Rikkaartpleintje in hedendaags kleedje gestoken

Niels Valkenborgh

De gemeente heeft het Rikkaartpleintje in Sint-Huibrechts-Lille in een compleet nieuw kleedje gestoken. Het was door de jaren versleten geraakt terwijl de buurt verjongde. Die verjongde buurt beschikt nu over een vernieuwd  buurtplein. De buurtbewoners konden voorafgaand hun ideeën over het pleintje op papier zetten. De gemeentelijke dienst beheer publieke ruimte tekende vervolgens het ontwerp en voerde ook zelf de werken uit.

Het vernieuwde Rikkaartpleintje biedt voor elk wat wils. Van duurzame houten speeltoestellen en een uitdagende hangbrug tot een gezellige stammenzithoek om te chillen, het pleintje is ontworpen met oog voor diverse leeftijdsgroepen.

De noordelijke zone, toegankelijk vanuit de Geerkensstraat, is voorzien voor de jongsten. Hier kunnen zij zich uitleven in een veilige omgeving, terwijl ouders en begeleiders elkaar ontmoeten en genieten van het spelende gezelschap.

Schepen voor de inrichting en de kwaliteit van de openbare ruimte Leen Gielen: "Voor de oudere jeugd biedt het zuidelijke gedeelte uitdagende mogelijkheden, zoals een fitnessrek en klauterpalen, te midden van robuuste beplanting. Een groene strook en speciaal ingerichte bloemenweide dragen bij aan de natuurlijke charme van het plein. De toevoeging van een Kubb- en Petanqueveldje biedt extra vermaak voor alle leeftijden."

Als korte weg naar het centrum is de as doorheen het plein tussen Rikkaartstraat en Riesel behouden. Verlichting zorgt er dan weer voor dat het pleintje ’s avonds lang bruikbaar blijft.

Het vernieuwde Rikkaartpleintje werd op 6 maart samen met de buurtbewoners officieel geopend.

Peltse verenigingen krijgen opleiding rond levensreddende technieken

Meer dan 100 Peltenaren uit het verenigingsleven kregen dit voorjaar in negen praktische sessies uitleg hoe ze moeten reageren bij een hartstilstand. Aan de hand van een oefenpop konden ze reanimatietechnieken oefenen en het gebruik van de Automatische Externe Defibrillator (AED) uitproberen.

Voor het eerst prikkelarme kermis in Pelt

Van 31 maart tot en met 2 april gaat op de Grote Heide de eerste kermis van het jaar in Pelt door. Deze kermis zal dit keer rustig beginnen op Paasdag. Want voor het eerst in Pelt zal er dan een uur lang prikkelarme kermis zijn.  Het geluid wordt begrensd tot achtergrondmuziek, felle lichten worden gedimd en flikkerende lichten gedoofd. Kermis moet immers een feest zijn voor iedereen, ook voor wie gevoelig is voor fel licht en zware geluiden.

Tweede fase publieke ruimte ‘Agter De Heuf’ open

De tweede fase van de inrichting van de publieke ruimte in het project ‘Agter De Heuf’ is volledig open. Dat is net geen tien maanden na aanvang van de werken. Op enkele details na zijn de werken afgerond. Ook de heraanleg van winkelwandelstraat De Heuf maakte deel uit van de werken. De geplande groene, autoluwe schakel tussen de Ringlaan en de Oude Markt krijgt steeds meer vorm.