Papes Putten in Lichtervelde is ‘Het Mooiste Plekje van West-Vlaanderen’!

Papes Putten in Lichtervelde is uitgeroepen tot 'Het Mooiste Plekje van West-Vlaanderen'. De wedstrijd werd georganiseerd door cd&v West-Vlaanderen en mobiliseerde bijna 20.000 West-Vlamingen die hun stem uitbrachten op zoek naar schoonheid in West-Vlaanderen. In aanwezigheid van Minister Hilde Crevits en Nathalie Muylle werd Papes Putten deze ochtend officieel bekendgemaakt als de winnaar van deze wedstrijd. Ook per gemeente is de winnaar gekend.

Per gemeente werd er een longlist opgesteld van vijf mooie en inspirerende plekken. Iedereen kon vervolgens online stemmen voor zijn of haar favoriet. De zoektocht naar schoonheid in West-Vlaanderen beroerde de West-Vlamingen, want bijna 20.0000 mensen brachten hun stem uit. Een ongelofelijk succes.

Een positief verhaal

Meteen ook het bewijs dat politieke campagnes niet hard hoeven te zijn, geeft ook Hilde Crevits, lijsttrekker voor het Vlaams Parlement aan. "Je ziet op sociale media heel veel politieke campagnes met negatieve ondertoon, of die de indruk wekken dat het allemaal slecht is. ‘Het mooiste plekje van West-Vlaanderen’ kiest bewust voor een positieve boodschap.”
Een positieve boodschap die uiteindelijk Papes Putten als winnaar opleverde. Een winnaar met een uniek verhaal. “Op de landbouwgrond van André Pape werd in de jaren ’60 een deel van de zavelgrond uitgegraven waarna de putten evolueerden tot vijvers voor recreatie en natuurbehoud”, vertelt Nathalie Muylle, lijsstrekker voor de Kamer. “Papes Putten zijn een schitterend voorbeeld van de harmonie tussen landbouw, industrie en natuur. Een evenwicht dat het DNA van onze provincie weerspiegelt. Een terecht ‘mooi plekje’ in het hart van ons West-Vlaanderen.”

Hart voor West-Vlaanderen

Dat een lokale trekpleister als Papes Putten als terechte, maar ook wel verrassende winnaar uit de bus komt, toont ook aan dat de wedstrijd echt tot in het hart van de provincie wist door te dringen. “Het is belangrijk voor de politiek om te wijzen op de mooie dingen die gerealiseerd worden”, vervolgt Hilde Crevits. “Zo liggen langs de mooie Papes Putten in Lichtervelde fantastische fietsroutes verwezenlijkt door de gemeente. We hadden uiteraard ook kunnen kiezen voor een campagne die onze realisaties rechtstreeks in de kijker zet. Maar we laten mensen zelf kiezen, omdat de mening van mensen telt.”

Opzet geslaagd vindt ook Nathalie Muylle. “De lokale gemeenschap actief betrekken en ons hart voor West-Vlaanderen laten spreken. Het Mooiste Plekje was ontegensprekelijk meer dan een wedstrijd gericht op schoonheid. Het gaat om het koesteren van ons erfgoed, het ondersteunen van duurzaam toerisme en het creëren van een bloeiende toekomst voor onze regio.”

Extra: Papes Putten is de thuisbasis van enkele goed draaiende visclubs. Jaarlijks is het domein ook het decor voor de zomerbar Vijverkaffee.

Resultaat per regio en per gemeente

Brugse Ommeland

Naast algemene winnaar, is Papes Putten ook de winnaar voor Het Brugs Ommeland. De andere winnaars per gemeente in alfabetische volgorde zijn:

Ardooie

Zuienkerke

Polderdorp Houthave

De Kust

Het Zwin in Knokke-Heist is het Mooiste Plekje van De Kust. De andere winnaars per gemeente in alfabetische volgorde zijn:

Blankenberge

Jachthaven

Bredene

Twins Surfclub

De Haan

Wrakhout

De Panne

Vijvers Markey

Knokke-Heist

Het Zwin

Koksijde

Doornpanne

Middelkerke

Normandpark

Nieuwpoort

Jachthaven

Oostende

De Oostelijke Strekdam

Leiestreek

Provinciaal domein Bergelen is het Mooiste Plekje van de Leiestreek. De andere winnaars per gemeente in alfabetische volgorde zijn:

Anzegem

Zwevegem

Het Sint-Pietersbrugje

De Westhoek

De Blankaart is het Mooiste Plekje van De Westhoek. De andere winnaars per gemeente in alfabetische volgorde zijn

Alveringem

Mesen

The Island of Ireland Peace park

Poperinge

Landelijke weg tussen de hoppevelden

Staden

Polderbos

Veurne

Grote Markt, Veurne

Vleteren

De IJzervallei

Wervik

Leiebrug met kerk

Zonnebeke

Polygoonbos

West-Vlaamse lijsten voor 9 juni volledig

De provinciale partijraad van CD&V West-Vlaanderen heeft vandaag de volledige lijsten voor de verkiezingen van 9 juni goedgekeurd. “Zowel voor de Kamer als het Vlaams Parlement kunnen we rekenen op een mooie mix van ervaren krachten en jong geweld”, aldus provinciaal voorzitter Kris Declercq

Onze oplossingen voor het huisartsentekort in West-Vlaanderen

Wie ziek is, vindt ook in West-Vlaanderen steeds moeilijker een huisarts. In 54 van de 64 West-Vlaamse gemeenten kampt op vandaag met een huisartsentekort. 80 procent van de West-Vlamingen wordt zo geconfronteerd met patiëntenstops of verre verplaatsingen.

2024, hét jaar van de West-Vlamingen

2024 wordt ons jaar. Hét jaar van de West-Vlamingen.

Waarom? Ontdek het hieronder in onze videoboodschap. 👇