Winnaar 'goe bezig' prijs voor masterplan dorpen

Publicatiedatum

Auteur

Polien Willems

Deel dit artikel

Burgemeester Mien Van Olmen mocht deze week de 'Goe bezig' prijs in ontvangst nemen van de Vlaamse Vereniging Dorpsbelangen. De wedstrijd draaide om het thema 'dienstverlening via een buurtpunt of dorpshuis vanuit een participatief traject'. De beide jury's, een vakjury en een ledenjury, die de inzendingen beoordeelden benadrukten dat de herentalse inzending creatief en innovatief was en een bewijs van participatie en co-creatie.

We citeren de organisatie waarom Herentals deze mooie waardering krijgt:

  • Omdat het hier duidelijk gaat over een dorpsproject, dus niet over een project binnen het stadscentrum. 
  • Omdat het project tegemoetkomt aan een grote nood, zo bleek na bevraging van onderuit, nl. te weinig dienstverlening in het dorp.  
  • Omdat het hier om een supertof initiatief gaat met als meerwaarde de samenwerking met de school en de aandacht voor en samenwerking met zowel de 65-plussers als de jonge gezinnen. 
  • Omdat het knap is om een markt te brengen naar een dorp zonder winkel.  
  • Omdat het verhaal van de markt op innovatieve wijze gecombineerd wordt met een marktcafé. 
  • Omdat het mooi is dat vrijwilligers zelf het bijhorend café uitbaten.  
  • Omdat deze erg goede praktijk een dikke pluim verdient. 
  • Omdat Herentals een duidelijk masterplan voor en visie rond dorpen heeft. 

We zijn bijzonder blij met deze waardering voor het harde werk dat hier geleverd werd door vele mensen, waaronder schepen Bart Michiels en de medewerkers en vrijwilligers van het Convent. Het werk is nog niet af natuurlijk. Het masterplan voor Noorderwijk en Morkhoven verdient momenteel al onze aandacht. 

Nieuws uit Hertals

Wittelintjes-actie aan station Herentals

Vrouw & Maatschappij, de grootste politieke vrouwenbeweging van Vlaanderen, wierp vrijdagochtend met een Wittelintjes-actie aan het station van Herentals licht op veiligheid in de publieke ruimte. Het dragen van een wit lintje is een teken van engagement: de dragers laten zien dat ze zich bewust zijn van het probleem en dat ze dit niet tolereren.

"Herentalse belastingbetaler is de dupe"

Oppositiepartij CD&V Plus vindt dat de stad Herentals te veel bijdraagt voor de bouw van het nieuwe zwembad aan het Netepark in vergelijking met de andere Netelandgemeenten. Volgens de berekening van de partij moet Herentals 1,33 miljoen per jaar ophoesten, en dat 30 jaar lang.

“Niet iedereen kan met de fiets vanuit het centrum tot hier komen”

De geplande heraanleg van het dorpsplein in Morkhoven (Herentals) brengt heel wat veranderingen met zich mee. Het stadsbestuur wil van het plein een aangename ontmoetingsplaats maken, maar dat roept bij heel wat inwoners vragen op over de parkeergelegenheid en de verkeersstroom. Gemeenteraadslid An Michielsen (cd&vPLUS) legde de zorgen voor op de gemeenteraad.