Het WK voetbal is gestart. Ook Pelt maakt zich op voor de wedstrijden van de Rode Duivels. Een groot WK-event is er dit keer niet in Pelt. Toch kijken vele supporters graag in groep. Daarom zullen er in heel wat horecazaken ongetwijfeld grote tv’s en schermen hangen. Indien jij in jouw zaak vertoningen in groep organiseert, neem dan even het onderstaande door.
|
Voor de wedstrijden die onze nationale ploeg ’s nachts speelt is er goed nieuws: de gemeente heft het sluitingsuur voor de horeca op wanneer de Belgen ’s nachts spelen. Je hoeft dan niet te sluiten tussen 3.00 en 7.00 uur ’s morgens.
Die toestemming van de gemeente om open te blijven voor het voetbal wil echter niet zeggen dat je voor het overige geen toestemmingen moet hebben. Want voor de vertoning in groep van de wedstrijden gelden nog een aantal andere regels. Als organisator moet je er zelf voor zorgen dat je hiermee in orde bent.
Vooreerst zijn er de regels van de FIFA in verband met rechten en licenties:
|
Niet-commerciële vertoning:
|
Gratis FIFA-licentie aanvragen
|
|
Kleinschalig (<300 personen) zonder commerciële activiteit:
|
Géén licentie nodig
|
|
Commerciële vertoning (bv. inkom, sponsoring):
|
Betalende FIFA-licentie verplicht
|
|
Sportbar met bestaand commercieel abonnement:
|
Geen extra FIFA-licentie nodig als er géén inkom of sponsoring is
|
Dien je aanvraag in via het FIFA Public Viewing-platform. Kies ‘FIFA World Cup 2026’ en doorloop de aanvraagprocedure.
Zorg ook dat je in orde bent met Sabam en Billijke Vergoeding (Unisono).
En tenslotte moet je ook toestemming vragen aan de VRT.
Doe dat via de klantendienst (www.vrt.be/heb-je-een-vraag/s/contactsupport) en je zal die toestemming altijd krijgen.
Laat voetbal vooral een feest zijn! En hopelijk helpen de Rode Duivels daarbij een handje door het ver schoppen!
Tot slot voor wie geen WK-vertoningen organiseert: het gemeentebestuur van Pelt wenst je een heel sfeervolle en gezellige zomerperiode toe.
|