Roeselare straks weer in kerstsfeer

Margot Wybo

Tijdens de gemeenteraad van 16/10/2023 vroeg gemeenteraadslid Sander Braeye naar de plannen van het stadsbestuur om de stad onder te dompelen in een warme kerstsfeer en hoe we de bezoekers van in en buiten de stad gaan warm maken om ook lokaal hun kerstinkopen te doen.

De burgemeester, Kris Declercq, bevestigde dat er heel wat op de planning staat en dat gezelligheid en beleving terug centraal zullen staan. We zullen tijdens de kerstsperiode een samenwerking aangaan met radio Nostalgie die onder meer een kersthuis op de markt zal plaatsen. Daarnaast wordt er terug een ijspiste voorzien. Op het stationsplein zullen de kerstchalets terugkomen en op de munt zal het huis van de kerstman terug te vinden zijn. Daarnaast wordt er volop ingezet om goede doelen te ondersteunen onder andere met de santa run en andere initiatieven.

Ook voor kerstinkopen moet je dit jaar in Roeselare zijn zo zijn er drie shopzondagen voorzien en kan je kans maken op Roeselaarse kadobons. Naast beleving wordt er ook rekening gehouden met de energiezuinigheid zo is de overdekte ijspiste één van de energiezuinigste pistes en werden in het verleden al inspanningen gedaan om ervoor te zorgen dat al onze kerstverlichting Ledverlichting is. De concrete en volledige planning wordt bekend gemaakt in november.

Roeselare nieuws

Evenwicht vinden tussen ecologie en netheid in het maaibeleid van Stad Roeselare

Tijdens 'Maai mei niet' wordt wat minder gras gemaaid, zodat planten in het gras de kans krijgen om te bloeien. Goed voor de natuur en de insecten. Ook Roeselare doet mee, maar volgens een plan waarin rekening wordt gehouden met netheid en veiligheid. Bepaalde stroken zullen wel gemaaid worden, andere niet, zo wordt verwildering toch wat binnen de perken gehouden.

Zwerfvuil aanpakken is en blijft voor ons een prioriteit

Na afgelopen weekend waarin Roeselaarse Mooimakers in de hele stad zwerfvuil opraapten, vroeg gemeenteraadslid Tom Vandenkendelaere (cd&v) tijdens de gemeenteraad naar de resultaten en de geplande verdere acties van het stadsbestuur.

Binnenkort rouwplaats voor dieren in Roeselare

Tegen de zomer wil de stad een rouwplek voor dieren realiseren. Men kijkt hiervoor naar een plaats nabij de begraafplaats in de Groenestraat. Dat antwoordde schepen Matthijs Samyn op een vraag van raadslid Thomas Witdouck in de gemeenteraad van februari. Schepen Stefaan Van Coillie gaf mee dat ook de mogelijkheid om dieren mee te begraven in het graf van hun baasje wordt onderzocht.