Nu ook natuurbegraafplaats in Sint-Katelijne-Waver

Clement Wuyts

Na een sterrenweide heeft Sint-Katelijne-Waver nu ook een natuurbegraafplaats. Voortaan kunnen mensen hier hun laatste rustplaats vinden in alle rust en tussen het groen.

“Mensen hechten steeds meer belang aan een persoonlijke invulling van hun laatste rustplaats. Er zijn al heel wat mogelijkheden, ook in onze gemeente, maar een natuurbegraafplaats hadden we nog niet. Daar brengen we nu verandering in”, vertelt schepen van begraafplaatsen Sarah De Keyser.

Op een natuurbegraafplaats krijgen mensen de mogelijkheid om begraven te worden in biologisch afbreekbare asurnen. Een begraving is onomkeerbaar en voor altijd.

Bekijk hier de reportage op RTV

“Combinatie met geboortebos heeft mooie symboliek”

De nieuwe natuurbegraafplaats in Sint-Katelijne-Waver bevindt zich vlak bij de begraafplaats van Onze-Lieve-Vrouw-Waver, op de plek waar nu het geboortebos is. “Aan het geboortebos zelf wordt uiteraard niet geraakt. Alle geboortebomen blijven staan. De natuurbegravingen krijgen hun plaats tussen de bomen”, legt schepen De Keyser uit.

Waarom we het geboortebos kozen voor de natuurbegraafplaats? “Omdat deze plek aan alle voorwaarden voldoet en beide perfect samengaan”, aldus de schepen. “Ook de symboliek erachter vonden we mooi: de cirkel van het leven die rond is.”

Gedenkplaats

De werkzaamheden voor de natuurbegraafplaats gingen van start in maart. Eind juni was alles klaar. “We creëerden een doorgang van de gewone begraafplaats naar de nieuwe natuurbegraafplaats, die ook een omheining kreeg. We hebben het bos helemaal opgeknapt door onder meer enkele oude berken te vervangen door jonge bomen en een insectenhotel te plaatsen. Een informatiebord vertelt bezoekers over het opzet van de natuurbegraafplaats. Voor personen die er afscheid nemen van een dierbare richtten we een gedenkplaats in”, aldus nog schepen De Keyser.

Sinds 1 juli is het mogelijk om er urnen te begraven op de nieuwe natuurbegraafplaats. Zowel inwoners als mensen van buiten onze gemeente kunnen er hun laatste rustplaats vinden. Meer info vind je op www.skw.be/natuurbegraafplaats of bij je begrafenisondernemer.

Nieuws uit Sint-Katelijne-Waver

cd&v Sint-Katelijne-Waver maakt top drie voor oktober bekend

De gemeenteraadsverkiezingen van oktober naderen.
De lokale cd&v-afdeling zit niet stil en is volop bezig met haar lijstvorming.

Dat schepen van welzijn en onderwijs Sarah De Keyser de lijst zou trekken, was al even bekend. Nu maakt de lijsttrekster (trouwens de enige vrouwelijke lijsttrekker in de gemeente tot nu toe) samen met schepen en lijstduwer Eric Janssens de top drie bekend van de lokale cd&v-lijst.

cd&v voert programmapunt verkiezingen uit en komt belofte na.

Nu er een trajectcontrole in de Slameuterstraat is, verdwijnen de asverschuivingen.

In 2015 plaatsten de gemeentebesturen van Sint-Katelijne-Waver en Putte asverschuivingen in de Slameuterstraat om de snelheden te verlagen en de fietsveiligheid te verhogen.
“De asverschuivingen werden zowel door fietsers als automobilisten als gevaarlijk ervaren. Daarom worden ze vervangen door trajectcontrole. Om niet beboet te worden, kan je je best aan de aangegeven 50 km/uur houden, zegt schepen van mobiliteit Eric Janssens (cd&v).

Vakantie ! Geniet ervan !

cd&v Sint-Katelijne-Waver wenst jullie allemaal een zalige zomer toe