Onze oplossingen voor het huisartsentekort in West-Vlaanderen

Dries Dehaudt

Wie ziek is, vindt ook in West-Vlaanderen steeds moeilijker een huisarts. In 54 van de 64 West-Vlaamse gemeenten kampt op vandaag met een huisartsentekort. 80 procent van de West-Vlamingen wordt zo geconfronteerd met patiëntenstops of verre verplaatsingen.

De van Kortrijk afkomstige Jo Nijs verhuisde afgelopen zomer van Kortrijk naar Izegem. Na maanden zoeken, heeft ze nog geen Izegemse dokter gevonden. "Overal geldt een patiëntenstop met als gevolg dat ik voor elke consultatie de verplaatsing naar Kortrijk moet maken. Nu lukt dat nog, maar wat als ik ouder word? Voldoende huisartsen in elke buurt, dat kan toch niet te veel gevraagd zijn."

Wij geven Jo volmondig gelijk. Het is bijna normaal geworden, maar het zou dat nooit mogen zijn. In een deftig land kunnen mensen gewoon altijd terecht bij een huisarts in de buurt. Met ons actieplan willen wij daar met cd&v voor zorgen.

1. Weg met beperkingen op het aantal studenten dat aan de opleiding van arts mag beginnen.
  2. We reserveren plaatsen in de opleiding arts voor studenten die zich engageren om in de meest huisartsarme zones van Vlaanderen aan de slag te gaan als huisarts.
  3. Hier komen studeren als arts, is hier werken als arts. We beperken het aantal buitenlandse studenten die in België de studie van arts mogen starten én verplichten hen minstens 3 jaar als huisarts in België te blijven werken.
  4. Meer arts, minder boekhouder. We pleiten voor een kritische screening om regels te schrappen, efficiëntere procedures en betere inzet van zorgverleners in eerste lijn.
  5. Invoering van een buurtpremie. We gebruiken (bestaande) premies om tekorten in huisartsarme gebieden weg te werken.
  6. Uitbouw van satellietpraktijken in landelijke gemeenten waar er 2 à 3 dagen per week een huisarts aanwezig is uit een grote groepspraktijk uit een naburige gemeente.
  7. We vragen een structurele uitrol van brede huisartsenpraktijken met aantrekkelijke voorwaarden voor artsen die brede praktijken willen vormen. Dit zijn praktijken waarbij bepaalde logistieke en zorgtaken gedelegeerd kunnen worden aan praktijkassistenten en verpleegkundigen.

Ondersteun je dit plan? Teken dan onze petitie via huisartsgezocht.be

West-Vlaamse lijsten voor 9 juni volledig

De provinciale partijraad van CD&V West-Vlaanderen heeft vandaag de volledige lijsten voor de verkiezingen van 9 juni goedgekeurd. “Zowel voor de Kamer als het Vlaams Parlement kunnen we rekenen op een mooie mix van ervaren krachten en jong geweld”, aldus provinciaal voorzitter Kris Declercq

Papes Putten in Lichtervelde is ‘Het Mooiste Plekje van West-Vlaanderen’!

Papes Putten in Lichtervelde is uitgeroepen tot 'Het Mooiste Plekje van West-Vlaanderen'. De wedstrijd werd georganiseerd door cd&v West-Vlaanderen en mobiliseerde bijna 20.000 West-Vlamingen die hun stem uitbrachten op zoek naar schoonheid in West-Vlaanderen. In aanwezigheid van Minister Hilde Crevits en Nathalie Muylle werd Papes Putten deze ochtend officieel bekendgemaakt als de winnaar van deze wedstrijd. Ook per gemeente is de winnaar gekend.

2024, hét jaar van de West-Vlamingen

2024 wordt ons jaar. Hét jaar van de West-Vlamingen.

Waarom? Ontdek het hieronder in onze videoboodschap. 👇