Nieuwe Lourdesgrot in Gooreind

Nieuw ontwerp voor site Lourdesgrot in Gooreind

"Jef Van Campenhout van Studio Van Campenhout heeft de kunstwedstrijd voor het nieuwe ontwerp van de Lourdesgrot in Gooreind gewonnen. Zijn ontwerp Circulus Sanctus werd gekozen uit 48 inzendingen uit België en Nederland, door een jury bestaande uit afgevaardigden van de cultuurraad, erfgoedraad en de parochie."

"Met een geldprijs van 20.000 euro zal Studio Van Campenhout instaan voor de vervaardiging, levering en plaatsing van zijn ontwerp. Ook Eric Verhelst en Christiaan Billiet konden de jury bekoren met hun voorstel. Zij werden respectievelijk tweede en derde en ontvangen elk 300 euro voor hun ontwerp." Vertelt schepen van Cultuur Katrin Kempenaers (CD&V).

Hedendaagse interpretatie

In dit hedendaagse ontwerp van de Mariagrot onthult elk element een diepgewortelde symboliek, gewijd aan de heilige Maria. De dubbele cirkel, gevormd uit het duurzame cortenstaal, belichaamt de eeuwige genade en bescherming van Maria, die zich uitreikt naar allen die de grot betreden, aldus de ontwerper.

De spitsbogen dienen als spirituele poorten en vertegenwoordigen de levensreis doordrenkt met zegeningen en uitdagingen onder de hoede van Moeder Maria. Uitsparingen omarmen een kapel en het originele Mariabeeld voor de verering van de Heilige Maagd. Bezoekers kunnen hier hun toevlucht nemen om tot rust te komen onder Maria’s begeleiding.

Het cortenstaal, gekozen om zijn duurzaamheid, weerspiegelt de onwrikbare aard van Maria’s liefde die de tand des tijds doorstaat. De wilde wingerd, die de cirkel omhelst, staat voor de vruchtbaarheid van genade die Maria over de grot verspreidt, met de bladeren als symbolen van overvloedige zegeningen.

Dit ontwerp belichaamt niet alleen de diepgang van spirituele verbinding, maar eert ook de constante begeleiding en genade die Maria biedt. Het cortenstaal, de wilde wingerd, de spitsbogen en de Mariakapellen vormen samen een harmonieuze compositie die de heilige symboliek van liefde, groei en spiritualiteit omarmt in een hedendaagse interpretatie van de Mariagrot.

Opknapbeurt

De Lourdesgrot, zo'n 100 jaar geleden door de heer Mansion geschonken aan het OCMW, vertoonde in de loop van de jaren steeds meer tekenen van beton- en ijzerrot. Daardoor kwam de stabiliteit en veiligheid in gevaar, en de onderhoudskosten stegen aanzienlijk. Het lokaal bestuur Wuustwezel besloot daarom de grot te vervangen, met respect voor de oorspronkelijke functie.

In nauw overleg met een landschapsdeskundige krijgt de gehele site een opknapbeurt. Dit zorgt ervoor dat de locatie een stilteplek blijft, maar ook een ontmoetingsplek wordt in een mooie groene omgeving. De realisatie van het project wordt nagestreefd voor het voorjaar van 2025.

Lokale landbouwster mee op de Vlaamse lijst.

Een gedreven melkveehoudsters, Sabina Vandeweyer, die ijvert voor de bestaanszekerheid van alle land- en tuinbouwers. Sabina Komt op voor het Vlaams parlement.

Nationale parken, landschapsparken, sigmaplannen, natuurinrichtingsprojecten, natuurbeheersplannen, natuurherstel, mestdecreet, stikstof, gewasbescherming, waterbeheer, voorkooprechten door andere instanties … zorgen er voor dat land- en tuinbouwers hun werk niet meer fatsoenlijk kunnen doen.
Wij staan met onze beide voeten in de praktijk en worden zoals jullie er dagelijks mee geconfronteerd.
Het moet stoppen dit werkt voor geen enkele land- en tuinbouwer. Er moet zekerheid zijn voor alle boeren en zeker onze jonge land- en tuinbouwers.

Wuustwezelse kandidaten kleuren bovenlokale verkiezingen

Als enige gemeente in onze regio beschikt Wuustwezel over drie kandidaten voor de komende Vlaamse en nationale verkiezingen. Alle drie komen ze op voor CD&V.

Riolering in WBK voor bijna 500 inwoners.

Startschot voor nieuwe riolering in WBK-zone gegeven met grondboringen en -sonderingen

Momenteel voert een aannemer werkzaamheden uit in de Wuustwezelse woonzone met bosrijk karakter (WBK) die de aanleg van een nieuwe riolering in het gebied inluiden. Het gaat om voorbereidende werken in opdracht van Aquafin waarbij 61 grondsonderingen, 31 grondboringen, 11 peilbuizen en 11 infiltratieproeven worden uitgevoerd.

Liefst 14 straten in de WBK-zone komen aan bod in dit grootschalige rioleringsproject: Azaleadreef, Bleekvenweg, Duinenstraat, Egeldreef, Hertendreef, Heuveldreef, Lijsterdreef, Morellaan, Parkietdreef, Populierendreef, Rozendreef, Vijverdreef, Winkelhaakdreef en (een gedeelte van de) Witgoorsebaan. Andere straten in de omgeving hebben een lagere prioriteit gekregen van de Vlaamse overheid, waardoor deze niet mee opgenomen zijn in dit project. Het lokaal bestuur Wuustwezel blijft erop aandringen bij de Vlaamse Milieumaatschappij om ook de omliggende zones mee op te nemen in de plannen.