je Sabina Vandeweyer vinden. Sabina (plaats 7) is in onze regio al erg gekend door haar werk bij de Landelijke Toekomst waar ze samen met anderen strijdt voor meer toekomst voor de land- en tuinbouw. “We willen perspectief voor nieuwe vergunningen, de afschaffing van de kalenderlandbouw en dat het vertrouwen in onze beroepsgroep terug mag toenemen !”

Op de federale lijst kan je naast lijsttrekker Annelies Verlinden ook schepen Ilke Pompen (derde opvolger) vinden. Als jonge leerkracht gaat haar focus naar het vele werk binnen Onderwijs. “Graag wil ik politiek menselijker en begrijpbaar maken. Zo wil ik strijden voor wat écht telt: een sterker onderwijs, een beter loon en meer begrip in de samenleving om jezelf te zijn.”

Foto: links staat Sabina, Ilke staat rechts en Dieter in midden.

Nieuwe Lourdesgrot in Gooreind

Nieuw ontwerp voor site Lourdesgrot in Gooreind

"Jef Van Campenhout van Studio Van Campenhout heeft de kunstwedstrijd voor het nieuwe ontwerp van de Lourdesgrot in Gooreind gewonnen. Zijn ontwerp Circulus Sanctus werd gekozen uit 48 inzendingen uit België en Nederland, door een jury bestaande uit afgevaardigden van de cultuurraad, erfgoedraad en de parochie."

"Met een geldprijs van 20.000 euro zal Studio Van Campenhout instaan voor de vervaardiging, levering en plaatsing van zijn ontwerp. Ook Eric Verhelst en Christiaan Billiet konden de jury bekoren met hun voorstel. Zij werden respectievelijk tweede en derde en ontvangen elk 300 euro voor hun ontwerp." Vertelt schepen van Cultuur Katrin Kempenaers (CD&V).

Lokale landbouwster mee op de Vlaamse lijst.

Een gedreven melkveehoudsters, Sabina Vandeweyer, die ijvert voor de bestaanszekerheid van alle land- en tuinbouwers. Sabina Komt op voor het Vlaams parlement.

Nationale parken, landschapsparken, sigmaplannen, natuurinrichtingsprojecten, natuurbeheersplannen, natuurherstel, mestdecreet, stikstof, gewasbescherming, waterbeheer, voorkooprechten door andere instanties … zorgen er voor dat land- en tuinbouwers hun werk niet meer fatsoenlijk kunnen doen.
Wij staan met onze beide voeten in de praktijk en worden zoals jullie er dagelijks mee geconfronteerd.
Het moet stoppen dit werkt voor geen enkele land- en tuinbouwer. Er moet zekerheid zijn voor alle boeren en zeker onze jonge land- en tuinbouwers.

Riolering in WBK voor bijna 500 inwoners.

Startschot voor nieuwe riolering in WBK-zone gegeven met grondboringen en -sonderingen

Momenteel voert een aannemer werkzaamheden uit in de Wuustwezelse woonzone met bosrijk karakter (WBK) die de aanleg van een nieuwe riolering in het gebied inluiden. Het gaat om voorbereidende werken in opdracht van Aquafin waarbij 61 grondsonderingen, 31 grondboringen, 11 peilbuizen en 11 infiltratieproeven worden uitgevoerd.

Liefst 14 straten in de WBK-zone komen aan bod in dit grootschalige rioleringsproject: Azaleadreef, Bleekvenweg, Duinenstraat, Egeldreef, Hertendreef, Heuveldreef, Lijsterdreef, Morellaan, Parkietdreef, Populierendreef, Rozendreef, Vijverdreef, Winkelhaakdreef en (een gedeelte van de) Witgoorsebaan. Andere straten in de omgeving hebben een lagere prioriteit gekregen van de Vlaamse overheid, waardoor deze niet mee opgenomen zijn in dit project. Het lokaal bestuur Wuustwezel blijft erop aandringen bij de Vlaamse Milieumaatschappij om ook de omliggende zones mee op te nemen in de plannen.