Peltse verenigingen krijgen opleiding rond levensreddende technieken

Niels Valkenborgh

Meer dan 100 Peltenaren uit het verenigingsleven kregen dit voorjaar in negen praktische sessies uitleg hoe ze moeten reageren bij een hartstilstand. Aan de hand van een oefenpop konden ze reanimatietechnieken oefenen en het gebruik van de Automatische Externe Defibrillator (AED) uitproberen.

Schepen van welzijn Els Kuppens: "Je hart is van levensbelang en moet dus in optima forma blijven. Pelt gaat daarom volop voor hartveiligheid! Eerder deze maand organiseerde het gemeentebestuur samen met de Belgische Cardiologische Liga nog een hartscreening. 200 Peltenaren konden er gratis via verschillende tests laten onderzoeken of ze een verhoogd risico op hartfalen hadden."

Daarnaast werden dit voorjaar samen met het Rode Kruis Pelt negen informatiesessies in de Peltse kerkdorpen georganiseerd rond levensreddende technieken. Meer dan 100 Peltenaren uit het verenigingsleven kregen er alle info over reanimatie en het gebruik van ‘Automatische Externe Defibrillatoren’ (AED). Aan de hand van oefeningen met een oefenpop kregen ze het nodige zelfvertrouwen om zo bij een noodsituatie gepast te kunnen ingrijpen.

Op een dertigtal plekken, verspreid over de verschillende kerkdorpen van onze gemeente, vind je groene AED-bakjes. Je vindt ze op plekken in onze kerkdorpen waar de mensen uit de buurt samen komen: aan parochiezalen of sportclubs bijvoorbeeld. Een overzicht van alle locaties vind je op stratenplan.gemeentepelt.be/?laagid=885

Voor het eerst prikkelarme kermis in Pelt

Van 31 maart tot en met 2 april gaat op de Grote Heide de eerste kermis van het jaar in Pelt door. Deze kermis zal dit keer rustig beginnen op Paasdag. Want voor het eerst in Pelt zal er dan een uur lang prikkelarme kermis zijn.  Het geluid wordt begrensd tot achtergrondmuziek, felle lichten worden gedimd en flikkerende lichten gedoofd. Kermis moet immers een feest zijn voor iedereen, ook voor wie gevoelig is voor fel licht en zware geluiden.

Rikkaartpleintje in hedendaags kleedje gestoken

De gemeente heeft het Rikkaartpleintje in Sint-Huibrechts-Lille in een compleet nieuw kleedje gestoken. Het was door de jaren versleten geraakt terwijl de buurt verjongde. Die verjongde buurt beschikt nu over een vernieuwd  buurtplein. De buurtbewoners konden voorafgaand hun ideeën over het pleintje op papier zetten. De gemeentelijke dienst beheer publieke ruimte tekende vervolgens het ontwerp en voerde ook zelf de werken uit.

Tweede fase publieke ruimte ‘Agter De Heuf’ open

De tweede fase van de inrichting van de publieke ruimte in het project ‘Agter De Heuf’ is volledig open. Dat is net geen tien maanden na aanvang van de werken. Op enkele details na zijn de werken afgerond. Ook de heraanleg van winkelwandelstraat De Heuf maakte deel uit van de werken. De geplande groene, autoluwe schakel tussen de Ringlaan en de Oude Markt krijgt steeds meer vorm.