Raadslid Janne Martelez (CD&V) lanceerde tijdens de gemeenteraad van januari het opmerkelijke voorstel van een gemeentelijke uitvoeringsmonitor, waarin de belangrijkste actiepunten uit het meerjarenplan worden opgelijst en waarvan de voortgang één à twee keer per jaar publiek wordt gecommuniceerd.
Haar idee hiervoor is gegroeid vanuit een mooi voorbeeld uit het verleden. Zo stelde de jeugdraad in 2018 een ambitienota op, waarvoor, voor de belangrijkste jeugd gerelateerde actiepunten een online uitvoeringsmonitor werd ontwikkeld. Jongeren en burgers konden daar duidelijk opvolgen welke acties al waren opgestart, in uitvoering waren of reeds gerealiseerd waren.
Zo denkt Janne er aan om een dergelijk systeem ook op grotere schaal uit te rollen voor onze gemeente: “Niet alleen omdat we daartoe formeel verplicht zijn, maar vooral omdat we als bestuur transparantie hoog in het vaandel dragen.
“Morgen beter!”
Bovendien geloof ik dat zo’n opvolgingssysteem ook een ondersteunende en motiverende rol kan spelen voor het bestuur zelf: het geeft richting, houdt focus en kan ons helpen om tegen het einde van de legislatuur met recht en reden te zeggen dat we onze engagementen hebben waargemaakt, of minstens concreet in uitvoering hebben gezet”.
Burgemeester Jos Sypré (CD&V) heeft wel oren naar het voorstel en vindt het knap om vanuit de ambitienota van de jeugdraad te reflecteren naar het meerjarenplan om de verantwoording ervan ook zichtbaar voor te stellen aan de inwoners:
“Momenteel wordt werk gemaakt van een kwalitatieve verbetering van het intern opvolgingsrapport dat vanuit het meerjarenplan tweemaal per jaar voorgesteld wordt aan de gemeenteraad. Ik stel voor om daarmee te starten en de rapporten ook te publiceren op de gemeentelijke website, zodat het daar door de inwoners kan geraadpleegd worden”.