Tot 94.620,46 extra voor de strijd tegen zwerfvuil in Zwevegem.

Publicatiedatum

Auteur

Vic Ravelingeen

Deel dit artikel

Producenten moeten mee opdraaien voor de kosten van zwerfvuil Brouns: “Tot 94.620,46 euro extra voor de strijd tegen zwerfvuil in Zwevegem.”

Vlaamse steden en gemeenten weten hoeveel extra geld ze krijgen om zwerfvuil aan te pakken. Voor Zwevegem gaat dit tot 94.620,46 euro voor 2026. Op kruissnelheid loopt het bedrag op tot 61 miljoen euro per jaar. Dat geld komt niet uit de gemeentekas, maar van producenten van onder meer drankverpakkingen, sigarettenfilters, vochtige doekjes en ballonnen. Via de nieuwe Uitgebreide Producentenverantwoordelijkheid voor Zwerfvuil betalen zij voortaan verplicht mee voor de kosten van zwerfvuil.  “Zwerfvuil is één van de grootste ergernissen van de Vlaming. Met deze middelen kan Zwevegem de aanpak rond zwerfvuil verder opschalen: meer opruimen, beter vuilnisbakkenbeheer en gerichte sensibilisering. En vooral: we passen een helder principe toe: de vervuiler betaalt,” aldus Jo Brouns.

Het interregionaal samenwerkingsakkoord tussen Vlaanderen, Wallonië en Brussel voorziet dat producenten van o.a. drankverpakkingen, sigaretten met filters, vochtige doekjes en ballonnen moeten bijdragen aan de opruim- en beleidskosten.  De regeling – die sinds 20 april van kracht is - vervangt vroegere vrijwillige afspraken en maakt de bijdrage wettelijk verplicht.

Voor Vlaanderen wordt de bijdrage van producenten geraamd op ± 71,5 miljoen euro/jaar, ca. 44% van de totale zwerfvuilkosten (raming 2021: totale zwerfvuilkosten 164 miljoen euro). Voor alle Vlaamse gemeenten samen bedraagt de jaarlijkse vergoeding ongeveer 61 miljoen euro.

Vlaams minister van Omgeving Jo Brouns: “Zwerfvuil is één van de grootste ergernissen van de Vlaming. Niemand wil blikjes, sigarettenpeuken of verpakkingen in de berm, op het plein of aan de bushalte. Onze lokale besturen maken daar terecht een prioriteit van, maar die strijd kost handenvol geld. Met deze middelen kunnen steden en gemeenten hun aanpak verder opschalen: meer opruimen, beter vuilnisbakkenbeheer en gerichte sensibilisering. En vooral: we passen een helder principe toe. De vervuiler betaalt. Wie producten op de markt brengt die vaak als zwerfvuil eindigen, moet mee opdraaien voor de kosten om onze straten, parken en pleinen proper te houden.”

Vlaams minister van Binnenland Hilde Crevits: “Uit een bevraging die ik recent liet uitvoeren blijkt dat burgemeesters zwerfvuil als één van de grootste veiligheidsuitdagingen in hun gemeenten zien. Ervoor zorgen dat alles proper blijft is tegelijk een grote kost. Deze ondersteunende middelen vanuit verschillende producenten zijn dan ook meer dan welkom bij onze lokale besturen. Dit is een zeer goed initiatief.”

Met de overige 10,5 miljoen euro worden de opruim- en beleidskosten van de provincies en Vlaamse agentschappen vergoed. 2026 geldt als het eerste heffingsjaar. Via een voorschotregeling zal 50% van de bijdrage van dit eerste heffingsjaar in de loop van 2026 uitbetaald worden. Vanaf 2027 ontvangen de lokale besturen de volledige bijdrage.

Lokale besturen zullen de middelen inzetten voor opruimen, vuilnisbakkenbeheer, sensibilisering en rapportering en kunnen daarvoor ondersteuning krijgen van Mooimakers.

“We investeren jaarlijks zeer veel tijd, energie en middelen in het ruimen van zwerfafval. Dat we hiervoor dankzij deze UPV zwerfvuil vanaf nu een vergoeding krijgen, betaald door de producenten van dat verpakkingsmateriaal, kunnen we alleen maar toejuichen."

Zwevegem nieuws

Hilde Crevits bezoekt Zwevegem.

Minister Hilde Crevits op tour in Vlaanderen en bezocht op 28 mei Zwevegem. 

Gemeente en OCMW-raad mei.

Gemeente en OCMW-raad mei.

Geslaagde uitstap cd&v Senioren.

Onze cd&v Senioren hebben genoten van aan dagje uit in West-Vlaanderen.