Pelt huldigt 455 sportkampioenen

Leen Gielen

Het gemeentebestuur huldigde de afgelopen week tijdens twee kampioenenhuldes niet minder dan 455 sportkampioenen, verdeeld over 28 disciplines en 35 sportverenigingen.

Schepen van sport Leen Gielen:
"2022 was een ‘grand cru’-jaar voor de Peltse sport. We noteerden niet minder dan 455 kampioenen (230 bij de +16 en 225 bij de -16 – jarigen), verdeeld over 28 disciplines en 35 sportverenigingen. Alle Peltse sporthelden werden de afgelopen week in de bloemetjes gezet, tijdens het sportgala voor de volwassen sportkampioenen in Dommelhof en een hulde voor de jeugdkampioenen in CC Palethe."

Op internationaal vlak mocht Pelt enkele wereldkampioenen in de bloemetjes zetten. Wim Eerdekens (NWC) werd wereldkampioen kajak bij de K1 200 meter veteranen. Jolie Fransen, Daphne Kuipers, Brecht Evens en Sidney Van Herreweghe (KCAR) werden wereldkampioen karate in de categorie Tanto Dori WIKF. Guido Kuppens (Target .177) werd wereldkampioen Field Target bij de veteranen.

Tijdens de twee kampioenenhuldes werden ook enkele speciale prijzen uitgereikt. Zo kreeg tennisser Zizou Bergs de prijs van ‘Sportfiguur in de Kijker’. Zizou staat ondertussen op plaats 135 van de ATP-ranking en is aan het doorgroeien naar de top van het mannentennis. Zo steeg hij in 2022 maar liefst 60 plaatsen op de ranking. Het afgelopen jaar kreeg hij een wildcard om deel te nemen aan Wimbledon, een van de grootste tennistoernooien ter wereld.

De prijs voor Peltse Sportverdienste ging naar Roger Witters. Hij is 22 jaar voorzitter geweest van WTC De Bokkerijders. In die hoedanigheid organiseerde hij jaarlijks de drukbezochte toertocht MTB op Holheide. Daarnaast is Roger al 10 jaar peter van de mountainbikeroute en meer dan 15 jaar lid van de sportraad.

Bij de jeugd ging de prijs van ‘Beloftevolle jongere 2022’ naar kajakster Sare Smids. Het afgelopen jaar behaalde ze maar liefst negen nationale titels en brak zo volledig door. Sare werd ook Europees kampioen marathon -16 jaar.

Skiër Stef Van Orten werd beloond als ‘Sportfiguur in de kijker’ bij de jeugd. In zijn laatste jaar U16 haalde hij de nationale selectie en won hij talloze Belgische titels. Stef is een echt skibeest: 90 à 110 dagen per jaar zit hij in de bergen om te skiën. Ondertussen blijft hij dit combineren met school. Hij heeft als doel de criteria voor de jeugd Olympische spelen in 2024 te behalen.

Peltse 80-plussers vieren feest in hun eigen kerkdorp

Alle Peltse 80-plussers worden dit voorjaar uitgenodigd voor een gratis feestje in hun eigen kerkdorp. Het feest is een samenwerking tussen de Peltse seniorenverenigingen, de SAMANA’s, CC Palethe en de gemeente Pelt. Op het programma van de meeste namiddagen staat een voorstelling van theater Muto, die de aanwezigen op een leuke manier iets bijbrengt over valpreventie.

Nieuwe beweegbank in Boseind

Volgende week woensdag wordt in Boseind, aan het graspleintje voor de kerk in de Nachtegaalstraat, de derde Peltse beweegbank feestelijk in dienst genomen. Een beweegbank is uitnodigend voor iedereen die wil bewegen, want je kan er je lichaam trainen in tal van oefeningen. De sportdienst organiseert daarnaast regelmatig eenmalige en permanente beweegactiviteiten. De komende jaren voorziet het gemeentebestuur in elk Pelts dorp een soortgelijke beweegbank.

Peltse woonzorgcentra gaan 1000 kilometer fietsen

Drie woonzorgcentra in Pelt zullen samen – in totaal – 1000 km fietsen in drie dagen. Hierbij zamelen ze geld in voor Kom op tegen Kanker. De bewoners doen dit o.a. op hometrainers. Zij worden tesamen het ‘Zilveren Peloton’ genoemd.