Primeur in onze gemeente: een natuurbegraafplaats!

Publicatiedatum

Auteur

Sarah De Keyser

Deel dit artikel

Binnenkort heeft onze gemeente een eigen natuurbegraafplaats. Het gemeentebestuur van Sint-Katelijne-Waver start eind deze week met de aanleg. Het is de bedoeling dat vanaf juli mensen hier hun laatste rustplaats kunnen vinden.

“Mensen hechten steeds meer belang aan een persoonlijke invulling van hun laatste rustplaats. Er zijn al heel wat mogelijkheden, ook in onze gemeente, maar een natuurbegraafplaats hadden we nog niet. Daar brengen we nu verandering in”, vertelt schepen van Begraafplaatsen Sarah De Keyser (CD&V). “De redenen waarom mensen hun dierbaren willen begraven op een natuurbegraafplaats zijn divers. Sommige mensen handelen van uit een grotere aandacht voor duurzaamheid of het milieu, terwijl anderen waarde hechten aan een natuurlijke omgeving om hun overledenen te gedenken. Het behoud van de natuur en de kringloopgedachte staan hierbij centraal, evenals het feit dat de begraving permanent is.”

De natuurbegraafplaats komt vlak bij de begraafplaats van Onze-Lieve-Vrouw-Waver, op de plek waar nu het geboortebos is. “Aan het geboortebos zelf wordt uiteraard niet geraakt. Alle geboortebomen blijven gewoon staan. De natuurbegravingen krijgen hun plaats tussen de bomen. Waarom we het geboortebos kozen voor de natuurbegraafplaats? Omdat deze plek aan alle voorwaarden voldoet en beide perfect samengaan. Ook de symboliek erachter vonden we mooi: de cirkel van het leven die rond is.” Om de natuurbegraafplaats vorm te geven, zal een aannemer een gedenkplaats, rustplek met zitbank, informatiebord en insectenhotel aanbrengen. Enkele oude berken worden vervangen door jonge bomen. Als alles vlot verloopt, zijn de werken in juni klaar. Vanaf juli zal het dan mogelijk zijn om crematie-as in een biologisch afbreekbare urne te begraven op de nieuwe natuurbegraafplaats”, klinkt het.

[Persbericht gemeente SKW]

Nieuws uit Sint-Katelijne-Waver

Naschoolse opvang

Gisteren keurde de gemeenteraad het nieuwe subsidiereglement naschoolse opvang unaniem goed! De naschoolse opvang versterken is geen simpele, wel een heel belangrijke opdracht. Daarom geven we de scholen een financieel duwtje in de rug.

Opening Waver Dorp

Op zondag 10 mei werd het nieuwe Waverdorp officieel geopend door de burgemeester en de schepenen.
Er was veel volk en het was aangenaam vertoeven op het nieuwe dorpsplein.

De Belleman luidde het feest in en daarna volgden zoals gebruikelijk de officiële speechen.
Nadat het lint was doorgeknipt was het tijd voor het echte feest.
De aanwezigen konden genieten van gratis drank en een lekker stuk taart van een plaatselijke bakker.
De ambiance was goed en er werd zelfs een polonaise ingezet door de jeugdbewegingen en de mensen die wilden meedoen.

 

   

   

 

   

 

 

 



 

Elfde Valentijnsontbijt

Voor de elfde keer brachten de jongeren van cd&v Sint-Katelijne-Waver een heerlijk ontbijt bij meer dan 100 mensen aan huis.

Zaterdagnamiddag werden de ontbijten al gedeeltelijk klaar gemaakt



  
   
Tussen 8u en 11 u reden zeven chauffeurs door de gemeente om alle ontbijten te bezorgen.

Iedereen was tevreden en kon genieten van de verse pistolets met beleg.

Sommige hadden een fles Cava als extra