We voelen ons veilig

Gepubliceerd

Deel dit standpunt

Burgers moeten zich veilig voelen in hun stad, zowel in het verkeer als 's avonds op straat. Voor veiligheid zijn politie, brandweer en ambulanciers belangrijke partners.

Daarnaast is het cruciaal dat we bij onze projecten rekening houden met de (verre) toekomst. We moeten een beleid voeren zodat niet alleen wij, maar ook onze kinderen en kleinkinderen er wel bij varen.

Duurzame mobiliteit en verkeersveiligheid

Torhout is een compacte stad waarbij het belangrijk is dat iedereen zich veilig en snel kan verplaatsen, te voet, met de fiets, het openbaar vervoer of met de (deel)auto. Het fietsen wordt verder op verschillende manieren gestimuleerd. De auto blijft een welgekomen gast met aandacht voor voldoende parkeerplaatsen.

131. We bouwen verder aan de fietssnelweg tussen Brugge en Kortrijk en Lichtervelde en Kortemark.

132. We zetten het fietsactieplan om in concrete acties: bv. inrichten van een fietsvriendelijke Aartrijkestraat (veilige kruispunten, fietspaden); plaatsen van diefstalveilige fietsenstallingen; fietsveilige en fietsvriendelijke schoolomgevingen…

133. We verbinden alle wijken met het centrum via veilige fiets- en voetpaden en zorgen voor duidelijke bewegwijzering.

134. We zetten verder in op veilige schoolomgevingen door, samen met de scholen, de acties in de schoolvervoerplannen te realiseren, bv. weren van zwaar verkeer bij schoolbegin en -einde, uitwerken van een verkeerseducatieve route (VERO) per school, verder gemachtigde opzichters voorzien voor het veilig oversteken…

135. We blijven sensibiliseren rond verkeersveiligheid aan de hand van acties: o.a. in de Week van de Mobiliteit, informatieavonden, tweejaarlijkse Verkeershappening…

136. We nemen initiatieven om zwaar vervoer te weren uit de schoolomgevingen bij de start en einde van de school. We werken hiervoor samen met de scholen, de dienst lokale economie en de landbouwraad.

137. We voeren een nultolerantie op snelheidsovertredingen en zorgen voor snelheidsremmende maatregelen in straten waar nodig.

138. We plaatsen diefstalveilige en overdekte fietsenstallingen en fietskluizen, met plaats voor elektrische en grootformaatfietsen en voorzien fietspompen op strategische plaatsen.

139. We stimuleren de installatie van (snel)laadpalen voor elektrische auto’s en fietsers, voor zowel Torhoutenaren, bedrijven, bouwpromotoren als het stadsbestuur. 

140. We stimuleren en promoten het vlot overstappen van openbaar vervoer naar deelauto’s of deelfietsen via de Hoppin-punten (= een punt waar verschillende vervoermiddelen samenkomen en op elkaar zijn afgestemd. Je stapt er vlot over van trein of van bus op deelsystemen ((bak)fiets, auto) en er is een fietsenstalling aanwezig).  

141. We gaan de dialoog verder aan met de NMBS en De Lijn voor meer en frequentere verbindingen openbaar vervoer, zeker tijdens de spitsuren, 's avonds en tijdens het weekend.

Veiligheid

Mensen moeten zich in hun eigen stad veilig voelen. De criminaliteit in Torhout is laag. Toch geven mensen aan dat ze zich aan het station en aan het skatepark soms onveilig voelen. Ook over de openbare verlichting 's nachts komen vragen. Met gerichte preventieve en repressieve acties werken we gestaag aan veiligheid en veiligheidsgevoel.

142. In 2025 bestaat de straatverlichting voornamelijk uit LED-verlichting. Dan laten we de lichten 's nachts opnieuw (gedimd) branden.

143. We bouwen een nieuwe brandweerkazerne voor Torhout en omliggende gemeentes.  

144. We nemen initiatieven om de politie nabij, aanspreekbaar en herkenbaar te houden, ook na de verhuis van het kantoor uit het centrum. 

145. We bouwen veilige en afgesloten fietsstallingen met camerabewaking aan het station en ondernemen stappen om de stationsomgeving op te waarderen.

146. We zoeken naar geschikte instrumenten om de NMBS tot acties aan te zetten.  

147. We stimuleren het labelen van fietsen via mybike.

148. We voeren een nultolerantie tegen drugs en maken gebruik van mogelijkheden die we als gemeente hebben: plaatsverbod, sluiting van zaken, geen vergunning voor cannabiswinkels…. 

149. Met bijkomende camera's, GAS-boetes en een aanwezige politie gaan we kordaat de strijd aan tegen (drug)overlast, sluikstorten, zwerfvuil en hondenpoep.

Toekomstgericht

Bij de beslissingen die we nemen houden we de dichte en verre toekomst in het oog, niet alleen op financieel gebied, maar ook organisatorisch en ruimtelijk. We toetsen ons beleid af aan de duurzaamheidsdoelstellingen van de Verenigde Naties.

150. We houden Torhout financieel gezond en willen het beleid realiseren zonder de belastingen te verhogen. Zo blijven we net als bij de stadskernvernieuwing op zoek gaan naar bijkomende subsidies en (overheids)partners die mee investeren.

151. We blijven inzetten om met Torhout een aantrekkelijke werkgever te zijn en te blijven. We creëren een aangename werkomgeving voor onze medewerkers  

152. We onderzoeken of Torhout de mogelijkheden heeft om alleen te blijven, of indien echt noodzakelijk, met wie Torhout beter fusioneert. 

153. We actualiseren ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP’s) en maken plannen voor de toekomst. We voeren een stimulerend beleid voor handel, wonen en KMO's, met bijzondere aandacht voor het voorkomen van verrommeling, het beschermen van open ruimte en het bevorderen van kwaliteitsvolle ontwikkelingen.

154. Participatie is voor ons heel belangrijk. We betrekken de inwoners en de belanghebbenden van het begin bij grote projecten, zodat we zowel de plannen als de uitvoering samen met onze burgers vorm geven.

155. De adviesraden blijven een grote gesprekspartner om ons beleid verder vorm te geven. Ook de gerichte bevragingen via het burgerpanel zijn een waardevol klankbord.

156. We verbeteren de openingsuren van de stadsdiensten.

157. We voeren verbeteringswerken uit aan onze gebouwen om ze toekomstbestendig en duurzamer te maken.

158. We indexeren de subsidies van alle erkende verenigingen

159. Alle erkende Torhoutse verenigingen kunnen gebruikmaken van het bouw- en onderhoudsfonds. Dit fonds biedt een subsidie van 60% voor nieuwbouw, verbouwingen en verbeteringswerken aan hun lokaal.

160. We moedigen inwoners aan om lokaal te kopen en ondersteunen initiatieven die verspilling tegengaan.

161. We overleggen regelmatig met de scholen (vrij en gemeenschapsonderwijs). om ons beleid, onze activiteiten en ruimtes beter op elkaar af te stemmen.

162. We werken een gedetailleerd plan uit om de ideeën van het Masterplan Centrum + (Site Thor en het sportstadion) concreter te maken. Hierbij kijken we naar de functies van de hallen op Site Thor, de open ruimtes, en hoe we de ruimte op het sportstadion beter kunnen benutten.

163. De dorpskern in Wijnendale krijgt nieuwe straten en een gedetailleerd plan voor een nieuw dorpsplein. 

 

Gerelateerde standpunten