Pelt roept bewoners Boseind op voor tweede workshop van Boseind

Publicatiedatum

Auteur

Niels Valkenborgh

Deel dit artikel

Op 20 juni is er een tweede workshop met de Boseindenaren in het project Boseind Natuurlijk!. Met dat project wil de gemeente, samen met de bewoners, Boseind op een duurzame manier wapenen voor de toekomst in een veranderend klimaat. Bewoners en bezoekers van Boseind kunnen nog steeds hun ideeën geven en zich alvast inschrijven voor de workshop. 

Schepen van dorpenbeleid Raf Drieskens: "Heel wat buurtbewoners kwamen al meedenken tijdens een eerste workshop op 18 april. Die ging vooral over de verkeersstromen. Zo werden de routes die fietsers en auto’s het meest gebruiken binnen Boseind in kaart gebracht. Ook knelpunten zoals drukke of gevaarlijke kruispunten werden besproken."

De plannen waarop de routes en knelpunten staan aangeduid, kan je bekijken op www.participelt.be/boseindnatuurlijk .  Wie nog aanvullingen of bedenkingen heeft, kan ze daar achterlaten. Er staan er al heel wat op, maar iedereen mag gerust aanvullen. Het kan nog tot 2 juni.

De vraag die nu volgt is: hoe kan het beter?  Om het antwoord daarop te zoeken, komt er op 20 juni  een tweede workshop.

Schepen van integraal waterbeheer Liesbeth Fransen: "Aan de hand van de routes en de knelpunten die in kaart gebracht zijn, wordt in deze workshop bekeken wat de ideale verkeerssituatie kan zijn. Dat is niet noodzakelijk meteen de meest realistische situatie, maar hoe meer bewoners en bezoekers van Boseind input en reacties geven, hoe dichter we kunnen komen bij een situatie waar de mensen zich in kunnen vinden."

Inschrijven voor de workshop van donderdag 20 juni kan op www.participelt.be/boseindnatuurlijk . Er zijn twee sessies (twee maal dezelfde). De eerste start om 18.30 uur, de tweede om 20.30 uur. Je kiest zelf aan welke sessie je deelneemt. De bewoners krijgen binnenkort nog een uitnodiging in de brievenbus.

Nieuws

300 Peltse schoolkinderen op ontdekking op de boerderij

Op dinsdag 23 juni 2026 organiseerde de gemeente Pelt samen met de gemeentelijke landbouwraad een BOOST-landbouwdag voor de Peltse basisscholen. Deze vond plaats op het moderne landbouwbedrijf van de familie Kwanten aan de Grote Heide in Pelt. De leerlingen van het 5de leerjaar van nagenoeg alle Peltse basisscholen namen deel aan deze unieke dag vol leren, beleven en ontdekken op de boerderij.

Pelt zet jubilerende koppels in de bloemetjes

Afgelopen zondag ontving het gemeentebestuur van Pelt de inwoners die dit voorjaar een bijzondere huwelijksverjaardag vieren. Tijdens een feestelijke huldiging werden de koppels in de bloemetjes gezet als erkenning voor hun jarenlange verbondenheid.

Pelt wint Creatief Gezond-Award met humoristische aanpak rond valpreventie

Gemeente Pelt heeft de Creatief Gezond-Award van vzw Gezondheidsmakers gewonnen. De award bekroont de vernieuwende manier waarop de gemeente valpreventie onder de aandacht bracht tijdens de jaarlijkse 80-plusfeesten in de verschillende kerkdorpen. Met humor, interactie en lokaal talent slaagt Pelt erin om een belangrijk gezondheidsthema toegankelijk én aantrekkelijk te maken voor honderden senioren.