Politiezone HANO koopt pand voor wijkdienst Pelt

Publicatiedatum

Auteur

Niels Valkenborgh

Deel dit artikel

De politiezone HANO heeft het voormalige KBC-kantoor aan de Heerstraat 85 in Neerpelt Centrum aangekocht. Met deze aankoop wil de politiezone voorzien in een modern en goed bereikbaar onderkomen voor de wijkdienst Pelt. Het nieuwe pand biedt voldoende ruimte om de werking van de wijkpolitie verder te versterken en dichter bij de bevolking te brengen.

In de eerste helft van volgend jaar worden aanpassingswerken uitgevoerd aan het gebouw zodat het in de loop van 2026 in gebruik kan worden genomen.

De wijkdienst Pelt zal er met haar 11 personeelsleden als eerste intrekken. Op langere termijn is het de bedoeling om het kantoor verder uit te bouwen tot een ‘wijkkantoor+’, zodat er bijkomende personeelsleden tewerkgesteld kunnen worden, afhankelijk van de lokale noden binnen de nieuwe politiezone Noord-Limburg.

De overige diensten van de politiezone HANO blijven voorlopig gehuisvest op de huidige locatie aan de Energiestraat. In het kader van de fusie van de politiezones HANO, Kempenland en Lommel zal er een het hoofdgebouw van de nieuwe politiezone Noord-Limburg uitgebouwd worden in Lommel met daarnaast een goed uitgerust wijkkantoor in iedere gemeente.

Burgemeester Dennis Fransen: “Na de realisatie van het wijkkantoor in buurgemeente Hamont-Achel en met deze de plannen voor het nieuwe wijkkantoor in Pelt zetten we een belangrijke stap voor wat betreft een toegankelijke politiezorg in Noord-Limburg.”

 

Nieuws

WK Voetbal: geen sluitingsuur tijdens nachtelijke wedstrijden van de Rode Duivels

Het WK voetbal is gestart. Ook Pelt maakt zich op voor de wedstrijden van de Rode Duivels. Een groot WK-event is er dit keer niet in Pelt. Toch kijken vele supporters graag in groep. Daarom zullen er in heel wat horecazaken ongetwijfeld grote tv’s  en schermen hangen. Indien jij in jouw zaak vertoningen in groep organiseert, neem dan even het onderstaande door.

Al 2 000 leden in bibliotheek Pelt maken gebruik van OpenBIB

De Peltse bibliotheek in belevingscampus De Stroming heeft gisteren haar 2 000ste OpenBIB-lid feestelijk verwelkomd. Bijna twee jaar na de opening blijkt het concept van ruime, flexibele openingsuren een groot succes. Via OpenBIB krijgen inwoners vanaf 18 jaar elke dag van 7 tot 22 uur toegang tot de bib, ook buiten de bemande openingsuren.

Regenwater krijgt tweede leven in Pelt met Europese steun

Op industrieterrein Nolimpark is vanmiddag een enorm reservoir voor regenwater officieel in gebruik genomen. De gemeente Pelt en netbedrijf Fluvius lieten er naast de gemeentewerf aan de Lieven Bauwenslaan een ondergrondse buffer aanleggen van liefst 1 100 m³, goed voor 1,1 miljoen liter water. Daarin wordt het regenwater dat op de gemeentewerf en de bedrijven Brabantia en Balak Coatings valt opgevangen. Met dit bijzondere project, dat steun kreeg van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO), vermindert het risico op wateroverlast bij hevige regenval in de buurt, verbetert de ecologische toestand van de nabijgelegen Holvense Beek, en is er minder nood aan grondwaterwinning. In plaats van grondwater op te pompen, gaan de gemeentediensten eerst het opgevangen regenwater gebruiken. Ook de inwoners van Pelt kunnen het regenwater gratis afhalen aan het publieke aftappunt.