Sigarettenpeuken en blikjes met stip het meest voorkomende zwerfvuil in Roesela

Margot Wybo

Op vraag van raadslid Tom Vandenkendelaere (cd&v) bevestigde schepen Stefaan Van Coillie dat sigarettenpeuken en verpakkingen zoals blikjes ook dit jaar weer het meest door Zwerfvuilopruimers opgeruimd moesten worden tijdens de jaarlijkse Zwerfvuilopruimactie.

Die actie die op 18 maart 660 Roeselarenaars op de been bracht, was goed voor een vangst van maar liefst 7940 liter zwerfvuil, terwijl dat in 2022 nog 12000 liter was. De daling valt volgens schepen Van Coillie te verklaren door de aangehouden sensibilisering en de vele Mooimakers, wijkcomités, scholen via de ‘Operatie Proper’ en de laatste tijd ook bedrijven zoals Mulder Natural Foods in Beveren die een collectieve inspanning leveren.

Sigarettenpeuken zitten omwille van hun beperkte grootte en gewicht echter niet in dat cijfer vervat, en blijven het grootste zwerfvuilprobleem in het stadscentrum. Raadslid Tom Vandenkendelaere: ‘De vele vrijwilligers die zwerfvuil blijven ruimen verdienen veel respect en dankbaarheid, maar hopelijk denken de rokers in de toekomst er ook eens aan om hun peuken in asbakken of vuilbakken weg te gooien in plaats van op het openbaar domein. Enkel door 'oltegoare' een inspanning te leveren raken we van zwerfvuil af.'

Roeselare nieuws

Evenwicht vinden tussen ecologie en netheid in het maaibeleid van Stad Roeselare

Tijdens 'Maai mei niet' wordt wat minder gras gemaaid, zodat planten in het gras de kans krijgen om te bloeien. Goed voor de natuur en de insecten. Ook Roeselare doet mee, maar volgens een plan waarin rekening wordt gehouden met netheid en veiligheid. Bepaalde stroken zullen wel gemaaid worden, andere niet, zo wordt verwildering toch wat binnen de perken gehouden.

Zwerfvuil aanpakken is en blijft voor ons een prioriteit

Na afgelopen weekend waarin Roeselaarse Mooimakers in de hele stad zwerfvuil opraapten, vroeg gemeenteraadslid Tom Vandenkendelaere (cd&v) tijdens de gemeenteraad naar de resultaten en de geplande verdere acties van het stadsbestuur.

Binnenkort rouwplaats voor dieren in Roeselare

Tegen de zomer wil de stad een rouwplek voor dieren realiseren. Men kijkt hiervoor naar een plaats nabij de begraafplaats in de Groenestraat. Dat antwoordde schepen Matthijs Samyn op een vraag van raadslid Thomas Witdouck in de gemeenteraad van februari. Schepen Stefaan Van Coillie gaf mee dat ook de mogelijkheid om dieren mee te begraven in het graf van hun baasje wordt onderzocht.