Pelt roept bewoners Boseind op voor tweede workshop van Boseind

Publicatiedatum

Auteur

Niels Valkenborgh

Deel dit artikel

Op 20 juni is er een tweede workshop met de Boseindenaren in het project Boseind Natuurlijk!. Met dat project wil de gemeente, samen met de bewoners, Boseind op een duurzame manier wapenen voor de toekomst in een veranderend klimaat. Bewoners en bezoekers van Boseind kunnen nog steeds hun ideeën geven en zich alvast inschrijven voor de workshop. 

Schepen van dorpenbeleid Raf Drieskens: "Heel wat buurtbewoners kwamen al meedenken tijdens een eerste workshop op 18 april. Die ging vooral over de verkeersstromen. Zo werden de routes die fietsers en auto’s het meest gebruiken binnen Boseind in kaart gebracht. Ook knelpunten zoals drukke of gevaarlijke kruispunten werden besproken."

De plannen waarop de routes en knelpunten staan aangeduid, kan je bekijken op www.participelt.be/boseindnatuurlijk .  Wie nog aanvullingen of bedenkingen heeft, kan ze daar achterlaten. Er staan er al heel wat op, maar iedereen mag gerust aanvullen. Het kan nog tot 2 juni.

De vraag die nu volgt is: hoe kan het beter?  Om het antwoord daarop te zoeken, komt er op 20 juni  een tweede workshop.

Schepen van integraal waterbeheer Liesbeth Fransen: "Aan de hand van de routes en de knelpunten die in kaart gebracht zijn, wordt in deze workshop bekeken wat de ideale verkeerssituatie kan zijn. Dat is niet noodzakelijk meteen de meest realistische situatie, maar hoe meer bewoners en bezoekers van Boseind input en reacties geven, hoe dichter we kunnen komen bij een situatie waar de mensen zich in kunnen vinden."

Inschrijven voor de workshop van donderdag 20 juni kan op www.participelt.be/boseindnatuurlijk . Er zijn twee sessies (twee maal dezelfde). De eerste start om 18.30 uur, de tweede om 20.30 uur. Je kiest zelf aan welke sessie je deelneemt. De bewoners krijgen binnenkort nog een uitnodiging in de brievenbus.

Nieuws

WK Voetbal: geen sluitingsuur tijdens nachtelijke wedstrijden van de Rode Duivels

Het WK voetbal is gestart. Ook Pelt maakt zich op voor de wedstrijden van de Rode Duivels. Een groot WK-event is er dit keer niet in Pelt. Toch kijken vele supporters graag in groep. Daarom zullen er in heel wat horecazaken ongetwijfeld grote tv’s  en schermen hangen. Indien jij in jouw zaak vertoningen in groep organiseert, neem dan even het onderstaande door.

Al 2 000 leden in bibliotheek Pelt maken gebruik van OpenBIB

De Peltse bibliotheek in belevingscampus De Stroming heeft gisteren haar 2 000ste OpenBIB-lid feestelijk verwelkomd. Bijna twee jaar na de opening blijkt het concept van ruime, flexibele openingsuren een groot succes. Via OpenBIB krijgen inwoners vanaf 18 jaar elke dag van 7 tot 22 uur toegang tot de bib, ook buiten de bemande openingsuren.

Regenwater krijgt tweede leven in Pelt met Europese steun

Op industrieterrein Nolimpark is vanmiddag een enorm reservoir voor regenwater officieel in gebruik genomen. De gemeente Pelt en netbedrijf Fluvius lieten er naast de gemeentewerf aan de Lieven Bauwenslaan een ondergrondse buffer aanleggen van liefst 1 100 m³, goed voor 1,1 miljoen liter water. Daarin wordt het regenwater dat op de gemeentewerf en de bedrijven Brabantia en Balak Coatings valt opgevangen. Met dit bijzondere project, dat steun kreeg van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO), vermindert het risico op wateroverlast bij hevige regenval in de buurt, verbetert de ecologische toestand van de nabijgelegen Holvense Beek, en is er minder nood aan grondwaterwinning. In plaats van grondwater op te pompen, gaan de gemeentediensten eerst het opgevangen regenwater gebruiken. Ook de inwoners van Pelt kunnen het regenwater gratis afhalen aan het publieke aftappunt.