Primeur in onze gemeente: een natuurbegraafplaats!

Sarah De Keyser

Binnenkort heeft onze gemeente een eigen natuurbegraafplaats. Het gemeentebestuur van Sint-Katelijne-Waver start eind deze week met de aanleg. Het is de bedoeling dat vanaf juli mensen hier hun laatste rustplaats kunnen vinden.

“Mensen hechten steeds meer belang aan een persoonlijke invulling van hun laatste rustplaats. Er zijn al heel wat mogelijkheden, ook in onze gemeente, maar een natuurbegraafplaats hadden we nog niet. Daar brengen we nu verandering in”, vertelt schepen van Begraafplaatsen Sarah De Keyser (CD&V). “De redenen waarom mensen hun dierbaren willen begraven op een natuurbegraafplaats zijn divers. Sommige mensen handelen van uit een grotere aandacht voor duurzaamheid of het milieu, terwijl anderen waarde hechten aan een natuurlijke omgeving om hun overledenen te gedenken. Het behoud van de natuur en de kringloopgedachte staan hierbij centraal, evenals het feit dat de begraving permanent is.”

De natuurbegraafplaats komt vlak bij de begraafplaats van Onze-Lieve-Vrouw-Waver, op de plek waar nu het geboortebos is. “Aan het geboortebos zelf wordt uiteraard niet geraakt. Alle geboortebomen blijven gewoon staan. De natuurbegravingen krijgen hun plaats tussen de bomen. Waarom we het geboortebos kozen voor de natuurbegraafplaats? Omdat deze plek aan alle voorwaarden voldoet en beide perfect samengaan. Ook de symboliek erachter vonden we mooi: de cirkel van het leven die rond is.” Om de natuurbegraafplaats vorm te geven, zal een aannemer een gedenkplaats, rustplek met zitbank, informatiebord en insectenhotel aanbrengen. Enkele oude berken worden vervangen door jonge bomen. Als alles vlot verloopt, zijn de werken in juni klaar. Vanaf juli zal het dan mogelijk zijn om crematie-as in een biologisch afbreekbare urne te begraven op de nieuwe natuurbegraafplaats”, klinkt het.

[Persbericht gemeente SKW]

Nieuws uit Sint-Katelijne-Waver

Maar liefst 3 Katelijnese kandidaten op de hogere cd&v-lijsten in juni!

Dat het een druk verkiezingsjaar wordt, is intussen wel duidelijk. Vanuit Sint-Katelijne-Waver zullen er maar liefst drie cd&v-ers op de bovenlokale lijsten staan. Al even was geweten dat Liesbet Sommen de tweede plek zal bekleden op de Europese lijst. Ook onze jongste kandidaat Hinse Wouters zal je op de lijst terugvinden (Vlaams, plaats 27) en onze lijsttrekster Sarah De Keyser op de federale lijst (plaats 5).

Nieuwe toegankelijke bushalte langs Mechelbaan

Deze legislatuur vormden we al enkele bushaltes om tot volledig toegankelijke bushaltes. Nu is het de beurt aan de bushalte langs de Mechelbaan tussen de Wolvenstraat en de Oude Bergstraat.

Doe-Dag Mobiliteit!

Iedereen is van harte welkom op de Doe-Dag Mobiliteit op zaterdag 16 maart van 14 tot 17 uur op het binnenplein van het gemeentehuis. Dit op initiatief van schepen van mobiliteit Eric Janssens (CD&V).