Peltenaren haalden 1.415 gratis bomen af tijdens actie ‘Pelt boomt’

Publicatiedatum

Auteur

Niels Valkenborgh

Deel dit artikel

Met ‘Pelt Boomt’ stelde de gemeente Pelt dit jaar weer gratis bomen ter beschikking van de Peltenaren. Inwoners konden kiezen tussen een winterlinde, een krentenboom of een appelboom (variëteit ‘malus domestica’). In totaal werden 1.415 bomen meegenomen op het afhaalmoment, 17 november.

Tussen 13 en 19 uur was het recyclagepark Heikesveld een echte drive-in voor jonge bomen. Inwoners reden het park binnen met of zonder aanhangwagen, enkelen zelfs namen hun gratis stek mee op de (bak)fiets. In totaal werden 258 winterlindes, 557 krentenbomen en 600 appelbomen afgehaald.

Schepen Lien Willems: “Met 1.415 nieuwe bomen dragen we met z’n allen weer een steentje bij aan de biodiversiteit in Pelt. Bovendien, elke boom zuivert lucht, vermindert risico op overstromingen, en zorgt voor natuurlijke schaduw. Wie voor de krenten- of appelboom koos, kan zelfs genieten van hun vruchten.”

De actie van de gemeente kadert in het doel om tegen 2030 per inwoner één extra boom te planten, in tuinen of in de openbare ruimte.

 

Nieuws

WK Voetbal: geen sluitingsuur tijdens nachtelijke wedstrijden van de Rode Duivels

Het WK voetbal is gestart. Ook Pelt maakt zich op voor de wedstrijden van de Rode Duivels. Een groot WK-event is er dit keer niet in Pelt. Toch kijken vele supporters graag in groep. Daarom zullen er in heel wat horecazaken ongetwijfeld grote tv’s  en schermen hangen. Indien jij in jouw zaak vertoningen in groep organiseert, neem dan even het onderstaande door.

Al 2 000 leden in bibliotheek Pelt maken gebruik van OpenBIB

De Peltse bibliotheek in belevingscampus De Stroming heeft gisteren haar 2 000ste OpenBIB-lid feestelijk verwelkomd. Bijna twee jaar na de opening blijkt het concept van ruime, flexibele openingsuren een groot succes. Via OpenBIB krijgen inwoners vanaf 18 jaar elke dag van 7 tot 22 uur toegang tot de bib, ook buiten de bemande openingsuren.

Regenwater krijgt tweede leven in Pelt met Europese steun

Op industrieterrein Nolimpark is vanmiddag een enorm reservoir voor regenwater officieel in gebruik genomen. De gemeente Pelt en netbedrijf Fluvius lieten er naast de gemeentewerf aan de Lieven Bauwenslaan een ondergrondse buffer aanleggen van liefst 1 100 m³, goed voor 1,1 miljoen liter water. Daarin wordt het regenwater dat op de gemeentewerf en de bedrijven Brabantia en Balak Coatings valt opgevangen. Met dit bijzondere project, dat steun kreeg van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO), vermindert het risico op wateroverlast bij hevige regenval in de buurt, verbetert de ecologische toestand van de nabijgelegen Holvense Beek, en is er minder nood aan grondwaterwinning. In plaats van grondwater op te pompen, gaan de gemeentediensten eerst het opgevangen regenwater gebruiken. Ook de inwoners van Pelt kunnen het regenwater gratis afhalen aan het publieke aftappunt.