Sloop Vinea

Publicatiedatum

Deel dit artikel

De Vinea in Veerle wordt gesloopt. Naar aanleiding hiervan organiseert het lokaal bestuur een afscheidsmoment en een openluchtexpo over de geschiedenis van het gebouw.

Geschiedenis van de Vinea

De Vinea werd in 1950 opgetrokken als toneelzaal en groeide in 1970, dankzij de aanbouw van een café en een zaal, uit tot een bruisend parochiecentrum. De Vinea droeg bij aan een sterk Veerles verenigingsleven en het bezorgde mening inwoner fijne herinneringen.

In 2011 kwam de Vinea in handen van de gemeente Laakdal. De Chiro kreeg er tijdelijk onderdak tot hun nieuwbouw klaar was in 2017. Sindsdien wordt de Vinea enkel nog beperkt gebruikt door de Duivenbond.

Gebouw in slechte staat

De bijzonder slechte staat van het gebouw maakt de sloop ervan onvermijdelijk. De verouderde structuur, lekkages, de aanwezigheid van ongedierte en sterk achterhaalde voorzieningen voor elektriciteit en verwarming maken dat het gebouw niet langer voldoet aan de hedendaagse normen. Volgens schepen van Patrimonium Tine Gielis, past de sloop binnen het gemeentelijk beleid om het patrimonium te verduurzamen: “De kost om de Vinea terug op te waarderen is te groot. We kiezen voor een toekomstgericht beleid waarin we ons patrimonium stap voor stap aanpassen aan de noden van vandaag en morgen.”

Afscheidsmoment

Om het einde van dit tijdperk in schoonheid af te sluiten, wordt er een afscheidsmoment voorzien op 28 november. De Heemkundige kring schetst die avond een beeld van de geschiedenis van de Vinea en van het Veerles verenigingsleven. Ze tonen een diavoorstelling met unieke beelden vanaf de jaren ’60. Burgemeester Tine Gielis zal de toekomst van de site toelichten en een openluchtexpo rond de geschiedenis van de Vinea openen. De expo zal tot de effectieve sloop te bezichtigen zijn.

Burgemeester Tine Gielis: “De Vineasite, waartoe ook de gerestaureerde pastorij met heraangelegde pastorijtuin behoort, zal een nieuwe groene long met parking in Veerle worden. De verenigingen willen we een plek geven in de gemeentelijke school De Schans. Er worden verbouwingswerken uitgevoerd in de turnzaal en refter zodat deze gebruiksvriendelijk en toegankelijk worden.”

Chiel Peeters, schepen van Ruimtelijke ordening en Lokale economie: “De plannen voor de ganse site worden uitgetekend. De parking zal uitgebreid worden zodat deze kan gebruikt worden voor de school, de bezoekers van de brasserie in de pastorij en de lokale ondernemers.”

Nieuws uit Laakdal

Opening gravelroute

Op zondag 14 juni wordt aan de sporthal aan de Kwade Plas in Veerle-Laakdal de nieuwe gravelroute van Laakdal feestelijk geopend. Met deze route sluit Laakdal aan bij het groeiende netwerk van gravelroutes in de regio en speelt de gemeente in op de toenemende populariteit van gravelbiken.

Uitbreiding Hoppinpunt Klein-Vorst

Het gemeentebestuur van Laakdal zet verder in op duurzame en toegankelijke mobiliteit. Daarom wordt het HOPPIN-punt in Klein-Vorst verder uitgebouwd. IOK tekent hiervoor de definitieve plannen uit, conform de richtlijnen vanuit Vlaanderen voor beide haltes.  

Parking aan Vineasite

Op 6 juli starten de sloopwerken van de Vinea en de Druivenrank in Veerle. Na de afbraak wordt de site ingericht als parking, die bereikbaar zal zijn via de gewestweg.