Ruime subsidies voor energiebesparende maatregelen zwembad Kalmthout

Maarten De Bock

De gemeente Kalmthout plant een investering van € 500.000 voor het energiezuinig maken van het openbaar zwembad. Daarvoor kan het rekenen op een Vlaamse ondersteuning van € 271.000 euro, zo liet Vlaams minister van Sport Ben Weyts weten. 28 zwembaden in Vlaanderen kunnen rekenen op deze subsidies, waaronder ook Kalmthout.

Maarten De Bock, schepen van sport : “De verwarming van ons zwembad gebeurt met gasgestookte ketels. Daardoor loopt de jaarlijkse factuur van de energiekosten hoog op. We zullen de verwarmingsinstallaties vervangen door energiezuinige warmtepompen. Zo maken we er niet langer gebruik van fossiele brandstoffen. Dat levert een jaarlijkse reductie op van 71 ton CO2. En ook de jaarlijkse energiefactuur daalt met zo’n 21.000 euro. Dat is een besparing van zo’n 25%.”

Enkele jaren geleden werd het zwembad zelf nog grotendeels gerenoveerd. “We maakten toen de badkuip waterdicht, het betonrot werd hersteld en ook de volledige schrijnwerkerij werd vervangen. Er werden toen ook al 150 zonnepanelen op het dak gelegd. Door al deze inspanningen en de nieuwe warmtepompen hebben we in toekomst een hedendaags, comfortabel en energiezuinig zwembad. Sommige gemeenten in Vlaanderen sloten hun zwembad, in Kalmthout blijven we er in investeren.“

Jaarlijks komen er zo’n 130.000 bezoekers langs om te zwemmen. “Dat zijn mensen van alle leeftijden, samen met de verschillende zwemclubs en heel wat kinderen die er leren zwemmen. Het zet hen aan om te sporten en te bewegen en dat is goed voor de gezondheid”, zo zegt schepen De Bock.

Nieuws uit Kalmthout

D’Achterwij wordt nieuw ontmoetingsplein in Achterbroek

Op vrijdag 22 maart startte officieel de aanleg van ‘d’Achterwij’ in Achterbroek. De gemeente Kalmthout, vrijwilligers en inwoners van Achterbroek verzamelden er om samen de eerste aanplanting te doen. D’Achterwij wordt een nieuwe, groene ontmoetingsplek in Achterbroek

Nieuw infokantoor voor Visit Kalmthout

De gemeente Kalmthout vernieuwt de komende maanden haar toeristisch infokantoor Visit Kalmthout. “Met de nieuwe inrichting gaan we voor een meer hedendaagse stijl en creëren we meer beleving voor de bezoeker”, zegt schepen voor toerisme Sandra Hoppenbrouwers. Het nieuwe infokantoor opent in oktober 2024.

Gemeente Kalmthout tekent bezwaar aan tegen opheffing van bescherming oude gemeentehuis

Vlaams minister voor Onroerend Erfgoed Matthias Diependaele besliste recent om de bescherming als monument van het oude gemeentehuis in Kalmthout ‘voorlopig’ op te heffen. “Als gemeente Kalmthout dienen we een bezwaarschrift in tegen deze beslissing”, zegt burgemeester Lukas Jacobs. “De gevel van het oude gemeentehuis uit 1863 vormt een zeer herkenbaar dorpszicht. De erfgoedwaarde ervan is al die tijd goed bewaard gebleven.” Het openbaar onderzoek over het besluit start op maandag 11 maart en loopt tot 9 april 2024.