Pelt verwelkomt nieuwe Peltenaartjes tijdens babyborrel

Publicatiedatum

Auteur

Niels Valkenborgh

Deel dit artikel

Vandaag had in Pelt de gemeentelijke babyborrel plaats. In 2023 kwam er in onze gemeente bij liefst 317 gezinnen een kindje bij. Vooral door geboorte, maar ook door adoptie en in pleeggezinnen. Elk van hen is een nieuw Peltenaartje en dat wil het gemeentebestuur niet ongemerkt voorbij laten gaan. Daarom nodigde de gemeente ouders en kinderen uit voor een bij uitstek gezinsvriendelijk evenement, dat georganiseerd werd met de medewerking van de vrijwilligers van Wiegwijs en de Peltse Gezinsbonden.

Pelt organiseert al enkele jaren tijdens ‘de Week van de Opvoeding’ de grootste babyborrel van de omgeving. Dit jaar toverde het gemeentebestuur Cultuurcentrum Palethe om tot een heus speelparadijs voor kinderen en een gezellige netwerkplek voor ouders.

Schepen van gezin Katrien Kenis: "Tijdens de Peltse Babyborrel wil Pelt nieuwbakken ouders kennis laten maken met alle instanties die het opgroei- en opvoedingsgebeuren kunnen ondersteunen. Gemeentelijke diensten en partners zoals de bibliotheek, UiTPAS, Buitenschoolse opvang Pelterkids, Opvoedingswinkel Noord-Limburg, de Peltse Gezinsbonden, Pleegzorg en Huis van het Kind Pelt stelden daarom hun werking voor. Aanwezige mama’s, papa’s, pleegouders en pluspartners kregen de kans met elkaar te netwerken met een hapje of drankje erbij. Ze konden in gesprek met de vrijwilligers van Wiegwijs, voor advies tijdens de eerste levensjaren van hun kind. Ook onthaalouders en medewerkers van kinderopvanginitiatieven waren aanspreekbaar."

Broertjes en zusjes konden zich amuseren bij allerlei kinderattracties, zoals de schminkstand, het springkasteel, een wobbelparcours, de photobooth,… Ter animatie van de kinderen was er een uitgebreide meet en greet met gemeentelijke mascottes Mo en Flo en zorgde een balonnenclown voor opblaasbaar entertainment.

Alle nieuwe Peltenaartjes gingen naar huis met een leuk geschenkje. Maar het grote geschenk dat het Peltse bestuur de kinderen eigenlijk wil aanbieden, is een sterke gemeente die hen alle kansen kan bieden om op te groeien, naar school te gaan, te werken en te wonen. Een gemeente ook met goed uitgebouwde initiatieven voor kinderopvang, kwaliteitsvolle vrijetijdsbesteding en opvoedingsondersteuning. Vanaf september hopen we alle jonge Peltenaartjes en hun ouders te verwelkomen in de gloednieuwe belevingscampus De Stroming op het Kerkplein, met onder meer een nieuwe bibliiotheek en een fysiek Huis van het Kind.

Nieuws

WK Voetbal: geen sluitingsuur tijdens nachtelijke wedstrijden van de Rode Duivels

Het WK voetbal is gestart. Ook Pelt maakt zich op voor de wedstrijden van de Rode Duivels. Een groot WK-event is er dit keer niet in Pelt. Toch kijken vele supporters graag in groep. Daarom zullen er in heel wat horecazaken ongetwijfeld grote tv’s  en schermen hangen. Indien jij in jouw zaak vertoningen in groep organiseert, neem dan even het onderstaande door.

Al 2 000 leden in bibliotheek Pelt maken gebruik van OpenBIB

De Peltse bibliotheek in belevingscampus De Stroming heeft gisteren haar 2 000ste OpenBIB-lid feestelijk verwelkomd. Bijna twee jaar na de opening blijkt het concept van ruime, flexibele openingsuren een groot succes. Via OpenBIB krijgen inwoners vanaf 18 jaar elke dag van 7 tot 22 uur toegang tot de bib, ook buiten de bemande openingsuren.

Regenwater krijgt tweede leven in Pelt met Europese steun

Op industrieterrein Nolimpark is vanmiddag een enorm reservoir voor regenwater officieel in gebruik genomen. De gemeente Pelt en netbedrijf Fluvius lieten er naast de gemeentewerf aan de Lieven Bauwenslaan een ondergrondse buffer aanleggen van liefst 1 100 m³, goed voor 1,1 miljoen liter water. Daarin wordt het regenwater dat op de gemeentewerf en de bedrijven Brabantia en Balak Coatings valt opgevangen. Met dit bijzondere project, dat steun kreeg van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO), vermindert het risico op wateroverlast bij hevige regenval in de buurt, verbetert de ecologische toestand van de nabijgelegen Holvense Beek, en is er minder nood aan grondwaterwinning. In plaats van grondwater op te pompen, gaan de gemeentediensten eerst het opgevangen regenwater gebruiken. Ook de inwoners van Pelt kunnen het regenwater gratis afhalen aan het publieke aftappunt.