Selectieve vallen Aziatische hoornaar: nog tot half juni koninginnen vangen

Niels Valkenborgh

Begin mei stelde de gemeente Pelt selectieve vallen ter beschikking om de koninginnen van de Aziatische hoornaar te vangen. Sindsdien werden al elf koninginnen gevangen en twee embryonesten vernietigd. De vallen kunnen nog tot half juni blijven staan. Tegen dan zullen de laatste koninginnen uitgevlogen zijn.

Van begin oktober tot midden december kunnen de vallen opnieuw geplaatst worden. Dan vliegt de koningin immers rond, op zoek naar suikerrijk voedsel.

Een koningin gevangen?

Ten eerste moet je ze herkennen. Maak een foto en upload deze in de app ObsIdentify. Die kan wel 20 000 planten en dieren in de natuur herkennen! Als je er eentje gevangen hebt, moet de val enkele minuten in de diepvries. Daarna dood je de hoornaar en meld je de vangst via https://waarnemingen.be/go/vespa-velutina/

Een nest gezien?

Meld het nest van de Aziatische hoornaar bij de Hulpverleningszone, tel: 011/54 29 00 of e-mail: [email protected]. De hulpverleningszone zorgt voor de bestrijding.

Meer info over de lokvallen van de Aziatische hoornaar in Pelt vind je op www.gemeentepelt.be/aziatische-hoornaar

Schepen van natuur Liesbeth Fransen: "De Aziatische hoornaar kwam tot 2017 in België niet voor. Maar hij gaat ook niet meer weg. Hij brengt schade toe aan bijenvolken en de inheemse biodiversiteit  en moet bestreden worden. Om een idee te geven: een nest van deze dieren verzamelt zo’n 11 kilogram insecten om de larven te voeden. Dat komt overeen met ongeveer 100 000 insecten!"

Foto: een embryonest

Stem Dennis en Els: uw beste keuze voor Pelt!

Op zondag 9 juni zijn het Vlaamse, nationale en Europese verkiezingen.

Pelt is gebaat met een sterke afvaardiging in Brussel.

Geef daarom uw waardevolle stem aan onze Peltse kandidaten Dennis en Els.

Fotoclub Digipelt toont hun werk in nieuwe tentoonstelling ‘Artistic in the Street’

Nog tot zondag 8 september kan je in CC Palethe naar de tentoonstelling ‘Artistic in the Street’ van de Peltse fotoclub Digipelt. Het is al zes jaar geleden dat de fotoclub haar werken nog kon tonen aan het grote publiek.

Meer dan 4.000 Peltenaren vieren vrijdag ‘Dag van de Buren’

Morgen, vrijdag 31 mei wordt in Pelt de ‘Dag van de Buren’ gevierd. Niet minder dan 91 lokale buurtinitiatieven – of meer dan 4.000 Peltenaren - nemen deel aan het initiatief. Het gemeentebestuur ondersteunt elk buurtinitiatief tijdens de ‘Dag van de Buren met een budget van €90. Dat bedrag kunnen ze inruilen voor drank en/of hapjes bij een lokale handelaar naar keuze.