We investeren in Beernem! Het werk is nog niet af!

Claudio Saelens

Wist je dat investeren in wegen, verkeersveiligheid en waterzuivering de grootste hap neemt uit het investeringsbudget van de gemeente Beernem? In het voorjaar 2024 ronden we de werken in de Scherpestraat – Beernemstraat (5.7 miljoen euro) af.

Met de heraanleg van de Akkerstraat en Beverhoutsveldstraat (11,5 miljoen euro) staat één van de grootste werven voor de deur die Beernem ooit gekend zal hebben. De voorbereidende werken zoals aanpassing van de nutsvoorzieningen en archeologisch onderzoek zijn volop lopende. In het voorjaar van 2024 zullen we pas echt van start kunnen gaan! Van riolering tot verlichting, alles wordt vernieuwd. Om de hinder te beperkingen zal gewerkt worden in 10 verschillende fases, telkens van zijstraat tot zijstraat. Eerst komt de Beverhoutsveldstraat aan bod (3 fases), daarna het kruispunt “Den Doorn”, en aansluitend de Akkerstraat (6 fases).

Ook andere dossier zijn weldra afgewerkt, of gaan in uitvoering: Galgeveld (670.000 euro) werd afgewerkt, in het industriepark vernieuwen we de rijweg vanaf het tankstation (425.000 euro) en enkele landelijke wegen wordt geherasfalteerd (Rietstraat, Drie Koningen en Blommeke (210.000 euro). Andere asfaltdossiers die op de rol staan zijn Rogierveldstraat en de Bloemendalestraat tussen kerk en rotonde.

Ondertussen zitten verschillende dossiers in fase van ontwerp: Een greep uit de dossiers:

• Aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel omgeving Boereweg-Lijsterhoek en kasteelhoek.
  • Aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel Eiland, ’t hof, Oedelemsteenweg
  • Herinrichting kruispunt Wingenesteenweg – Hubert d’Ydewallestraat
  • Aanleg fietspaden Beekstraat (fietspad richting Moerbrugge)
  • Herinrichting Wellingstraat (tussen spoorwegbrug en Parkstraat)
  • Aanleg fietspaden Hoogstraat (richting Maldegem)
  • Aanleg fietspaden Wellingstraat richting Oostkamp
  • Aanleg van fietspaden in de Knesselarestraat

Er wordt gewerkt, we werken verder. Ons werk is nog niet af!

Afdelingsnieuws

Beernem behoort bij de koplopers op het vlak van openbare ledverlichting.

Ledverlichting plaatsen levert niet enkel energie- en kostenbesparing op, het is ook positief voor de uitstoot van CO2.

Brug E40 afgesloten tussen maandag 8 en vrijdag 12 april 2024!

In opdracht van het Agentschap Wegen en Verkeer krijgt de brug over de E40 een nieuwe laag asfalt. De werken worden uitgevoerd tussen maandag 8 april en vrijdag 12 april 2024 (uiteraard als het weer het toelaat).

aanpak van de parkeerproblemen in de Kardinaal Cardijnlaan en omgeving

De appartementsblok op de hoek van de Wingenesteenweg en de Kardinaal Cardijnlaan zorgt voor een grote parkeerdruk in de omgeving. Omwonenden vragen oplossingen en enkele handelszaken vragen kortparkeren.