Oude pastorij Waterland-Oudeman opnieuw te koop

Tamara Van Assel

Het gemeentebestuur van Sint-Laureins zet de voormalige pastorij van Waterland-Oudeman, voor de tweede keer in evenveel jaar, in de uitverkoop. “Overbodig gemeentelijk patrimonium dat we niet meer gebruiken”, noemde schepen Hugo Coene (Samen) het pand tijdens de jongste gemeenteraad. CD&V is niet gediend met de verkoop.

In april 2021 besliste de Sentse gemeenteraad om de voormalige pastorij van Waterland-Oudeman te verkopen. Oppositiepartij CD&V spartelde tegen, maar kon de princiepsbeslissing destijds niet tegenhouden. Toch raakte Sint-Laureins het pand, te koop aangeboden via Biddit, niet kwijt. Er kwam geen enkele bieding binnen. Tijdens de jongste gemeenteraad kwam patrimoniumschepen Hugo Coene terug op de feiten.

“Het eigendom in de Appelstraat werd niet verkocht”, stelde Coene. “Vermoedelijk omwille van de onduidelijkheid rond het al dan niet mogen verkavelen van de site. Daar willen we nu verandering in brengen en passen we de verkoopsvoorwaarden aan door te stellen dat het verkavelen van de site niet toegelaten is. Nu niet én in de toekomst niet. Op die manier willen we de eigenheid van de site, in het hart van het dorp, bewaren inclusief de waardevolle bomen die er staan.”

Protest

Twee jaar gelden raamde men de minimale verkoopprijs op 476.000 euro. Door de aangepaste voorwaarden zakt de schattingsprijs nu tot 369.000 euro. Een offer dat Sint-Laureins wil brengen om de authenticiteit van het lapje grond te bewaren. Opnieuw trok oppositiepartij CD&V opnieuw fel van leer tegen de verkoop onder de vernieuwde verkoopsvoorwaarden. “We hebben grote vragen rond het feit of die eis rond niet-verkaveling, nu én in de toekomst, hard te maken is”, stelde CD&V-raadslid Franky Cornelis.

“Is het niet beter om de site een bestemmingswijziging te geven zodat je de doelstelling wel kunt waarmaken? In een volgende legislatuur kan men de voorwaarden zomaar weer aanpassen. Wie weet er over dertig jaar nog wat hier vandaag gezegd wordt?”

Verder vreest de partij onder andere nog dat onder de gestelde voorwaarden de bomen die zich nu op de site bevinden, geen lang leven meer beschoren zullen zijn en mogelijk vervangen worden door struiken.

Goed over nagedacht

Coene nuanceerde de kritiek. “We hebben alles heel nauwgezet afgetoetst met onze stedenbouwkundige diensten”, stelde de schepen. “Alle elementen zijn uitdrukkelijk besproken. Natuurlijk kan ik niet in de toekomst kijken en de juridische omkaderingen voorspellen. Wees gerust, er is goed nagedacht over deze gang van zaken.”

Onafhankelijk raadslid Johan Francque verwees nog even naar de dure renovatieplicht bij een verkoop, maar stemde mee met de Samen-meerderheid voor een verkoop. CD&V stemde tegen.

Bron: Het Nieuwsblad - Regio Meetjesland 20/10/2023
Auteur: Emiel Tack

Bron: AVS Nieuws 23/10/2023

Patrick De Greve maakt op Lente-ontbijt bekend dat hij lijsttrekker is

Op zondag 24 maart jl. gaf CD&V Sint-Laureins voor de 3de keer onder de noemer Lente in Sente, hun lente-ontbijt.
Tijdens het ontbijt werd de lijsttrekker voor de gemeenteraadsverkiezingen in oktober bekend gemaakt nl. Patrick De Greve.
Onder welke naam zijn partij zal opkomen naar de kiezer, bleef nog een geheim.

Patrick De Greve naar de Federale verkiezingen

Op zaterdag 24 februari 2024 werden de provinciale kandidaatslijsten voor de Europese, Federale en Vlaamse verkiezingen voorgelegd aan de leden van het provinciaal bestuur van CD&V - Oost-Vlaanderen.

Robert Maenhout op bezoek in Sint-Gillis-Waas met CD&V senioren Meetjesland

De jaarlijkse uitstap van CD&V- senioren Meetjesland ging dit jaar naar Sint-Gillis-Waas.