Start heraanleg Willem II-straat tot fietsvriendelijke woonstraat

Publicatiedatum

Auteur

Niels Valkenborgh

Deel dit artikel

Op maandag 14 oktober starten de werken voor de heraanleg van de Willem II-straat. De weg is, zowel boven als onder de grond compleet versleten. Een volledige heraanleg dringt zich op. De straat krijgt het karakter van een woonstraat en de problemen met de waterhuishouding worden opgelost. Vanaf het begin van de werken is er in de Willem II-straat enkel nog plaatselijk verkeer toegelaten in één richting. Een situatie die ook na de werken – najaar 2025 – behouden zal blijven. 

Schepen van openbare werken Dirk Vanseggelen: "De Willem II-straat krijgt een nieuwe gescheiden rioleringsstelsel. Het regenwater wordt afgekoppeld van de vuilwaterriolering en groene infiltratiebermen moeten meer regenwater in de grond doen insijpelen. Van de heraanleg wordt gebruik gemaakt om te zorgen voor een veilige fietsverbinding voor de vele kinderen en jongeren die er dagelijks gebruik van maken. Doorgaand verkeer wordt geweerd en de straat krijgt daardoor het karakter van een rustige woonstraat."

In de fase 1 die op 14 oktober start wordt de Willem II-straat meteen afgesloten voor doorgaand verkeer. Gemotoriseerd verkeer is vanaf dan alleen nog toegestaan voor bewoners en leveranciers en dat enkel in één richting: van de Ringlaan in de richting van de Hoevenstraat. Richting Overpelt Centrum moet je via de Lindelsebaan rijden. Fietsers mogen nog wel in beide richtingen door de straat.

De herinrichting van de kruispunten Hoevenstraat/Koningsstraat/Hasseltstraat en Koningsstraat/Bolakkerstraat zijn in de werken inbegrepen. Daar zullen er geen rioleringswerken zijn en dus komen zij in een latere fase aan bod.

Er zijn tenslotte nogal wat automobilisten die van iets verder komen en die het gewoon zijn om de Hoevenstraat en de Willem II-straat te gebruiken als ‘alternatief’ voor de Lindelsebaan of de N74 Noord-Zuidverbinding. Zij maken best vanaf het begin geen gebruik meer van de Hoevenstraat. De Willem II-straat verdwijnt immers voorgoed uit hun alternatieve traject.

Meer info: www.gemeentepelt.be/willem2

Nieuws

Regenwater krijgt tweede leven in Pelt met Europese steun

Op industrieterrein Nolimpark is vanmiddag een enorm reservoir voor regenwater officieel in gebruik genomen. De gemeente Pelt en netbedrijf Fluvius lieten er naast de gemeentewerf aan de Lieven Bauwenslaan een ondergrondse buffer aanleggen van liefst 1 100 m³, goed voor 1,1 miljoen liter water. Daarin wordt het regenwater dat op de gemeentewerf en de bedrijven Brabantia en Balak Coatings valt opgevangen. Met dit bijzondere project, dat steun kreeg van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO), vermindert het risico op wateroverlast bij hevige regenval in de buurt, verbetert de ecologische toestand van de nabijgelegen Holvense Beek, en is er minder nood aan grondwaterwinning. In plaats van grondwater op te pompen, gaan de gemeentediensten eerst het opgevangen regenwater gebruiken. Ook de inwoners van Pelt kunnen het regenwater gratis afhalen aan het publieke aftappunt.

JONG cd&v Pelt bekroont Floris and the Flames met 34ste Egelprijs

JONG cd&v Pelt heeft maandagmiddag voor de 34ste keer de Egelprijs uitgereikt. De jaarlijkse onderscheiding bekroont een persoon of vereniging die Pelt op een positieve manier in de kijker zet. Dit jaar ging de prijs naar de band Floris and the Flames, die recent internationaal indruk maakte met optredens op de wereldexpo in Japan.

Pelt geeft buurtinitiatieven een duwtje in de rug

Pelt wil inwoners stimuleren om vaker samen iets te organiseren in hun straat, appartement of buurt. Met buurtondersteuning geeft de gemeente buurtinitiatieven een financieel en praktisch duwtje in de rug. Elke buurt die een activiteit organiseert, krijgt jaarlijks eenmalig 100 euro.