Nu ook sterrenregister in onze gemeente!

Sarah De Keyser

Sterrenregister voor stilgeboren kindjes: naast onze sterrenweide heeft onze gemeente nu ook een sterrenregister.

Sinds enkele jaren heeft onze gemeente een sterrenweide. Hier kan je terecht voor het herdenken van een zwangerschapsverlies van minder dan drie maanden. Je kan dan een hangslotje bestellen en plaats gevenop de weide. Verloor je je kindje tussende 3 maanden en 180 dagen, dan kan je hier ook terecht voor een begraving. Nu gaan we nog een stapje verder:we openen een sterrenregister.

Ouders die een kindje verliezen naminder dan 140 dagen zwangerschapkunnen wettelijk gezien geen aangifte doen, en daar willen we aan tegemoetkomen. "We willen hen een hart onder de riem steken door hen de mogelijkheid te geven hun kindje symbolisch te laten registreren in ons register", zegt Schepen Eric Janssens. "Je registreert je kindje online via onze site en ontvang daarna meteen een attest", legt Schepen Sarah De Keyser uit. Er is ook de mogelijkheid om een geboorteboom aan te vragen. Ouders kunnen deze planten in de eigen tuin of in het gemeentelijk geboortebos. Het afhalen en planten van deze bomen gebeurt tijdens de jaarlijkse gemeentelijke haagplantactie in november. "Het is zo mooi en belangrijk dat onze gemeente aandacht schenkt aan dit onderwerp", vertelt Katleen Maes uit eigen ervaring. "Het geeft me een warm gevoel dat de gemeente hier oog voor heeft, en dat is een grote meerwaarde voor alle inwoners. Met dit initiatief wordt aan ouders écht erkenning geboden. Bedankt!".

Nieuws uit Sint-Katelijne-Waver

Maar liefst 3 Katelijnese kandidaten op de hogere cd&v-lijsten in juni!

Dat het een druk verkiezingsjaar wordt, is intussen wel duidelijk. Vanuit Sint-Katelijne-Waver zullen er maar liefst drie cd&v-ers op de bovenlokale lijsten staan. Al even was geweten dat Liesbet Sommen de tweede plek zal bekleden op de Europese lijst. Ook onze jongste kandidaat Hinse Wouters zal je op de lijst terugvinden (Vlaams, plaats 27) en onze lijsttrekster Sarah De Keyser op de federale lijst (plaats 5).

Nieuwe toegankelijke bushalte langs Mechelbaan

Deze legislatuur vormden we al enkele bushaltes om tot volledig toegankelijke bushaltes. Nu is het de beurt aan de bushalte langs de Mechelbaan tussen de Wolvenstraat en de Oude Bergstraat.

Primeur in onze gemeente: een natuurbegraafplaats!

Binnenkort heeft onze gemeente een eigen natuurbegraafplaats. Het gemeentebestuur van Sint-Katelijne-Waver start eind deze week met de aanleg. Het is de bedoeling dat vanaf juli mensen hier hun laatste rustplaats kunnen vinden.