De ontmoetingscentra zijn belangrijke pijlers van het Pelts dorpenbeleid. Ze zijn het kloppend hart van “leefbare dorpen”. De gemeente ziet voor de ontmoetingscentra een belangrijke rol in het buurtgericht werken, als ontmoetingsplaats en als plek voor individuele dienstverlening. In de toekomst wil Pelt de 10 bestaande ontmoetingscentra dan ook graag verder ondersteunen.
Het gemeentebestuur deed in de afgelopen weken een tournee bij de ontmoetingscentra van elk dorp. Bij elk bezoek werd aan de plaatselijke sleutelfiguren (verenigingen, buurtcomités, sportclubs en andere regelmatige bezoekers van de ontmoetingscentra) de visie op de ontmoetingscentra bekend gemaakt. Hierna gingen de deelnemers in gesprek over wat er leeft in de buurt en over de voorzieningen van elk ontmoetingscentrum. In veel ontmoetingscentra is er al een sterke link tussen deze plaatselijke verenigingen en de uitbater(s). Het waren telkens boeiende avonden met interessante ontmoetingen en inspirerende gesprekken.
Schepen van dorpenbeleid Raf Drieskens:
"De gemeente zegt haar steun toe aan de ontmoetingscentra en koppelt de samenwerking aan enkele voorwaarden zoals onder meer ruimtelijke kwaliteit, langetermijnperspectief en multifunctioneel gebruik. De gemeente ziet op tal van terreinen veel mogelijkheden van samenwerking met de ontmoetingscentra. Nu organiseert Pelt er reeds de dorpsrestaurants en biedt men er voor studenten tijdens blokperiodes studieruimte aan. Voortaan wil de gemeente de ontmoetingscentra nog meer als draaischijf van het dorpsleven zien en samen met de plaatselijke verenigingen en de inwoners zorgen voor een aanbod op maat."
Een eerste stap in de samenwerking is dat de twee lokale dienstencentra (Pelle Melle en BinnenHOF) met hun activiteitenaanbod buiten de muren treden. Zo kunnen dienstencentra hun aanbod dichter bij de mensen brengen en daarbij een ruimere groep van inwoners bereiken.
Beide dienstencentra worden druk bezocht, maar Pelt stelt vast dat het hier steeds een vaste groep bezoekers bereikt. Traditioneel zijn het vooral senioren die in de dienstencentra komen. De centra willen zich voortaan ook richten tot mantelzorgers en kwetsbare inwoners zoals anderstaligen, personen met een beperking en alleenstaanden. Om deze inwoners te bereiken zullen de dienstencentra de boer op gaan en samen met de plaatselijke verenigingen activiteiten organiseren in de ontmoetingscentra. Het wordt geen aanbod dat vanuit de dienstencentra wordt opgelegd, maar een aanbod dat tot stand gaat komen in samenwerking met de verenigingen. Tenslotte gaan de activiteiten uit van de interesses en behoeften van de inwoners zelf. Voor de verenigingen is het een duwtje in de rug om activiteiten te organiseren. Het biedt tevens mogelijkheden om nieuwe leden te werven. Voor de inwoners zal de drempel om een activiteit bij te wonen kleiner worden.
Schepen van welzijn Els Kuppens:
"Deze aanpak zal bijdragen tot ‘zorgzame buurten’ waarin de inwoners, ongeacht leeftijd of ondersteuningsbehoeften, langer comfortabel in hun vertrouwde woning of buurt kunnen blijven wonen. Het versterkt de sociale cohesie in wijken en buurten. Heel wat verenigingen hebben de gemeente na de toelichting in het ontmoetingscentrum al spontaan gecontacteerd om hun activiteitenvoorstellen samen uit te werken. In de volgende maanden zal voor elk dorp een overleg gehouden worden met de plaatselijke verenigingen om te komen tot een volwaardig activiteitenaanbod in elk ontmoetingscentrum."
In de periode september-oktober zal de gemeente Pelt een de activiteitenkalender kunnen voorstellen voor de ontmoetingscentra en verenigingen van heel Pelt.