Reizen in eigen land is nog nooit zo populair geweest als sinds de corona- en energiecrisis. Ook door de klimaatcrisis is lokaal reizen hip. Dendermonde is sinds kort trotse eigenaar van een Michelinster Cultuur, een internationale bekroning van onze prachtige stad.
De stad beschikt dan ook over heel wat toeristische troeven. De realisatie van het Natuurpark Scheldevallei zorgt ervoor dat we die nog meer in de kijker kunnen zetten via alle mogelijke (digitale) kanalen en gericht naar een breed publiek. We zetten in op de typische landmarks die de eigenheid van de stad bepalen en inspelen op de nieuwsgierigheid van toeristen om Dendermonde te bezoeken. Ook de Dendervallei biedt heel wat recreatieve mogelijkheden, bv. voor Mespelare. De nieuwe parking in Vlassenbroek is een extra troef, onder meer als vertrekpunt voor de ontdekking van het overstromingsgebied.
We respecteren en bewaken het behoud van onze natuur. Natuur moet een beleving zijn waarin we volop genieten. Daarom pleiten we voor het openstellen van onze natuurgebieden, met respect voor de natuurwaarden zoals vlotten, vlodderpaden….
Toerisme vormt een meerwaarde voor zowel onze bewoners, bezoekers als ondernemers. Het is een economische motor die we nog harder laten draaien. Toerisme brengt tewerkstelling en financiële opbrengst met zich mee. Het toeristische aanbod moet niet enkel en alleen afgestemd worden op maat van de niet-Dendermondenaar maar ook van de eigen inwoners die hun stad kunnen blijven ontdekken. Het toeristisch aanbod moet op een hedendaagse manier kenbaar gemaakt worden.
- Da’s waar we Dendermonde van kennen! Onze historische sites zoals de Onze-Lieve-Vrouwekerk, het Begijnhof, de vestinggordel of de bomvrije kazerne zijn van unieke waarde en moeten we meer uitspelen als toeristische trekpleister. De stad gaat actief op zoek naar partners om deze sites in stand te houden en op te waarderen.
- De vestinggordel in onze stad is uniek. We maken dit erfgoed toegankelijk voor iedereen in functie van recreatie en toerisme. Op deze manier maken we onze stad nog aantrekkelijker voor burgers en bezoekers. Ons plan is klaar. We zijn op zoek naar partners en subsidies.
- In onze stad zijn er al heel wat overnachtingsmogelijkheden. We breiden dat aanbod graag verder uit. Het creëren van (betalende) standplaatsmogelijkheden voor campers lijkt ons daarbij belangrijk.
- Dendermonde staat bekend om zijn (jaarlijkse) evenementen als Katuit, Ros Beiaardommegang, Boulevart ... Als partij vinden we dat de stad nog meer mag inzetten op grotere evenementen op evenementenpleinen. Dat zijn voor ons locaties die een zeer typerend decor hebben en bijdragen aan de identiteit van onze stad (bv. Grote Markt). Deze locaties moeten we beter benutten in functie van evenementen, beleving en lokale handel.
- Dendermonde wordt doorkruist door twee belangrijke rivieren: Dender en Schelde. We ijveren ervoor om kleine vaartuigen de mogelijkheid te geven tot in het stadscentrum te varen door te pleiten voor een bevaarbare verbinding tussen de Oude en nieuwe Dender.
- Willen we meer toeristen naar Dendermonde brengen dan moeten we ook inzetten op citymarketing. Daarom willen we in de volgende legislatuur een legislatuurbudget of jaarlijks budget voorzien voor citybranding ter ondersteuning van nationale of grootschalige evenementen die onze stad op een positieve manier in beeld brengen (sport- of culturele evenementen, deelname aan tv-programma’s ...). Deze branding zal ook de fierheid bij onze inwoners aanwakkeren.
- We gaan voor een ‘toerisme voor allen’-beleid. Dat betekent dat we de samenwerking met Rap-op-Stapkantoren en het netwerk ‘Iedereen verdient Vakantie’ verderzetten.
- We willen het toeristisch aanbod een eigentijdse invulling geven en lokale initiatieven die onze citymarketing ten goede komen ondersteunen.
Klik op onderstaande subthema's om onze concrete standpunten te ontdekken
-
- Verenigingsleven
- Dendermonde: koploper in sportieve prestaties
- Cultuur: de living van de stad
Klik hier om terug te gaan naar de hoofdpagina