Welkom in de vernieuwde kinderhoek van Bibliotheek Oostende

Kato Hoogstoel

Goed nieuws voor jonge boekenliefhebbers, want de Bib van Oostende stelt zijn nieuwe kinderhoek voor. Baby’s en peuters krijgen hun eigen plekje om samen met ouders op een laagdrempelige manier boeken op maat te ontdekken. De iets oudere kinderen kunnen in de stripafdeling genieten van nieuwe zitbankjes en toffe zitzakken. Zo komt de Bib ook tegemoet aan de vraag van de Kindergemeenteraad.

De Bibliotheek van Oostende verwelkomt dagelijks kinderen die in boeken komen snuisteren. Ook jonge ouders met baby’s of peuters zijn welkom in de Bib. Voor veel ouders is het nog steeds een verrassing dat er ook een aanbod is voor de allerjongsten. De medewerkers vinden het belangrijk om ook deze doelgroep te verwelkomen en wegwijs te maken. Het aanbod was er al en dankzij de uitbouw van een heuse baby- en peuterhoek is het nu ook visueel duidelijk dat de Bib honderd procent ‘babyproof’ is. Deze ruimte is ontworpen om samen boeken te ontdekken en moedertaalkennis te verrijken, wat ook de verwerving van het Nederlands bij (anderstalige) jonge kinderen bevordert. Daarom hebben we de Wereldbibliotheek (met prentenboeken in andere talen), woordloze prentenboeken en toegankelijke zoekboeken een prominentere plek gegeven.

"De Bib denkt al een tijdje na over de vernieuwing van de jeugdafdeling. De uitbouw van een heuse baby- en peuterafdeling is daarbij de eerste concrete stap. Ook de iets oudere kinderen mogen zich verheugen, want in de stripafdeling is het nu extra gezellig door de aanwinst van leuke zitbankjes en supertoffe zitzakken om languit van strips te genieten. Daarmee komt de Bib tegemoet aan de verzuchtingen van de Kindergemeenteraad, die vorig jaar bevraagd werd."
- Schepen van Vrije Tijd, Bart Plasschaert

Nieuws uit Oostende

Nanny Luijsterburg wint Poëziewedstrijd Stad Oostende 2023-2024

De nieuwe laureaten van de Poëziewedstrijd van de stad Oostende zijn bekend. Op 20 januari 2024 vond de proclamatie plaats in Cultuurcentrum De Grote Post. De jury koos uit alle inzendingen Nanny Luijsterburg als winnaar. Met haar gedicht ‘Ei op een richel’ wint ze een geldprijs van 3.000 euro.

Inschrijvingen vakantieaanbod Stad Oostende van start op 18 januari

Naar goede gewoonte valt er ook in 2024 weer heel wat te beleven voor de Oostendse jeugd tijdens de vakantieperiodes in het voorjaar. Naast de speelpleinwerking PleZAND en de sportkampen wordt in de krokus- en paasvakantie ook de zonnetjeswerking opnieuw georganiseerd. Tijdens de paasvakantie opent de Tienerwerking zijn deuren op een nieuwe locatie: 't Bosjoenk. De inschrijvingen starten op donderdag 18 januari.

Bibliotheek Oostende gaat met participatieproject Drijfgoud op zoek naar ‘De Ensor in jou’

Ook de Bibliotheek van Oostende dompelt zich in 2024 helemaal onder in het Ensor-festival. Er is een nieuwe editie van het participatieproject ‘Drijfgoud’, waar iedereen een creatieve invulling mag geven aan het thema ‘de Ensor in Jou’. Daarnaast wordt elke maand een lezing georganiseerd met boeiende sprekers, die zich op hun eigen manier in de figuur van James Ensor hebben verdiept.