Temse pioniert met warmteplan

Michelle Gils

Onze gemeente is één van de vijf pioniers die met ondersteuning van Netwerk Klimaat een lokaal warmteplan opmaakten.

In juni 2022 werden door het VVSG Netwerk Klimaat 5 begeleidingstrajecten opgestart voor de opmaak van lokale warmteplannen. Temse was er één van. Het gaat om een intensief traject van meer dan een jaar. Eind februari 2024 werd het lokaal warmteplan van Temse goedgekeurd.

Wat is een warmteplan?
Onze fossiele brandstoffen (bv. aardgas, stookolie) zijn eindig en niet milieuvriendelijk. Het lokaal warmteplan is een visie voor heel Temse die per wijk laat zien hoe en wanneer de gebouwen in die wijk verwarmd zouden worden zonder het gebruik van fossiele brandstoffen. Het plan geeft aan welk alternatief voor aardgas of stookolie het meest geschikt is en in welke periode wijken aangepakt kunnen worden.

Zo denken we bijvoorbeeld aan een warmtepomp of een collectieve oplossing (warmtenet). Een warmtenet maakt gebruik van warmte uit de bodem, oppervlaktewater of restwarmte.

“Wist je dat in Temse water (de Schelde, verschillende vijvers en zelfs de riolering) gebruikt kan worden om warmte op te wekken?”, geeft Nel Vereeken (clustermanager Ruimte) aan.

Waarom een warmteplan?
Door de inzichten uit het warmteplan kan Temse een gericht beleid voeren om duurzaam met warmte om te gaan. Dit kan gaan om ruimtelijk beleid (bv. het opleggen van collectieve stookplaatsen in bepaalde wijken) of om woonbeleid (bv. warmtepompen in woningen).

Stap voor stap en op wijkniveau
We kunnen niet in heel Temse tegelijk aan de slag. Deze omschakeling duurt jaren. Het warmteplan geeft een beeld van wijken zonder aardgas in 2050 en beschrijft het tempo. In de ene wijk kan dat collectief (bv. wijk die op een warmtenet wordt aangesloten), in de andere wijk individueel (bv. door installatie van warmtepompen). De omschakeling kan er ook vanzelf komen, bv. bij een renovatie.

Hoe gaan we verder?
In het warmteplan zijn enkele kleinschalige projecten uitgewerkt. Temse gaat aan de slag om deze projecten waar te maken en werkt hiervoor samen met verschillende partners.

Enkele voorbeelden die momenteel in studiefase zitten:

• verwarmen van het Vita Scheldebad met restwarmte uit nabije openbare riolering die naar het waterzuiveringsstation loopt
  • verwarmen van een toekomstige woonontwikkeling met restwarmte uit vijver Den Esch
  • aanleggen van een warmtenet met restwarmte uit De Schelde ter hoogte van AC De Zaat

Bij het uitwerken van deze projecten gaan we bekijken wat de kansen voor de buurt zijn.

Daarnaast onderzoeken we op welke manier we beleidsmatig, in onze rol van vergunningsverlenende overheid, een stap richting duurzaam gebruik van energie kunnen opleggen bij nieuwe bouwprojecten.

Rechtstreekse lijn met de burgemeester: Hugo Maes, 2 jaar burgemeester!

Temse lanceert campagne om onthaalouders te zoeken

Kinderopvang vinden blijft voor vele jonge ouders een grote uitdaging. De kinderopvang kampt met een personeelstekort. Dat is ook in Temse zo. Daarom lanceren we een campagne om extra onthaalouders aan te werven.

Rechstreekse lijn met de burgemeester: Schaakclub Boey viert 50e verjaardag