Nu ook sterrenregister in onze gemeente!

Publicatiedatum

Auteur

Sarah De Keyser

Deel dit artikel

Sterrenregister voor stilgeboren kindjes: naast onze sterrenweide heeft onze gemeente nu ook een sterrenregister.

Sinds enkele jaren heeft onze gemeente een sterrenweide. Hier kan je terecht voor het herdenken van een zwangerschapsverlies van minder dan drie maanden. Je kan dan een hangslotje bestellen en plaats gevenop de weide. Verloor je je kindje tussende 3 maanden en 180 dagen, dan kan je hier ook terecht voor een begraving. Nu gaan we nog een stapje verder:we openen een sterrenregister.


Ouders die een kindje verliezen naminder dan 140 dagen zwangerschapkunnen wettelijk gezien geen aangifte doen, en daar willen we aan tegemoetkomen. "We willen hen een hart onder de riem steken door hen de mogelijkheid te geven hun kindje symbolisch te laten registreren in ons register", zegt Schepen Eric Janssens. "Je registreert je kindje online via onze site en ontvang daarna meteen een attest", legt Schepen Sarah De Keyser uit. Er is ook de mogelijkheid om een geboorteboom aan te vragen. Ouders kunnen deze planten in de eigen tuin of in het gemeentelijk geboortebos. Het afhalen en planten van deze bomen gebeurt tijdens de jaarlijkse gemeentelijke haagplantactie in november. "Het is zo mooi en belangrijk dat onze gemeente aandacht schenkt aan dit onderwerp", vertelt Katleen Maes uit eigen ervaring. "Het geeft me een warm gevoel dat de gemeente hier oog voor heeft, en dat is een grote meerwaarde voor alle inwoners. Met dit initiatief wordt aan ouders écht erkenning geboden. Bedankt!".

Nieuws uit Sint-Katelijne-Waver

Naschoolse opvang

Gisteren keurde de gemeenteraad het nieuwe subsidiereglement naschoolse opvang unaniem goed! De naschoolse opvang versterken is geen simpele, wel een heel belangrijke opdracht. Daarom geven we de scholen een financieel duwtje in de rug.

Opening Waver Dorp

Op zondag 10 mei werd het nieuwe Waverdorp officieel geopend door de burgemeester en de schepenen.
Er was veel volk en het was aangenaam vertoeven op het nieuwe dorpsplein.

De Belleman luidde het feest in en daarna volgden zoals gebruikelijk de officiële speechen.
Nadat het lint was doorgeknipt was het tijd voor het echte feest.
De aanwezigen konden genieten van gratis drank en een lekker stuk taart van een plaatselijke bakker.
De ambiance was goed en er werd zelfs een polonaise ingezet door de jeugdbewegingen en de mensen die wilden meedoen.

 

   

   

 

   

 

 

 



 

Elfde Valentijnsontbijt

Voor de elfde keer brachten de jongeren van cd&v Sint-Katelijne-Waver een heerlijk ontbijt bij meer dan 100 mensen aan huis.

Zaterdagnamiddag werden de ontbijten al gedeeltelijk klaar gemaakt



  
   
Tussen 8u en 11 u reden zeven chauffeurs door de gemeente om alle ontbijten te bezorgen.

Iedereen was tevreden en kon genieten van de verse pistolets met beleg.

Sommige hadden een fles Cava als extra