Ruime subsidies voor energiebesparende maatregelen zwembad Kalmthout

Publicatiedatum

Auteur

Maarten De Bock

Deel dit artikel

De gemeente Kalmthout plant een investering van € 500.000 voor het energiezuinig maken van het openbaar zwembad. Daarvoor kan het rekenen op een Vlaamse ondersteuning van € 271.000 euro, zo liet Vlaams minister van Sport Ben Weyts weten. 28 zwembaden in Vlaanderen kunnen rekenen op deze subsidies, waaronder ook Kalmthout.

Maarten De Bock, schepen van sport : “De verwarming van ons zwembad gebeurt met gasgestookte ketels. Daardoor loopt de jaarlijkse factuur van de energiekosten hoog op. We zullen de verwarmingsinstallaties vervangen door energiezuinige warmtepompen. Zo maken we er niet langer gebruik van fossiele brandstoffen. Dat levert een jaarlijkse reductie op van 71 ton CO2. En ook de jaarlijkse energiefactuur daalt met zo’n 21.000 euro. Dat is een besparing van zo’n 25%.”

Enkele jaren geleden werd het zwembad zelf nog grotendeels gerenoveerd. “We maakten toen de badkuip waterdicht, het betonrot werd hersteld en ook de volledige schrijnwerkerij werd vervangen. Er werden toen ook al 150 zonnepanelen op het dak gelegd. Door al deze inspanningen en de nieuwe warmtepompen hebben we in toekomst een hedendaags, comfortabel en energiezuinig zwembad. Sommige gemeenten in Vlaanderen sloten hun zwembad, in Kalmthout blijven we er in investeren.“

Jaarlijks komen er zo’n 130.000 bezoekers langs om te zwemmen. “Dat zijn mensen van alle leeftijden, samen met de verschillende zwemclubs en heel wat kinderen die er leren zwemmen. Het zet hen aan om te sporten en te bewegen en dat is goed voor de gezondheid”, zo zegt schepen De Bock.

 

Nieuws uit Kalmthout

Nieuw speelterrein De Roerdomp: spelen, ontdekken, maar bovenal genieten

De speelzone van De Roerdomp (Nieuwmoer) kreeg een volledige heraanleg. Vandaag ligt er een speelse, groene ontmoetingsplek waar kinderen van alle leeftijden hun ding vinden — en waar ook ouders en buurtbewoners graag vertoeven.

Heraanleg hoofdingang Kalmthoutse Heide is klaar: “Dit is de etalage van Kalmthout”

Jaarlijks steken circa 150.000 wandelaars de Putsesteenweg over naar het Grenspark Kalmthoutse Heide. Dat doen ze nu van bij een volledig vernieuwde hoofdingang, waarbij ook de gebouwen van Visit Kalmthout en De Vroente beter tot hun recht komen. “Deze onthaalpoort is de etalage van Kalmthout en de belangrijkste ontmoetingsplaats voor wie naar onze gemeente komt om van de natuur te genieten”, zegt burgemeester Lukas Jacobs, ook voorzitter van Grenspark Kalmthoutse Heide.  

Duurzaam en inclusief : Kalmthout investeert in herbruikbare bekers

Kalmthout schakelt definitief over op herbruikbare bekers voor evenementen van erkende verenigingen, scholen en buurtfeesten. De gemeenteraad keurde het reglement daarvoor goed op maandag 23 februari. “De herbruikbare bekers zijn een logische stap’, vertelt burgemeester Lukas Jacobs. “Zo zorgen we voor minder afval en een duidelijk signaal dat we als gemeente duurzamer willen werken.”