Start heraanleg Willem II-straat tot fietsvriendelijke woonstraat

Publicatiedatum

Auteur

Niels Valkenborgh

Deel dit artikel

Op maandag 14 oktober starten de werken voor de heraanleg van de Willem II-straat. De weg is, zowel boven als onder de grond compleet versleten. Een volledige heraanleg dringt zich op. De straat krijgt het karakter van een woonstraat en de problemen met de waterhuishouding worden opgelost. Vanaf het begin van de werken is er in de Willem II-straat enkel nog plaatselijk verkeer toegelaten in één richting. Een situatie die ook na de werken – najaar 2025 – behouden zal blijven. 

Schepen van openbare werken Dirk Vanseggelen: "De Willem II-straat krijgt een nieuwe gescheiden rioleringsstelsel. Het regenwater wordt afgekoppeld van de vuilwaterriolering en groene infiltratiebermen moeten meer regenwater in de grond doen insijpelen. Van de heraanleg wordt gebruik gemaakt om te zorgen voor een veilige fietsverbinding voor de vele kinderen en jongeren die er dagelijks gebruik van maken. Doorgaand verkeer wordt geweerd en de straat krijgt daardoor het karakter van een rustige woonstraat."

In de fase 1 die op 14 oktober start wordt de Willem II-straat meteen afgesloten voor doorgaand verkeer. Gemotoriseerd verkeer is vanaf dan alleen nog toegestaan voor bewoners en leveranciers en dat enkel in één richting: van de Ringlaan in de richting van de Hoevenstraat. Richting Overpelt Centrum moet je via de Lindelsebaan rijden. Fietsers mogen nog wel in beide richtingen door de straat.

De herinrichting van de kruispunten Hoevenstraat/Koningsstraat/Hasseltstraat en Koningsstraat/Bolakkerstraat zijn in de werken inbegrepen. Daar zullen er geen rioleringswerken zijn en dus komen zij in een latere fase aan bod.

Er zijn tenslotte nogal wat automobilisten die van iets verder komen en die het gewoon zijn om de Hoevenstraat en de Willem II-straat te gebruiken als ‘alternatief’ voor de Lindelsebaan of de N74 Noord-Zuidverbinding. Zij maken best vanaf het begin geen gebruik meer van de Hoevenstraat. De Willem II-straat verdwijnt immers voorgoed uit hun alternatieve traject.

Meer info: www.gemeentepelt.be/willem2

Nieuws

300 Peltse schoolkinderen op ontdekking op de boerderij

Op dinsdag 23 juni 2026 organiseerde de gemeente Pelt samen met de gemeentelijke landbouwraad een BOOST-landbouwdag voor de Peltse basisscholen. Deze vond plaats op het moderne landbouwbedrijf van de familie Kwanten aan de Grote Heide in Pelt. De leerlingen van het 5de leerjaar van nagenoeg alle Peltse basisscholen namen deel aan deze unieke dag vol leren, beleven en ontdekken op de boerderij.

Pelt zet jubilerende koppels in de bloemetjes

Afgelopen zondag ontving het gemeentebestuur van Pelt de inwoners die dit voorjaar een bijzondere huwelijksverjaardag vieren. Tijdens een feestelijke huldiging werden de koppels in de bloemetjes gezet als erkenning voor hun jarenlange verbondenheid.

Pelt wint Creatief Gezond-Award met humoristische aanpak rond valpreventie

Gemeente Pelt heeft de Creatief Gezond-Award van vzw Gezondheidsmakers gewonnen. De award bekroont de vernieuwende manier waarop de gemeente valpreventie onder de aandacht bracht tijdens de jaarlijkse 80-plusfeesten in de verschillende kerkdorpen. Met humor, interactie en lokaal talent slaagt Pelt erin om een belangrijk gezondheidsthema toegankelijk én aantrekkelijk te maken voor honderden senioren.