Vanaf nu biedt Sint-Katelijne-Waver oranje deelfietsen aan.

Clement Wuyts

Onze gemeente is gestart met de uitrol van een deelfietsensysteem. “Aanvankelijk wilden we dit sneller realiseren door zelf een aanbieder van deelfietsen aan te stellen, maar nadat de Vervoerregio Mechelen het voorstel deed om eenzelfde systeem in de hele regio uit te rollen, kozen we ervoor om hierop in te gaan”, vertelt schepen van mobiliteit Eric Janssens (cd&v).

“We kozen voor de oranje fiets van Donkey Republic. Er worden 22 exemplaren geplaatst, gespreid over de vier kernen. Het voordeel is dat ze over een ruime regio gebruikt kunnen worden. “Ze zijn erg geschikt om een deel van je reis naar bijvoorbeeld het werk af te leggen, in combinatie met de bus, de trein of andere manieren. Ze zijn tevens gebruiksvriendelijk, makkelijk en goedkoop te ontlenen en er zijn zowel elektrische als gewone fietsen beschikbaar.”

Deze maand starten we met twaalf fietsen, zes elektrische en zes gewone aan het station en op de Markt. We breiden dit aanbod al snel uit tot 22 fietsen, gespreid over de vier kernen in onze gemeente. Deze plaatsen zijn zorgvuldig uitgekozen voor een goede spreiding binnen Sint-Katelijne-Waver.

Door middel van een handige applicatie op je smartphone kan je gemakkelijk de beschikbare fietsen in de buurt vinden, goedkoop ontlenen en ontgrendelen voor je verplaatsing. Na gebruik stal je ze opnieuw in een van de zones in de buurt.

“Deelmobiliteit is de toekomst en daar spelen we als gemeentebestuur graag op in door dit aan te bieden met hulp van streekintercommunale IGEMO en Donkey Republic,” besluit Eric Janssens.

Nieuws uit Sint-Katelijne-Waver

Maar liefst 3 Katelijnse kandidaten op de hogere cd&v-lijsten in juni!

Dat het een druk verkiezingsjaar wordt, is intussen wel duidelijk. Vanuit Sint-Katelijne-Waver zullen er maar liefst drie cd&v-ers op de bovenlokale lijsten staan. Al even was geweten dat Liesbet Sommen de tweede plek zal bekleden op de Europese lijst. Ook onze jongste kandidaat Hinse Wouters zal je op de lijst terugvinden (Vlaams, plaats 27) en onze lijsttrekster Sarah De Keyser op de federale lijst (plaats 5).

Nieuwe toegankelijke bushalte langs Mechelbaan

Deze legislatuur vormden we al enkele bushaltes om tot volledig toegankelijke bushaltes. Nu is het de beurt aan de bushalte langs de Mechelbaan tussen de Wolvenstraat en de Oude Bergstraat.

Primeur in onze gemeente: een natuurbegraafplaats!

Binnenkort heeft onze gemeente een eigen natuurbegraafplaats. Het gemeentebestuur van Sint-Katelijne-Waver start eind deze week met de aanleg. Het is de bedoeling dat vanaf juli mensen hier hun laatste rustplaats kunnen vinden.