Winnaar 'goe bezig' prijs voor masterplan dorpen

Polien Willems

Burgemeester Mien Van Olmen mocht deze week de 'Goe bezig' prijs in ontvangst nemen van de Vlaamse Vereniging Dorpsbelangen. De wedstrijd draaide om het thema 'dienstverlening via een buurtpunt of dorpshuis vanuit een participatief traject'. De beide jury's, een vakjury en een ledenjury, die de inzendingen beoordeelden benadrukten dat de herentalse inzending creatief en innovatief was en een bewijs van participatie en co-creatie.

We citeren de organisatie waarom Herentals deze mooie waardering krijgt:

• Omdat het hier duidelijk gaat over een dorpsproject, dus niet over een project binnen het stadscentrum.
  • Omdat het project tegemoetkomt aan een grote nood, zo bleek na bevraging van onderuit, nl. te weinig dienstverlening in het dorp.
  • Omdat het hier om een supertof initiatief gaat met als meerwaarde de samenwerking met de school en de aandacht voor en samenwerking met zowel de 65-plussers als de jonge gezinnen.
  • Omdat het knap is om een markt te brengen naar een dorp zonder winkel.
  • Omdat het verhaal van de markt op innovatieve wijze gecombineerd wordt met een marktcafé.
  • Omdat het mooi is dat vrijwilligers zelf het bijhorend café uitbaten.
  • Omdat deze erg goede praktijk een dikke pluim verdient.
  • Omdat Herentals een duidelijk masterplan voor en visie rond dorpen heeft.

We zijn bijzonder blij met deze waardering voor het harde werk dat hier geleverd werd door vele mensen, waaronder schepen Bart Michiels en de medewerkers en vrijwilligers van het Convent. Het werk is nog niet af natuurlijk. Het masterplan voor Noorderwijk en Morkhoven verdient momenteel al onze aandacht.

Nieuws uit Hertals

cd&v nieuwjaarsreceptie 2024

Hotel Karmel liep vanmiddag gezellig vol voor de lokale CD&V nieuwjaarsreceptie.  Illusionist Kim Dèrvan gaf er een origineel optreden tussen en met het publiek.  'Gaat deze Illusionist het tij voor de CD&V doen keren bij de verkiezingen in juni en vooral die in oktober bij de lokale gemeenteraad?', klonk het in de wandelgangen.

De nationale peilingen blijven dieptepunten geven voor de eens zo populaire CVP - nu CD&V - met dramatische prognoses : 11%.

Gaat het in 2018 coalitie vormen van CD&V Herentals met de separatisten van N-VA en het als een blok laten vallen van Vooruit (ex-Sp.a) invloed hebben op de Herentalse resultaten in oktober 2024 ? Simpel : de kiezer beslist.  En gaat N-VA samen met extreem Vlaams Belang in de Kempen Neteland ?

100% genieten met 0% alcohol

Op de vrijdagmarkt in Herentals is de campagne ‘Kempen 0,0% - 100% genieten, 0% alcohol’ afgetrapt. Bedoeling is zo veel mogelijk mensen aan te sporen om tijdens de maand februari voor alcoholvrij alternatieven te kiezen. Er werd alvast geklonken met een mocktail.

Heldenhuis schenkt veiligheidshesjes

Het sociale fonds Heldenhuis Herentals heeft tweehonderd fluohesjes geschonken aan de lokale vestiging van de Fietsbieb. Op de rug van het hesje staat de boodschap ‘Hier rijdt een kleine held’.