Werken Akkerstraat – Beverhoutsveldstraat weldra van start.

Claudio Saelens

De heraanleg van de Akkerstraat – Beverhoutsveldstraat wordt het grootste wegenproject ooit voor Beernem. Over een traject van maar liefst 4,4 km worden rijweg, fietspaden en riolering vernieuwd.

Doelstelling

Burgemeester Jos Sypré (CD&V) is erg fier over dit dossier: “Al ruim 30 jaar zijn onze inwoners vragende partij om dit traject aan te pakken. De verouderde betonnen weg zorgt immers al jaren voor trillingen en geluidsoverlast.” Het nieuwe wegdek in asfalt zal deze hinder wegnemen en de leefbaarheid ten goede komen. Ook het afvalwater zal niet langer rechtstreeks in de grachten terechtkomen. En dankzij de vrijliggende fietspaden zullen de talrijke fietsers, onder wie heel veel scholieren, zich veilig kunnen verplaatsen. Burgemeester Jos: “ En kers op de taart vormt de grote rotonde die zal aangelegd worden aan het kruispunt Den Doorn. “Een rotonde van dergelijke omvang
hebben we nog niet in Beernem.

toewijzing

Volgens schepen van openbare werken Claudio Saelens (CD&V) werden de werken recent gegund aan de tijdelijke maatschap “Norré-Behaegel – Verhegge uit Zedelgem voor een bedrag van 13,6 miljoen euro. Het gemeentelijk aandeel in de werken bedraagt 4,5 miljoen euro. Het resterende bedrag (fietspaden) wordt gesubsidieerd door de provincie West-Vlaanderen) en (riolering) door de Vlaamse overheid/ Aquafin).

uitvoering

De werken zullen starten op maandag 26 augustus 2024 en zullen uitgevoerd worden in 10 verschillende fases, telkens van zijstraat tot zijstraat. In eerste instantie komt de Beverhoutsveldstraat aan bod (3 fases), dan het kruispunt Beekstraat (1 fase) en nadien de Akkerstraat (6 fases). In totaal zullen de werken 2,5 jaar duren. Per fase wordt een omleiding voorzien voor gemotoriseerd verkeer en voor fietsverkeer.

Infomoment

Op dinsdag 25 juni 2024 om 20 uur organiseert de gemeente een infomoment voor de inwoners omtrent deze werken. Iedereen is welkom in het ontmoetingscentrum “De kleine beer”.

Afdelingsnieuws

Beernem: modelgemeente hoe een lokaal bestuur moet omgaan met eigen landbouwgronden!

De beschikbaarheid van landbouwgrond staat centraal in het landbouwdebat. De manier waarop openbare besturen omgaan met hun landbouwgrond wordt sterk in vraag gesteld. Beernem stelt al jaren hun gronden ter beschikking voor hun lokale landbouwers en kan tellen als voorbeeld voor Vlaanderen. Een nieuw toewijzigingsreglement voor de gronden versterkt dit nog extra

Beernem behoort bij de koplopers op het vlak van openbare ledverlichting.

Ledverlichting plaatsen levert niet enkel energie- en kostenbesparing op, het is ook positief voor de uitstoot van CO2.

Brug E40 afgesloten tussen maandag 8 en vrijdag 12 april 2024!

In opdracht van het Agentschap Wegen en Verkeer krijgt de brug over de E40 een nieuwe laag asfalt. De werken worden uitgevoerd tussen maandag 8 april en vrijdag 12 april 2024 (uiteraard als het weer het toelaat).